Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Damm i burken

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad tror ni om en såndär liten brun blåsbulb de har på apoteket som jag tror är avsedd att blåsa folk i öronen med?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-05-04 17:09

Jag brukar bara blåsa bort dammet. Funkar bra.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-04 19:16

Jag tog ut hårddisken ur PC:n förra veckan och den var full med damm.Jag tog ut burken till balkongen,hämtade min stående fläkt och satte på det högsta,det funkade!:D

Ursprungligen av fedi-93:

Jag tog ut hårddisken ur PC:n förra veckan och den var full med damm.Jag tog ut burken till balkongen,hämtade min stående fläkt och satte på det högsta,det funkade!:D

Kreativt!

blåsa?

BLÅSA bara? Men då kommer det ju lätt med fuktdroppar? Iallfall ska man aldrig blåsa in i en kamera, måste ju vara samma med dator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 11:31

Nej, blåsa med munnen fungerar inte. Köp tryckluft på burk!

Ursprungligen av nurfen:

Nej, blåsa med munnen fungerar inte. Köp tryckluft på burk!

Med en sådan riskerar du väl verkligen få in såväl fukt som extremt kall luft i datorn? Använde en sådan för att försöka rengöra mitt gamla tangentbord (badkaret) och om jag blåste ihärdigt med burken så kondenserades luften.

Att stoppa ner huvudet har sina nackdelar dock, förutom möjligen risken att man skulle spotta på datorns innanmäte. Det mesta dammet lär hinna lägga sig igen. Sist jag rengjorde min förstärkare (första och enda gången faktiskt) så testade jag att hålla dammsugarmuntycket en bit ifrån stärkaren samtidig som jag blåste för allt vad tygen höll. Vet inte om något sögs in i dammsugaren men det var ett test. Om man håller sig från de mest kritiska delarna som minnen, moderkort odyl. så tror jag att man kan få upp mycket damm med topsvarianten. Så länge man inte tappar topsen i maskinen så tillför man iaf inte något.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-05-07 12:43
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Med en sådan riskerar du väl verkligen få in såväl fukt som extremt kall luft i datorn? Använde en sådan för att försöka rengöra mitt gamla tangentbord (badkaret) och om jag blåste ihärdigt med burken så kondenserades luften.

Använd tryckluft/luft på burk men på behörigt avstånd, och håller man munstycket på ett lagomt avstånd så drar den även med sig luft från rummet vilket utjämnar temperaturen och trycket avtar lite lagomt.

2-5dm kan man väl ta som riktmärkte, även om jag personligen går hårdare fram utan att sabbat någon burk.

  • Oregistrerad
  • 2008-05-11 23:40
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Med en sådan riskerar du väl verkligen få in såväl fukt som extremt kall luft i datorn? Använde en sådan för att försöka rengöra mitt gamla tangentbord (badkaret) och om jag blåste ihärdigt med burken så kondenserades luften.

Nej, komprimerad luft som du köper på exempelvis classe innehåller inte vatten, eller något annat som leder ström. Du kan med gott samvete använda det på din dator. Om du nu skulle vara osäker så kan det ju vara ett bra tips att stänga av den.. (vilket du säkert skulle göra iaf...)

Varför inte använda en dammvippa ?
Fast en så´n har väl en del av er killar undvikit som pesten:) ?
Alternativ är en kinesisk/japansk pensel som används när man tecknar/skriver med tusch. Det är en sådan jag använder ibland för att damma på speciella ställen. De är gjorda av djurhår så blir väl inte så statiska tror jag.

Har aldrig öppnat en dator och vet inte om jag kommer att våga mig på det. Blir Mac-datorer speciellt dammiga ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 01:47
Ursprungligen av KaRo:

Varför inte använda en dammvippa ?

Korrigera mig gärna om jag har fel, men de dammvippor jag använt verkar baseras på att statisk elektricitet genereras för att binda dammet mot vippan. Om så verkligen är fallet skulle jag verkligen inte vilja använda en i min dator.

  • Oregistrerad
  • 2008-05-12 16:13
Ursprungligen av KaRo:

Varför inte använda en dammvippa ?
Fast en så´n har väl en del av er killar undvikit som pesten:) ?
Alternativ är en kinesisk/japansk pensel som används när man tecknar/skriver med tusch. Det är en sådan jag använder ibland för att damma på speciella ställen. De är gjorda av djurhår så blir väl inte så statiska tror jag.

Har aldrig öppnat en dator och vet inte om jag kommer att våga mig på det. Blir Mac-datorer speciellt dammiga ?

Nej dom flesta mac användare gör nog bäst i att inte öppna datorn.

Din mac blir varken mer eller mindre dammig än annan elektronik, det är som att säga att en Sony TV suger åt sig damm mer än en Panasonic TV skulle göra..

Det är en bra idé att, nån gång i halvåret blåsa ur allt damm i datorn. Speciellt datorer som har fläktar som blåser in och ut luft ur datorn, där "fastnar" ju dammet så att säga på vägen. Min mac pro är mycket duktig på det, oavsett hur mycket man dammsuger i lägenheten.

berdan:
Jag tänkte också på det men tänkte att djurhår (tex mårdhårdspenslar) inte alstrar lika mycket statiskt elektricitet.

studiox:
Jag bor tyvärr i en lägenhet där det samlas mycket damm när jag jämför med andra bostäder jag bott i. Har haft min MBP 17 i ett halvår nu i dagarna. Finns det något enkelt sätt att göra rent datorn från damm ? Som sagt, vågar nog inte öppna den.....

