Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 10:11

Vill med etsa XR-VCo

Grattis!
Hoppas det blir en liten diyare..

Senast redigerat 2008-10-28 12:29
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-28 11:55

Tacktack allihopa!
Jag är nästan säker på att det kommer bli en elektroniklab-/studio-assistent och DIYare ;):D

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 15:12

Zthee:
Det finns schema på en dist i den här. Jag funderar iof på att göra den. Alltså hela pcben...
http://modular.fonik.de/pdf/Wasp%20Filter%20clone.pdf

Senast redigerat 2008-10-28 15:23
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-28 17:47
Ursprungligen av Dego:

Zthee:
Det finns schema på en dist i den här. Jag funderar iof på att göra den. Alltså hela pcben...
http://modular.fonik.de/pdf/Wasp%20Filter%20clone.pdf

Mycket skönt filter, bygg det!
Lite skitigare än M-121 men trevligt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-29 01:06
Ursprungligen av saddox:

Lite skitigare än M-121 men trevligt.

Hade du (och/eller nån annan) byggt klart M-121?
Och i så fall BA6110-varianten av det?
Funkar det som väntat med avseende på cutoffomfång?

Jag letade lite snabbt men hittade inga uppenbara komponentskillnader mellan BA662- och BA6110-versionerna, jag tyckte att det borde behövas olika resistorer nånstans då dessa båda VCAer vill ha olika styrström. Olika pinout har de oxå, men den skillnaden syns på PCB-layouterna.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-29 09:39
Ursprungligen av /mr:

Hade du (och/eller nån annan) byggt klart M-121?
Och i så fall BA6110-varianten av det?
Funkar det som väntat med avseende på cutoffomfång?

Jag letade lite snabbt men hittade inga uppenbara komponentskillnader mellan BA662- och BA6110-versionerna, jag tyckte att det borde behövas olika resistorer nånstans då dessa båda VCAer vill ha olika styrström. Olika pinout har de oxå, men den skillnaden syns på PCB-layouterna.

Byggt och byggt.. mitt M-121 är ett Roland Orginal och det sitter BA662 på kortet vad jag minns.
Jag har inte testat med något annat.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-30 00:20
Ursprungligen av saddox:

Byggt och byggt.. mitt M-121 är ett Roland Orginal och det sitter BA662 på kortet vad jag minns.
Jag har inte testat med något annat.

Ah, jag trodde för en sekund att du byggt tyskens.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 15:36

Man tackar!

Ska leta lite mer när jag kommer hem - borde ju finnas hur många som helst.

Letar efter någon som bara distar mjukt och skönt..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 20:03

Billigt pcb (VCF/VCO) med 100% Satisfaction Guaranteed

SSM2044 4Pole VCF / VCO "Dark Side" Luna Modular DIY - eBay (item 290270439877 end time Nov-04-08 19:34:13 PST)

Zthee: Du ska ju ändå beställa från Australien (de verkar älska diy i Australien)...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 22:45

Ja, de har mycket utrymme att bygga på

Nu börjar dollarn gå ner lite, så jag väntar nog till veckans slut - och hoppas på att den faller ytterligare 10 öre om dan

Också blev jag precis klar med Bananalogue Serge VCS:en. Nu behöver jag bara pottar till den, så att jag kan få igång den. Sjukt spännande!

- oops, bananalogue verkar inte finnas länge? Någon som vet mer? http://www.bananalogue.com/vcs.html ger bara 404

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 08:46
Ursprungligen av zthee:

oops, bananalogue verkar inte finnas länge? Någon som vet mer? Bananalogue Modular Synthesizers ger bara 404

Hm, konstigt, funkar på jobbet. Kanske bara problem hemma

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 09:44

Dum fråga:

Citat:

Match the BC548 transistors for the same voltage drop across base emitter junction.

Stod det ju.
Men så fort det står match så tänker jag hfe! Så det var ju det jag mätte.
Men skulle jag diodmätt mellan basen och emittern istället? Eller sitter det ihop med hfe på något sätt?

Suck

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-29 10:25

Moyer Electronic Supply - NTE, ECG, RCA, Thomson, Semiconductor

Lite "bra att ha"-program och uppslagsverk.

Kollade valutakurser idag (en ligt google)
1 USD = 7.70 SEK
1 AUD = 4.95 SEK

Kolla vilka som tar betalt i AUD!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 13:28
Ursprungligen av dar303:

1 USD = 7.70 SEK
1 AUD = 4.95 SEK

eBay Australia - Buy or sell practically anything on eBay, the world's online marketplace

Finns en tr-606 där...Jupiter-8...

