Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

85W Macbook Pro adapter på Macbook?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-27 12:18

Hej!
Min adapter till Macbooken (1,1 från 2006) har mer eller mindre brunnit upp. Den tunnare sladden har börjat smälta och blivit svart där den lilla förtjockningen finns som ska förstärka sladden och göra att den sitter bättre i själva adaptern. Magsafe är ju bra, för datorn åker inte i golvet, men istället tar sladden stryk verkar det som.

Jag är alltså i behov av ny adapter. Läste på Apple Store att man kan köra med Macbook Pros starkare 85 wattare även på Macbooken (som vanligtvis strömförsörjs med 60W). Priset är samma så det känns logiskt mer korrekt att ha en reservadapter som funkar med både MB och MBP (plus att jag planerar att köpa MBP inom snar framtid).

Kan någon bekräfta att 85W går bra på Macbook? Tack!

• Medlem
  • 2008-10-27 12:33

Ring apples support.
Du har kanske rätt till en ny laddare.

Ja det fungerar med en 85W adapter på en MacBook. Men ring Apple du ska nog kunna få den utbytt av dom.

Deras nummer: 0771-40 04 84

/Adam

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-27 12:57

Tack för snabba svar!

jag hade erfarenhet av detta i sommras då jag lånade en laddare från en MacBook efter att jag tappat bort min. Datorn var urladdad och jag satte in laddaren i min MacBookPro. Först hände inget och jag antog att det inte skulle funka. Men så efter en kvart så gick den igång. Det tog längre tid att ladda upp batteriet än med min vanliga laddare med det funkade tillslut. Lampan lös inte heller. Värt att veta kanske.

edit: såg att jag läste lite för snabbt. ditt problem var ju tvärtom.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-27 13:57

Hehe, sant. Men det är bra att veta det. Läste att MB's adapter har för svag effekt för att både försörja datorn och ladda upp batteriet samtidigt. Det du behövde göra då för att ladda upp batteriet fullt var att stänga av datorn eller sätta i sömnläget.
MBPns effekt är ju å andra sidan högre, men om jag minns rätt från skolan så är effekt och spänning två olika saker. Antar att även om uteffekten på MBPns laddare är högre så är spänningen samma och därför uppstår inga problem om man byter adaptrar (förutom att det i värsta fall inte händer så mycket om effekten är för svag som i ditt fall). Som sagt är detta spekulationer - el var inte mitt favoritämne

1
Bevaka tråden