Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem sa vad? Steve eller Bill?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-31 23:44

Förlåt om denna tråd redan finns! Radera direkt isåfall!

Expressen hade ett lite halvroligt test idag:

Vems sa vad? - IT & prylar - Expressen.se

Citat från Bill Gates...eller Steve Jobs?

Fick 9/10 rätta svar; är kanske lätt att köra uteslutningsförmågan på en del.

BILL GATES

Bill Gates recently gave a speech at a High School about 11 things they did not and will not learn in school. He talks about how feel-good, politically correct teachings created a generation of kids with no concept of reality and how this concept set them up for failure in the real world.

Rule 1 : Life is not fair - get used to it!

Rule 2 : The world won't care about your self-esteem. The world will expect you to accomplish something BEFORE you feel good about yourself.

Rule 3 : You will NOT make $60,000 a year right out of high school. You won't be a vice-president with a car phone until you earn both.

Rule 4 : If you think your teacher is tough, wait till you get a boss.

Rule 5 : Flipping burgers is not beneath your dignity. Your Grandparents had a different word for burger flipping: they called it opportunity.

Rule 6 : If you mess up, it's not your parents' fault, so don't whine about your mistakes, learn from them.

Rule 7 : Before you were born, your parents weren't as boring as they are now. They got that way from paying your bills, cleaning your clothes and listening to you talk about how cool you thought you were. So before you save the rain forest from the parasites of your parent's generation, try delousing the closet in your own room.

Rule 8 : Your school may have done away with winners and losers, but life HAS NOT. In some schools, they have abolished failing grades and they'll give you as MANY TIMES as you want to get the right answer. This doesn't bear the slightest resemblance to ANYTHING in real life.

Rule 9 : Life is not divided into semesters. You don't get summers off and very few employers are interested in helping you FIND YOURSELF. Do that on your own time.

Rule 10 : Television is NOT real life. In real life people actually have to leave the coffee shop and go to jobs.

Rule 11 : Be nice to nerds. Chances are you'll end up working for one

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-31 23:58

Varför?

Varför? Vadå varför?

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-01 01:51

8 / 10 men jag hade ingen aning om vem som sagt vad men man kan ju ana vad som kommer ur Steve's vs Bill's mun

Mjukvaran de "skapat" är en sak*, men om man jämför Steve med Bill på en personlig nivå, så speglar inte produkterna människorna!!!

Jag vet vem jag skulle jobba för...

*=Steve skriver ju ingen kod.

Så idiotiskt här i Sverige när allt ska översättas så man tappar känslan för vad det är. Visserliggen dubbas inte saker som i Tyskland, men när man döper om filmer med titlar så man inte vet vilken j.. film det är!!!

De skulle ha behållit citaten på engelska!!:mad:

8 av 10...

jag tycker Skrotnisses inlägg med Bills tal låter väldigt nära han Schjeswig-Holstein som vi har här i Sverige, han med "entreprenörskap" och som är så blå att han nästan är svart.

• Medlem
  • Varberg
  • 2008-11-01 10:41

blåsvarta i Dalarna

Det finns väl inte lika många såna där "blåsvarta" i Dalarna va?

Jo, jag trodde det var Schjeswig-Holstein, loosern som har lyckats med en enda grej i sitt liv; han sålde sitt IT-bubbleföretag JUST före krachen och tog stålarna utomlands.
Nå - det är alltid pinsamt att läsa vad framgångsrika, rika, självgoda as säger om LIVET - ett liv som dom själva - i nio av tio fall - föddes in i med silversked. Tror någon verkligen att Bill Gates vet något om "livets hårda skola"? Jezez - mannen är från amerikansk medelklass! En man som hade en miljon dollar innan han var 30 år. Han vet absolut ingenting om det tuffa livet för massorna. Men - talet är ju för andra amerikanska medelklassbarn - så om man ser det i sin kontext - ett tal från utvald till utvalda - ett tal i en liten lyxbubbla av gelikar - så har det ju sina poäng.

Ursprungligen av Goflorp:

jag tycker Skrotnisses inlägg med Bills tal låter väldigt nära han Schjeswig-Holstein som vi har här i Sverige, han med "entreprenörskap" och som är så blå att han nästan är svart.

Ursprungligen av Zimmerman:

Tror någon verkligen att Bill Gates vet något om "livets hårda skola"?

Beror på hur man ser det. Tror du att föddes med silversked i käften eller vad det heter så är du nog inte så insatt heller...

Jag jämför med 99% av jordens befolkning. Bill Gates skulle ha gått under på en vecka i den riktiga världen. Försök se lite bortom den västerländska vita planeten.
Missförstå mig inte - jag vet givetvis att Gates är unik och en extremt framgångsrik entrepenör. En sanslös begåvning och det är nördarna som makes the world go around. I love nerds. Men rätt ska va' rätt...och varje gång jag hör dessa framgångsrika vita medelklass/överklass-män hålla tal om "Livet" så mår jag illa...jag ryser av obehag.
Alla upplysta människor förstår ju att allt han rabblar upp är lyxproblem. Dom flesta ungdomar runt hela klotet fattar givetvis ingenting om att man inte ska tycka att mamma och pappa är töntiga och att man inte ska skämmas för att jobba på McDonalds. Dom har fullt upp med att överleva....eller leva med åtminstone lägsta nivån av värdighet. Wake up, man.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Beror på hur man ser det. Tror du att föddes med silversked i käften eller vad det heter så är du nog inte så insatt heller...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag jämför med 99% av jordens befolkning. Bill Gates skulle ha gått under på en vecka i den riktiga världen. Försök se lite bortom den västerländska vita planeten.

Hans första regel:

Ursprungligen av SkrotNisse:

BILL GATES:
Rule 1 : Life is not fair - get used to it!

Jag blir så trött på såna människor som hela tiden säger "men tänk på alla fatiga människor i afrika/valfritt u-land. Visst, det ÄR synd om dem och vi ska skatta oss lyckliga.
Det finns inga tvivel om det, men det är ju inte vad det här handlar om.

Han pratar ju inte om livet i afrika, utan livet i USA. Varför jämföra med något helt irrelevant?

On topic: Fick bara 5/10 rätt

Han pratar inte om livet i USA ens - han pratar om livet i ett specifikt skikt av USA.
Nå - jag ville bara förklara varför jag mår illa när dessa vita västerländska medelklassmän håller tal om Livet och Vägen Till Framgång och vill man Lyckas så är det bara att Satsa. Alla har samma möjligheter. Samma chans liksom....blablabla...
Sådant tyder på att talaren inte har lärt sig någonting av livet - att han/hon fortfarande är en oupplyst nolla. Visa män/kvinnor är ödmjuka.
Ursäkta OT. Jag blev bara upprörd - that's all.

Ursprungligen av PiktorPucci:

Han pratar ju inte om livet i afrika, utan livet i USA. Varför jämföra med något helt irrelevant?
(

Då kan du räkna bort 99,9% av den svenska befolkningen också!

(började skriva ett längre inlägg om varför, men orkar inte argumentera)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-01 18:37

Det där är inte citat. Det är översatta citat.

Ursprungligen av lither:

Det där är inte citat. Det är översatta citat.

Hear hear !!

1
Bevaka tråden