Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka fotobokssajter har du erfarenhet av?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta tangerar tråden om Matts E. Lindmarks frustration över att producera bra fotoböcker, men jag ville inte ta över hans tråd med detta, därför frågar jag här: Vilka fotobokssajter har du erfarenhet av?

Jag har själv bara testat att göra fotoböcker genom iPhoto hittills. Utbudet av sajter som gör bra fotoböcker med antingen macprogramvara eller tar emot färdig PDF verkar vara dåligt, speciellt i Sverige.

Jag är intresserad av tre alterntiv i fallande ordning:

1. Sajter som tar emot färdig PDF om gör en bok av det.
2. Sajter som erbjuder egen programvara som fungerar i Mac OS X.
3. Sajter som erbjuder webbgränssnitt för att bygga en fotobok.

Även med det bästa AJAX:iferade webbsidorna blir ett webbgränssnitt ändå bökigt, så punkt 3 är minst önskvärd.

Utbudet av fotoboksprogramvara för Mac OS X verkar ytterst begränsad och programvaran från myphotobook.se var det som skapade frustration för Matts E. Lindmark (själv har jag inte testat den).

Sajter som Japan Photo (ja, den är svensk) och albumfactory erbjuder bara programvara för Windows.

Kvar är punkt 1 där den konstärliga friheten är som störst, användaren väljer själv programvara, bara det kan producera en högupplöst PDF.

Jag känner till Lulu, som också nämndes i den andra tråden, men jag har inte testat det själv. Är det någon som känner till andra sajter, helst svenska, som tar emot färdiga PDF:er?

En del traditionella tryckerier gör fotoböcker, men då brukar endast ett exemplar blir rätt kostsamt är min erfarenhet.

Har ingen erfarenhet av detta, men här är fler alternativ:

Webbgränssnitt
Gör din egen bok - Edita Sverige AB
http://www.gordinegenbok.se/index.jsp

Windows programvara. Mac/Linux skicka upp färdiga sidor med bilder i jpg
Pixopolis
http://www.fotobok.com/index.html

Kjell Post håller på med funktionsmacron med javascript till Photoshop CS2 för att förenkla skapandet av sidor för Pixopolis, benämns som PBD - Pixopolis Book Designer.
Läs mer här: http://www.irstamek.com/pbd/PBD.html

Senast redigerat 2007-06-12 11:14
  • Medlem
  • Finspång
  • 2008-11-02 21:14
Ursprungligen av pjerssan:

Har ingen erfarenhet av detta, men här är fler alternativ:

Webbgränssnitt
Gör din egen bok - Edita Sverige AB
Gör din egen bok | Dina fotoböcker online

Windows programvara. Mac/Linux skicka upp färdiga sidor med bilder i jpg
Pixopolis
Pixopolis - vi trycker din fotobok!

Kjell Post håller på med funktionsmacron med javascript till Photoshop CS2 för att förenkla skapandet av sidor för Pixopolis, benämns som PBD - Pixopolis Book Designer.
Läs mer här: http://www.irstamek.com/pbd/PBD.html

Pixopolis - vi trycker din fotobok! vill jag varmt rekommendera i alla fall. har hittils framkallat tre böcker där och alla har varit av topp-kvalitet. Har tidigare gjort med hjälp av deras programvara som jag tycker är helt ok, redigerar såklart bilderna i Photoshop innan. Men nu tänker jag köpa Kjells PDB så jag kan göra direkt i Photoshop, kul att kunna avända dom "overlayes" som han har gjort. Servicen är för övrigt super på fotobok.com Efter min förra bok så ringde Völker (ägaren) upp mig till och med och kollade så jag var nöjd och glad med boken. Det tycker jag tyder på bra service...

fotobok med mycket utrymme för text: kokbok

Hej!
jag tänkte sätta ihop en kokbok, visst blir det många bilder, men ungefär lika mycket text. Finns det något iPhoto-alternativ/tema för att ställa samman en fotobok med mycket text? Eller kan man "vidga" befintliga "skrivområden/textrutor" så att de blir större??

jag använder iPhoto '08.
PS. är det många som skriver ut sina fotoböcker som pdf och lämnar in till vanligt tryckeri?
med vänl hälsn Jonas

Make your own book with Blurb

Är enligt vänner ett av de främsta alternativen för att skapa en egen bok. Valmöjligheterna ska vara mycket omfattande och de har även stöd för användning av programvara på din Mac. Jag har själv inte haft tid att skapa en egen bok från Blurb men så snart jag gjort detta ska jag recensera hela processen för er.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har själv bara testat att göra fotoböcker genom iPhoto hittills. Utbudet av sajter som gör bra fotoböcker med antingen macprogramvara eller tar emot färdig PDF verkar vara dåligt, speciellt i Sverige.

Glöm inte Aperture

1
Bevaka tråden