Var kan vi hitta OS 10.4 ? Har disketter med OS 10.4, som följde med min egen MacBook.
Du kan inte installera Tiger (10.4) med skivor från en MacBook på en iBook. Tiger finns i två versioner - en för PPC-processor och en för Intel, och de kan inte köras öht på "fel" processor.
För att köpa Tiger kan du annonsera under "köpes" här på forumet. Borde kunna fås billigt.
Annars så rekommenderar många Leopard även för en 1,2 GHz G4. Det finns en aktuell tråd: http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/252648-vilket-os-r-b-st-inom-kategorier-p-ibook-g4.html
Själv kör jag Tiger 10.4.11 på min iBook G4 (1,2 GHz 1,25 GB RAM 160 GB HD). Bättre och snabbare på alla sätt jämfört med Panther 10.3.9. Har inte blivit av att skaffa lelleparden och har inget akut behov heller.
At byta HD är - som nämnt ovan - tidskrävande med fullt möjligt. Se till att ha rätt verktyg och 2-3 timmar på dig. Clas Ohlson har (åtminstone hade) en mejselsats med de philips- och torx-mejslar som krävs.
Skaffa sedan gärna ett yttre kabinett /helst med firewire) för den gamla disken. Nej förresten - skaffa två firewirekabinett plus en extra disk identisk med den nya interna. Då kan du klona ibookens hårddisk för bootningsbar backup med SuperDuper eller CarbonCopyCloner. Så gör jag... (alla diskar med firewire för bästa prestanda och tillförlitlighet).
Några fler tips här: 99.se - Visa inlägg - ibook låser sig....