Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPhone är seg!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när man har använt iPhone i c:a två år, och lärt sig hur den fungerar, så kan jag inte hjälpa att ändå gnälla lite.

Varför är den så "seg", när det gäller menyer? Alla animationer tar ju säkert flera extra sekunder istället för att det skulle ta en sekund. Visst, det ÄR snyggt, men man borde ju kunna ha ett val om man vill ha animationer eller inte.

Och det är inte bara alla "animationer" jag pratar om, utan hela systemet är ju rätt segt i sig, bara att starta om iPhone tar ju mig flera minuter, och det är inte bara min iPhone som är så här med animationer och uppstart, har provat 3 andra iPhone nu.

Jag kan inte hjälpa det, men jag måste faktist jämföra med WIndows Mobile, hur kommer det sig att det är så sjukt snabbt i alla menyer och uppstart?

Det är ju egentligen som att jämföra citron och äpple, men Apple borde sträva efter att göra OS X i iPhone så snabb och smidig som möjlig, alla vill inte ha animationer och snygga effekter, en del vill ha en riktigt snabb smartphone.

Ursprungligen av Patrik D:

Nu när man har använt iPhone i c:a två år, och lärt sig hur den fungerar, så kan jag inte hjälpa att ändå gnälla lite.

Varför är den så "seg", när det gäller menyer? Alla animationer tar ju säkert flera extra sekunder istället för att det skulle ta en sekund. Visst, det ÄR snyggt, men man borde ju kunna ha ett val om man vill ha animationer eller inte.

Och det är inte bara alla "animationer" jag pratar om, utan hela systemet är ju rätt segt i sig, bara att starta om iPhone tar ju mig flera minuter, och det är inte bara min iPhone som är så här med animationer och uppstart, har provat 3 andra iPhone nu.

Jag kan inte hjälpa det, men jag måste faktist jämföra med WIndows Mobile, hur kommer det sig att det är så sjukt snabbt i alla menyer och uppstart?

Det är ju egentligen som att jämföra citron och äpple, men Apple borde sträva efter att göra OS X i iPhone så snabb och smidig som möjlig, alla vill inte ha animationer och snygga effekter, en del vill ha en riktigt snabb smartphone.

Eh, va?

Ursprungligen av theplague:

Eh, va?

Vad menar du med din utförliga kommentar?

Ursprungligen av Patrik D:

Vad menar du med din utförliga kommentar?

Har du haft iPhone ca två år?
Vart fick du den 9 månader före alla andra?

Nu gällde ju inte inlägget vem som haft iphone längst tid
Jag kan hålla med dig, Patrik D, att telefonen e lite seg..fortfarande efter 2.1 uppdateringen..

Håller med till fullo!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-10-14 17:21

Jag håller inte med. Jag upplever min som blixtsnabb, som alltid. Det enda som segat är kontaktlistan i 2.0, men det är som bortblåst i och med 2.1-uppdateringen.

Ursprungligen av akesson:

Jag håller inte med. Jag upplever min som blixtsnabb, som alltid. Det enda som segat är kontaktlistan i 2.0, men det är som bortblåst i och med 2.1-uppdateringen.

Så sant !

Menade 1 år självklart.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 19:05
Ursprungligen av Patrik D:

Nu när man har använt iPhone i c:a två år, och lärt sig hur den fungerar, så kan jag inte hjälpa att ändå gnälla lite.

Varför är den så "seg", när det gäller menyer? Alla animationer tar ju säkert flera extra sekunder istället för att det skulle ta en sekund. Visst, det ÄR snyggt, men man borde ju kunna ha ett val om man vill ha animationer eller inte.

Och det är inte bara alla "animationer" jag pratar om, utan hela systemet är ju rätt segt i sig, bara att starta om iPhone tar ju mig flera minuter, och det är inte bara min iPhone som är så här med animationer och uppstart, har provat 3 andra iPhone nu.

Jag kan inte hjälpa det, men jag måste faktist jämföra med WIndows Mobile, hur kommer det sig att det är så sjukt snabbt i alla menyer och uppstart?

Det är ju egentligen som att jämföra citron och äpple, men Apple borde sträva efter att göra OS X i iPhone så snabb och smidig som möjlig, alla vill inte ha animationer och snygga effekter, en del vill ha en riktigt snabb smartphone.

Har du testat att återställa den? Gissar på att det är som på en dator, en ominstallation lite då och då snabbar upp.

Vad har du testat där du tycker Windows Mobile är snabbt?

Hade en HTC-mobil i 1,5år och den var som klister efter ett tag. Fick installera om Windows 2ggr för att den till slut bara slutade fungera.

