Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om Apple hade valt BeOS istället för NeXT...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur hade läget varit idag ?!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Hur hade läget varit idag ?!

Antagligen hade de legat längre bak på efterkälken. BEOS operativsystemet var inte lika färdig utvecklat som NeXT. Programmen för BEOS var betydligt färre än NeXT. Flera NeXT program lever än idag i vidare utvecklade versioner, t.ex. OmniWeb, OmniDictionary. etc.

Det är vad jag tror...

Ursprungligen av The Real Viking:

Antagligen hade de legat längre bak på efterkälken.

Det tror jag också, lite därför jag tog upp det.

Ursprungligen av The Real Viking:

Programmen för BEOS var betydligt färre än NeXT. Flera NeXT program lever än idag i vidare utvecklade versioner, t.ex. OmniWeb, OmniDictionary.

Jag körde Be OS från början och det fanns en hel del program, men så många var det väl inte som levde vidare från NeXT, men jag är å andra sidan ingen programmerare så jag följer inte internbiten vad som blir vad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 13:05

BeOS hade inget stöd flera användare, inget stöd för språk, inget stöd för skrivare, inget Xcode, ingen WebObjects men framför allt, ingen Steve Jobs.

Apple har istället plockat russinen ur BeOS-kakan. Utvecklaren som stod bakom den bästa funktionen i BeOS, filsystemet jobbar nu sedan länge för Apple.

Det hade däremot fått den inkompetente pajasen Jean-Louis Gassée.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-30 13:13
Ursprungligen av acke:

Det hade däremot fått den inkompetente pajasen Jean-Louis Gassée.

Det var dåren i svart läder?

• Medlem
  • 2008-10-30 13:22

NeXT, det var det där mjukvaruföretaget i Silicon Valley som Steve höll på med för en herrans massa år sedan, inte sant? Jag har för mig att det står en del om det i prologen till Cocoa Programming for Mac OS X.

Ursprungligen av CKOTG:

NeXT, det var det där mjukvaruföretaget i Silicon Valley som Steve höll på med för en herrans massa år sedan, inte sant? Jag har för mig att det står en del om det i prologen till Cocoa Programming for Mac OS X.

Steve startade företaget då han blev utslängd från Apple.

• Medlem
  • 2008-10-30 13:24

Så var det ja. Tackar.

Äpplet hade nog fortfarande varit färgglatt. Men frågan är om företaget hade överlevt Gassée, troligen hade nog Apple konkat efter något år och Michael Dell hade haft rätt.

OPENSTEP (en vidare utveckling av NeXTSTEP) var populär bland banker och börser. Systemets robusthet och realtime gjorde att de använde OPENSTEP på maskiner som ansvarade för transaktioner av pengar och aktier.

En av OPENSTEPs flera styrkor var HAL (Hardware Abstraction Layer). Det gjorde det möjligt att mycket lätt portera OPENSTEP till flera olika datorplatformar. SUN hade OPENSTEP som tillval till deras SPARCstations och OPENSTEP fanns även i x86 version.

När NeXT hamnade i pengaknipa flydde kunderna.

OPENSTEPs var betydligt mer utvecklad, robust än BeOS. NeXT hade en diger API som var en av NeXT starkaste styrka. Idag är den mer känd som Cocoa framework.

Som flera nämner tidigare så fick Apple en stark ledare, Steve Jobs, på köpet. Tveksamt om Apple hade överlevt med BeOS.

Intressanta länkar:
OpenStep - Wikipedia, the free encyclopedia
OpenStep User Interface Guidelines - Sun Microsystems

Senast redigerat 2008-10-31 13:41

Gassée var väl idioten som varje gång försäljningen gick ner bara höjde priset...

Undrar vad en sådan man gör idag?

Edit: slog upp honom på wikipedia, verkar inte som det gått så bra.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-30 22:39

Hur kunde man köra NeXT t.ex. 1998? Kunde man köpa en installationsskiva att installera? Hur fick man tag på program?

Jag har en fullt fungerande BeOS 5.03 installerad på en PowerPC som står i källaren hos mina föräldrar.

Ursprungligen av planB:

Hur kunde man köra NeXT t.ex. 1998? Kunde man köpa en installationsskiva att installera?

Ja. Du kunde köpa det från Apple under en tid efter att de hade köpt NeXT.

Ursprungligen av planB:

Hur fick man tag på program?

På samma sätt som till andra operativsystem. Butik, Internet, kopia från någon bekant, knacka egen kod, fjäril.

NeXT Cube

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-30 23:18

Vilket år var det?

Ursprungligen av planB:

Vilket år var det?

Full Circle: A Brief History of NeXT

1
Bevaka tråden