Det enklaste sättet att hålla datorn ren är att regelbundet städa sin bostad..

Ursprungligen av Snabeldrake:

Det enklaste sättet att hålla datorn ren är att regelbundet städa sin bostad..

Nu frågades efter ett enkelt sätt....

Jag har en datordammsugare, en USB-pryl. Kan jag inte använda den på tangentbordet regelbundet istället ? Är det inte mellan tangenterna som det mesta av dammet kommet in i datorn ?
Jag har faktiskt också papplock som ligger över mina två Mac:datorer när jag inte använder dom. Det är lock till de hårda papplådorna som man brukar använda till att förvara div saker i (från Granit). Datorerna står alltså aldrig "nakna" på något skrivbord el dyl. Är som ett litet skydd men gissar att dammet tränger igenom ändå.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Det enklaste sättet att hålla datorn ren är att regelbundet städa sin bostad..

I teorin kanske, men inte i praktiken. Städar ofta, ändå blir det dammigt.

Jo, men jag får nog säga att det gäller att städa på rätt sätt me'. Städar du med den bästa av omsorg? Hur ser exempelvis utbudet av hushållets rengöringsprodukter ut? Kokar du diskborsten varje vecka? Etc., etc..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-12 17:16
Ursprungligen av KaRo:

berdan:
Jag tänkte också på det men tänkte att djurhår (tex mårdhårdspenslar) inte alstrar lika mycket statiskt elektricitet.

Fast är det inte precis det som händer? Klappa en katt eller nästan vad som helst ned hår så märker man det.

  • Oregistrerad
  • 2008-05-14 14:25
Ursprungligen av KaRo:

berdan:
Jag tänkte också på det men tänkte att djurhår (tex mårdhårdspenslar) inte alstrar lika mycket statiskt elektricitet.

studiox:
Jag bor tyvärr i en lägenhet där det samlas mycket damm när jag jämför med andra bostäder jag bott i. Har haft min MBP 17 i ett halvår nu i dagarna. Finns det något enkelt sätt att göra rent datorn från damm ? Som sagt, vågar nog inte öppna den.....

Min erfarenhet är att bärbara datorer mycket sällan får damm i sig (Jag har lagat ett antal stycken när jag jobbade på ett Apple Center). Jag tror inte du ska vara orolig, förutom om du ligger under sängen i ett hörn o tittar på vissa typer av filmer dygnet runt.. Det är golvdatorer som får mest damm.

Det finns silikonpenslar som man använder bla. för att pensla bröd (vid bakning), undrar om de alstrar statisk elektrisitet. Om inte så kanske de kan funka.

Typ Denna

Jag stänger alltid min MBP på natten för att det inte ska komma in damm i högtalarna på den och på tangentbordet, dock har det kommit in en massa där ändå..
Hur får man bort det? Det lär ju inte bli mindre med åren..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-24 18:27

Nu är datorn avstängd närmare 14 timmar om dagen (då jag är på jobbet) men jag brukar, samtidigt som jag storstädar hemma bruka "damma av" mac'en genom att öppna den och använda dörren (macpro) till chassit som en stor "solfjäder" (heter det så?)
Sätter ut mac'en på balkongen och ser ut som ett riktigt jävla fån när jag flaxar med chassi dörren men trots allt det mest skonsammaste och effektivaste dambortagnings-tekniken jag kommit fram till..heh.

Någon skrev bordsfläkt... Måste testa det! Låter mer skonsamt mot mina icke existerande biceps!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-24 22:02

En blåsbälg för rengöring av kameror kanske...

Typ denna : CyberPhoto AB. Vi kan digitalkameror och videokameror. Vi har även MP3 och Mobiltelefoner.

Själv är jag i "rätt" branch, så jag kom över en pump till en trasig blodtrycksmanchett.
Funkar fin-fint!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-24 22:33

Tänk på att luft på burk kyler och att datakomponenter kan ta skada om dom kyls för fort. Blås försiktigt och inte på en varma kort.

Vi blåste sönder ett kort till en ND på 80-talet. Blev dyrt.

I mitt fall handlar det om högtalarna, men det känns som om det är illa nog att blåsa sönder dem.. kanske en pensel av något slag? Det har ju bara landat i hålen...?

Ursprungligen av klarabara:

I mitt fall handlar det om högtalarna, men det känns som om det är illa nog att blåsa sönder dem.. kanske en pensel av något slag? Det har ju bara landat i hålen...?

Det är nog bättre att du testar att blåsa lite försiktigt. I värsta fall har du en pensel med hårda strån och då kan de lätt ta hål på högtalarnas papperskon och det är inte en väg till bra ljud.

ah, tack för den varningen! Blåsa lite lätt har jag redan försökt så jag tror att det ligger där det ligger.. vem vet, kanske invidia-kortet pajar en dag och jag kan be dem damma av den när den kommer in den dagen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 11:42

Jag tar med mig datorn till OKQ8 och blåser med tryckluft på Gör det själv hallen:)
Där kan man även variera trycket med handtaget:)

Bevaka tråden