Det jag menar är att jag tycker alla animationer segar upp hela upplevelsen, vore snyggare om det bara var "fade in" och "fade out", jag är en sån person som vill kunna använda min telefon smidigt och snabbt och kunna välja bort alla animationer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-14 22:43
Ursprungligen av Patrik D:

Det jag menar är att jag tycker alla animationer segar upp hela upplevelsen, vore snyggare om det bara var "fade in" och "fade out", jag är en sån person som vill kunna använda min telefon smidigt och snabbt och kunna välja bort alla animationer.

Gillar du sånt så kanske inte iPhonen är den bästa med tanke på att det grafiska är en stor del.

Ursprungligen av zappee:

Gillar du sånt så kanske inte iPhonen är den bästa med tanke på att det grafiska är en stor del.

Jag tycker hela grejen med iPhone är App Store, iallafall om man kollar på Apples reklamer. Dessutom så känns det som att hårdvaran i telefonen inte riktigt matchar ihop med mjukvaran.

Jämför iPhone 3G med iPod touch, det är jag vill att iPhone ska bete sig, men jag antar att det är alla program i bakgrunden som spökar (Telefon, SMS m.m).

Jag har nu tagit bort 20 program på min iPhone som jag aldrig använder, läste på ett annat forum att antal program/spel på din iPhone gör skillnad, så ska bli intressant att se om jag märker skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 16:18

Jag tycker det känns som om den var snabbast med 1.4 firmwaren.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-16 09:34
Ursprungligen av foccus:

Jag tycker det känns som om den var snabbast med 1.4 firmwaren.

Samma här. Ångrar att jag uppdaterade..

Min är också rätt så seg. Tyvärr. Och Safari kraschar alldeles för ofta.

Likfan älskar jag den. Men jag väntar trots allt på drastiska åtgärder från Apple. Det måste bli bättre.

Jag märker stor skillnad när jag tog bort 16 program som jag aldrig använder, lite bättre nu. Men Safari är fortfarande för segt och kraschar några gånger per dag tyvärr som henkebarn säger.

Är inte seghet ett ständigt smartphoneproblem? Har haft några symbiantelefoner, sega är bara förnamnet. Nu testar jag Xperia som ju borde vara det bästa som finns att tillgå på windowsmobileområdet. Skärmen är helt makalös...(800x480 pix) men annars... windowsmobile läget är ok i hastigheten, men "panelerna" som är det utmärkande för telefonerna är allt för sega för att vara roliga. Hela den grafiska effekten fösvinner bara för att det hackar när man byter panel. Har använt den två dar och den har låst sig typ 4 gånger. Framförallt när jag använt youtube. Det enda att göra är att ta ut batteriet. Kanske det löser sig med framtida uppdateringar. Men som sagt windows mobile verkar inte heller vara en garant för att det ska gå fort.

Själv skulle jag vilja veta hur bra iPhone hanterar långa skrivdokument, men än finns inget ordentligt ordbehandlingsprogram vad jag vet till iphone så det är svårt att visa. Xperia klarar ett 85-sidigt dokument utan att hacka när det väl är inladdat och omstartat...

/M

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-27 17:15
Ursprungligen av Mordecai:

Är inte seghet ett ständigt smartphoneproblem? Har haft några symbiantelefoner, sega är bara förnamnet. Nu testar jag Xperia som ju borde vara det bästa som finns att tillgå på windowsmobileområdet. Skärmen är helt makalös...(800x480 pix) men annars... windowsmobile läget är ok i hastigheten, men "panelerna" som är det utmärkande för telefonerna är allt för sega för att vara roliga. Hela den grafiska effekten fösvinner bara för att det hackar när man byter panel. Har använt den två dar och den har låst sig typ 4 gånger. Framförallt när jag använt youtube. Det enda att göra är att ta ut batteriet. Kanske det löser sig med framtida uppdateringar. Men som sagt windows mobile verkar inte heller vara en garant för att det ska gå fort.

Själv skulle jag vilja veta hur bra iPhone hanterar långa skrivdokument, men än finns inget ordentligt ordbehandlingsprogram vad jag vet till iphone så det är svårt att visa. Xperia klarar ett 85-sidigt dokument utan att hacka när det väl är inladdat och omstartat...

/M

WM är dock känt för att vara segare än kola.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-27 18:42

startupptid!?

Vad har ni för startupptid på era lurar (iPhones) från det att ni trycker på startknappen tills dess att den laddat springboard och fått WiFikontakt???

  • Medlem
  • 2008-10-27 18:53
Ursprungligen av matz:

Vad har ni för startupptid på era lurar (iPhones) från det att ni trycker på startknappen tills dess att den laddat springboard och fått WiFikontakt???

Har uppgraderat från 1.1.3 till 2.1 och nu det ca 3-4 s att få wifi-kontakt. Den laddar dock springboard direkt. Men allt annat, SMS, almanacka etc tar ca 3-5 s att ladda in. Sanslöst, borde ha väntat med att uppgradera.

Felet jag gjorde efter uppgradering var att jag använde säkerhetskopian. Skulle kanske kört den som ny telefon istället.

