Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dist till trummaskin

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 21:31

Undrar om nån har bra tips på dist till trummaskin. Har en Xbase 09 som jag vill smutsa ner ljudet på lite. Gärna lite lagom soft och inte helt trasigt. Hade en Boss DS-1 pedal förr men var inte riktigt nöjd. Helst nåt som inte kostar skjortan.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-28 21:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 22:01

Mycket oljud för pengarna. Är nog grym för gabber , men demos på Jomox hemsida låter inte så kul. Kostar några spänn också.

• Medlem
  • 2008-10-28 22:02

En äldre mixer. Skulle jag säga. Gärna med svepbar mid. Distar ofta skönt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-28 22:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 22:28

Mest noise och moduleringar från T-Resonator. Inte riktigt det jag är ute efter, men man kan nog ha kul med den burken också.

Tips på gammal mixer som tar lite plats? Behöver 14-16 kanaler inklusive effektreturer.

Nån som vet hur Boss ROD-10 låter?

Ursprungligen av bakelit:

Nån som vet hur Boss ROD-10 låter?

rod10 är schysst, i princip 5 olika od/distar/fuzz i en halvracksburk,
har haft några genom åren, funkar bra till det mesta och du får även
en svepbar eq på köpet - köööööööööööööööp !

Nån gammal kasettbandspelare eller liknande som man överstyr låter alltid rätt..!

ProCo RAT. Eller gammalt mixerbord. Gärna både och.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 00:04

Om nån har en Boss ROD-10 eller annan dist till salu.. Kom med förslag!

• Medlem
  • International user
  • 2008-10-29 14:54
Ursprungligen av bakelit:

Om nån har en Boss ROD-10 eller annan dist till salu.. Kom med förslag!

Jag har en ROD-10 i byrålådan som jag köpte för att dista synthar med men inte orkat koppla in särskilt ofta. Hur mycket är dessa värda? (någon hundring antar jag).

Jag kör mina synthar (och trummor ibland) genom min SE-70:as dist. Funkar skeetabrah...

Oxå pitchshiften i SE-50 (som suger som traditionell pitchshifter) ger väldigt koola trumljud (percussion loopar låter som från nån öde planet långt bort, den största anledningen jag har SE-50 kvar, plus att den är värd ungefär tre lingon). Men jag skall kanske inte ge bort all mina hemliga trix, innan jag får en top 10 hit och dessa gamla godingar kostar som en TB303:a (skall köpa ett gäng till SE-X0 innan dess)...

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-29 11:16

kolla upp en tascam m2XX mixer, den kan dista riktigt fint
och eq:n är bra den trevligt den också. har en själv men den
används just nu...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 14:18

Jo, de verkar fina gamla Tascam mixers. Har inte så mycket plats hemma tyvärr så jag funderar lite på Soundcraft EPM12 och ev nån slags dist. Nån som har synpunkter på nyare Soundcraft mixers etc?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-29 15:26

Den här tycker jag låter gött på trummorna!
Electro-Harmonix Germanium Overdrive Pedal | Gearwire

Den verkar laserschysst. Aldrig hört talas om den, men det kanske är för att jag inte spelar gitarr...

Ursprungligen av kroffe:

Den här tycker jag låter gött på trummorna!
Electro-Harmonix Germanium Overdrive Pedal | Gearwire

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 19:51

thermionic culture vulture ska vara grym på det där, men den kostar ju en del jag gillar miniworks 4-poles overdrive mycket.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 12:58

Kör med en Metal core och en Metal zone, man behöver ju inte vrida på fullt ös. Sen är det nödvändingt att Gejta om man kör på max.

Favoriten är gaina till dist var som helst till eget tycke. Dvs Allt från mixerbord, preamps, till soundforge och övriga ställen där det går att normalisera över 100%,
Man kan strunta i att gejta och resampla istället, recycla och importera i din favoritsampler för att rensa up i decay etc.

Boss DS-2 tycker jag är perfekt!

Den har två lägen, ett med ganska mycket resonans i filtret eller vad man skall säga, och ett med mycket plattare frekvensrespons. Det förstnämda låter som alla andra distpedaler med en topp i filtret, som en wah wah. Enligt min mening låter sån dist låter skit på trummaskiner och syntar, karaktären hos ljuden försvinner liksom helt och det låter bara vidrig big beat 303:a. Men andra läget är grymt för att bara lägga ett ganska neutralt brusigt täcke på hihats, x0x-pukor osv. Svårt att beskriva, det blir liksom som banddist och inte alls lika påträngande som vanliga distpedaler.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-02 18:42

En minimixer dock\\4-kanalers Overload: BOSS BX-4
→ Hela denna serie: BOSS-4, 6, 8, 16 låter bra om man drar upp mic~gainKranen -- dom större har ful Hi\Low EQ - Grejjen med dom e att dom tappar iaf inte botten som vissa pedaler kan göra.

Annars (som sagt) gamla Tascam [humpa-serien → M208\216\224 e utmärkta att overload'a!]

Gamla grafiska EQs
\\ Fostex e det ju! MODEL3030 e fin att överstyra på ingången - låter inte muffligt alls!

DJmixrar med MIC IN etc etc

\\ så du har kvar din iaf o9'a :]

.. Distpedaler äger jag inga alls, låter bara lite fel för egen del .. blir tokigt här

XBase\Airbase eller så genom en distpedal låter bara skit - håller med och blir bara tråkig gabber utan dynamik!

\\ Jag minns inte vilken mixer du har \ hade .. om du använder en etc eller beredd på att byta ut ... tjah!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 18:54

Bossmixrarna är ju mycket trevliga, och billiga.

1
Bevaka tråden