Detta tangerar tråden om Matts E. Lindmarks frustration över att producera bra fotoböcker, men jag ville inte ta över hans tråd med detta, därför frågar jag här: Vilka fotobokssajter har du erfarenhet av?
Jag har själv bara testat att göra fotoböcker genom iPhoto hittills. Utbudet av sajter som gör bra fotoböcker med antingen macprogramvara eller tar emot färdig PDF verkar vara dåligt, speciellt i Sverige.
Jag är intresserad av tre alterntiv i fallande ordning:
1. Sajter som tar emot färdig PDF om gör en bok av det.
2. Sajter som erbjuder egen programvara som fungerar i Mac OS X.
3. Sajter som erbjuder webbgränssnitt för att bygga en fotobok.
Även med det bästa AJAX:iferade webbsidorna blir ett webbgränssnitt ändå bökigt, så punkt 3 är minst önskvärd.
Utbudet av fotoboksprogramvara för Mac OS X verkar ytterst begränsad och programvaran från myphotobook.se var det som skapade frustration för Matts E. Lindmark (själv har jag inte testat den).
Sajter som Japan Photo (ja, den är svensk) och albumfactory erbjuder bara programvara för Windows.
Kvar är punkt 1 där den konstärliga friheten är som störst, användaren väljer själv programvara, bara det kan producera en högupplöst PDF.
Jag känner till Lulu, som också nämndes i den andra tråden, men jag har inte testat det själv. Är det någon som känner till andra sajter, helst svenska, som tar emot färdiga PDF:er?
En del traditionella tryckerier gör fotoböcker, men då brukar endast ett exemplar blir rätt kostsamt är min erfarenhet.