Vore intressant att höra andra som använt säkerhetskopian..är telefonen seg och de som kört den som ny telefon.....är den snabbare?

Undrar också var alla apps hamnar efter man jailbreakat, i partionen för operativsytemet eller på lagringsutrymmet. Någon som flyttat filer med Boss och fått en snabbare telefon.

Upplever dock inga programkrascher.......ännu!

Peter

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-28 05:11
Ursprungligen av cpes:

Har uppgraderat från 1.1.3 till 2.1 och nu det ca 3-4 s att få wifi-kontakt. Den laddar dock springboard direkt. Men allt annat, SMS, almanacka etc tar ca 3-5 s att ladda in. Sanslöst, borde ha väntat med att uppgradera.

Felet jag gjorde efter uppgradering var att jag använde säkerhetskopian. Skulle kanske kört den som ny telefon istället.

Vore intressant att höra andra som använt säkerhetskopian..är telefonen seg och de som kört den som ny telefon.....är den snabbare?

Undrar också var alla apps hamnar efter man jailbreakat, i partionen för operativsytemet eller på lagringsutrymmet. Någon som flyttat filer med Boss och fått en snabbare telefon.

Upplever dock inga programkrascher.......ännu!

Peter

Okej!
Kanske jag inte var tydlig nog!? Vad jag menar är hur lång tid det tar för era iPhone´s att starta från det man trycker sleep/start knappen för att SÄTTA PÅ telefonen till det att den har öppnat/startat springboard och fått kontakt med WiFi!!!?? INTE bara startar upp från sleep till springboard genom att trycka på HOME knappen när den redan är igång s.a.s.
Got it???

ps. OM din telefon startar upp från skratch på 3-5 sekunder så tror jag det är världsrekord. Min tar 55-60 sekunder på sig att sätta PÅ och få WiFi-kontakt. ds.

hej. du har säkert gjort uppdate när du uppdaterade din iphone. vad som händer är den synckar tillbax allt gammalt du hade i tex allt från cydia osv. vad mer som händer är att varje gång du jailbreakar den så tar den ex antal ram minne.så har du tex jailbreakad och uppdaterat 3 gånger så 3 ex av minnet borta. du skall göra en restore så kommer du märka att den är snabb som en ferrari.

  • Medlem
  • 2008-10-28 15:53

Ok, fattar!

Gjorde ett ovetenskapligt test på jobbet där jag inte har wifi. Har även PIN-lås på vilket tar ett par sekunder att knappa in.
-Från avstängd till dess att springboard är laddat och den efterfrågan PIN-KOD ca 30 sek.
-För att med trötta fingrar slå in PIN-koden och tills dess att telefonen har signal tar det ytterligare ca 20 sek dvs allt som allt ca 50 sek.

Ska ta bort PIN-låset och kolla hemma där jag har wifi.

Peter

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-28 16:03
Ursprungligen av cpes:

Ok, fattar!

Gjorde ett ovetenskapligt test på jobbet där jag inte har wifi. Har även PIN-lås på vilket tar ett par sekunder att knappa in.
-Från avstängd till dess att springboard är laddat och den efterfrågan PIN-KOD ca 30 sek.
-För att med trötta fingrar slå in PIN-koden och tills dess att telefonen har signal tar det ytterligare ca 20 sek dvs allt som allt ca 50 sek.

Ska ta bort PIN-låset och kolla hemma där jag har wifi.

Peter

Tack kompis!
Då har jag i.a.f. fått En feedback på att min lur inte är så seg som jag trodde då tack.

MEN, nu har jag fått ett annat problem på halsen istället. Nämligen det att när jag startar upp min telefon så "dubbel bootar" den av någon skum anledning!? Och tar upp till 2-3 minuter att få igång
Damn it! Och ofta så startar den upp i Safe Mode oxå. Skumt. Ja ja....sån´t är livet i iPhone hackandets värld kanske.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-28 17:05

Varför startar ni om så ofta?
Jag startar om så sällan så jag knappt kommer ihåg min pinkod :|

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-28 17:17
Ursprungligen av zappee:

Varför startar ni om så ofta?
Jag startar om så sällan så jag knappt kommer ihåg min pinkod :|

Hackers u know!
Hacking and modding kräver mycket starta om sessions.:cool:

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-28 18:58
Ursprungligen av matz:

Hackers u know!
Hacking and modding kräver mycket starta om sessions.:cool:

haha, aja, klaga inte om den är slö sen då

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-29 12:12
Ursprungligen av zappee:

haha, aja, klaga inte om den är slö sen då

Vem har klagat??
La bara ut lite info!
Även fast det är irriterande, så klagat har jag inte.
Tvärtom, det kan vara intressant att se om något hookar på det och utvecklar en metod att lösa tidsfrågan.
That´s life. Time issues.

Bevaka tråden