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-29 17:49
Ursprungligen av dar303:

1 USD = 7.70 SEK
1 AUD = 4.95 SEK

Dollarkursen just nu - Dollarn - USD / SEK

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 09:52

Jag kollar alltid Vlkommen till FreningsSparbanken - för det är den kursen jag får sen när jag väl betalar..
Hoppas dollarn tappar lite idag med

Kan ingen komma med några nya spännande PCBer idag? Bara släppa dem sådär helt spontant. Överraska DIY-världen lite liksom?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 10:35
Ursprungligen av zthee:

Kan ingen komma med några nya spännande PCBer idag? Bara släppa dem sådär helt spontant. Överraska DIY-världen lite liksom?

Verkligen. Vi har ju rosat DIYklimatet på sista tiden men u har det varit stiltje ett tag. Skulle vara lycklig om MPS släpptes iof....Bara man får något. Skulle nästan räcka med att någon gör en kul postning om ngt nytt och kul...

El Backlog vice master

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-30 12:36
Ursprungligen av kroffe:

När kommer föressten den första DIY polyfoniska analogsynthen - ASMen började ju sin bana som just det, en SEM-klon som Gene Stopp senare skulle bygga nån sorts gemensam assigner till....

En polysynth med typ 8 asmkort hade ju varit fett men är inte det lite väl mycket komponenter.
Borde man inte också ha cv-kontroll av alla parametrarna om man ska gör en polysynth med minne och grejer? DIY-hybridsynth då? DSP-generarade vågformer och analoga filter. Med fina vågformer i hög upplösning och lite analogaktig snedstämning. Inte alls som de 8bitars grusiga samplingarna från 80-talets hybrider. Borde väl kunna låta fint?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-31 01:26
Ursprungligen av zthee:

Varför måste andra alltid göra jobbet?
Do It Yourself, vetja!

Kroffes PPG-hybridtanke gillar jag för övrigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 13:25

Swedbank har dollarn nere i 7.90! Jäkla tur att jag inte beställde i måndags. Kanske ska ha lite is i magen och vänta tills på lördag

Elby-design.com tar väl betalt i AUD?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 13:32
Ursprungligen av zthee:

Swedbank har dollarn nere i 7.90! Jäkla tur att jag inte beställde i måndags. Kanske ska ha lite is i magen och vänta tills på lördag

Jag tror det stabiliserar sig nästa vecka. Bara du har is i magen. Risken är väl att du köper drinkar på Kellys i helgen ist....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 13:34

Dego, Jag ska ju till Turkiet på söndag. Lär bli raki istället för Carmen..

Men får köra beställningen på lördag. Känns bäst så.

Perfekt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 13:36

Fan, baksmälla på raki är inte kul... Glömde det! Hoppas det blir kul!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 13:37

Mer Aussie shopping:
http://www.elby-designs.com

asm-2 för 250 kr...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-29 13:49
Ursprungligen av Dego:

Mer Aussie shopping:
http://www.elby-designs.com
asm-2 för 250 kr...

Pixie, EDP Wasp-clone - PCB + komponeter = 985kr!
http://www.elby-designs.com/shopping/enter.html?lmd=39745.359931

EDIT: gah...läste fel, full kit = 4356kr

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 14:35
Ursprungligen av kroffe:

Pixie, EDP Wasp-clone - PCB + komponeter = 985kr!
http://www.elby-designs.com/shopping/enter.html?lmd=39745.359931

EDIT: gah...läste fel, full kit = 4356kr

Du kanske får begå tidelag med en kängru eller annat pungdjur efter din egen preferens... Det kan ju vara värt pengarna...:cool:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 14:37

En nyfiken fråga: Hur tjänar du pengar på att ligga med pungdjur?

Jag funderar på att designa om hela mitt modularsystem. Men tror nog jag låter bli ändå.. Men jag är lite nervös över att det är för snålt med utrymme mellan rattar och jack. Enda sättet att få reda på om är ju att bygga en modul och se hur det känns..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 14:40
Ursprungligen av zthee:

En nyfiken fråga: Hur tjänar du pengar på att ligga med pungdjur?

Jag funderar på att designa om hela mitt modularsystem. Men tror nog jag låter bli ändå.. Men jag är lite nervös över att det är för snålt med utrymme mellan rattar och jack. Enda sättet att få reda på om är ju att bygga en modul och se hur det känns..

Du filmar det och ger ut det i Holland. Svårt att slå sig in på marknad i Australien det är ju deras egen bakgård. De ligger ju med pungdjur hela dagarna, därför deras ekonomi går dåligt....

Klart du ska testa först. Gör ngt till din banalouge vcs så vi får höra den. Papp och papper!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-29 14:45

Ja, den ligger i riskzonen för att bli färdig först.

Dock så tror jag att jag är mer sugen på att försöka fixa 281.orna. Jag vet ju hur de fungerar..

Skulle behöva beställa provpottar, provjack och provswitchar.. Skulle vilja köra på Hirschmann jack - får se om det är värt att beställa typ 10st av varje färg och ha och labba med..

Bevaka tråden