Hejsan
Jag har en MBP 2,16 GHz core duo. Superdriven fungerar inte alls bra. Saxat från den här sidan: Info/Feedback on Superdrive Firmware Update 2.1 for MacBook/Pros
är en beskrivning på problemet som stämmer bra överens med hur problemet är på min dator.
"[...]Since the update my Superdrive (MATSHITA DVD-R UJ-857) has been updated to firmware HBEA and refuses to deal with any blank media. CD- Rs will be recognized, however errors about unfocused lasers or other burning errors occur immediately once I begin. DVD-R's aren't even read. Prior to this update I could burn both kinds of media, with occasional glitches.
The drive is also infinitely more picky about reading DVDs/CDs; it appears to only read commercially burnt/mastered media, and simply spins up and down and then ejects anything which as been burned by friends etc. Even among retail media it isn't consistent, and at times has trouble with even the Apple OSX install disc![...]
Jag köpte datorn begagnad så jag funderar på om det är så att den förra ägaren uppdaterat firmware till superdriven och på så sätt förstört den. Jag har försökt läsa lite om det men jag hittar inget bra. Nån tråd stod det att det bara är att köpa ny superdrive. En annan pratade om att installera om firmware:en till orginal men jag har ingen aning om var jag kan hitta någon sådan. Är det nån här som har varit med om problemet, eller läst om det och kan guida mej.
Stats på superdrive
"MATSHITA DVD-R UJ-857:
Revision av fast programvara: HAEA
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (levererad/stöds av Apple)
Cache: 2048 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -RW, +R, +RW
CD med buffertskydd: Ja
DVD med buffertskydd: Ja
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, DVD-DAO
Medier: Nej"
Mvh Axel
edit:
Hittade det här:
"If you installed SuperDrive Update 2.1, and it killed
your SuperDrive, some have been able to bring their
SuperDrives back to life by resetting the SMC, resetting
the NVRAM, or zapping the PRAM... but many haven’t
been so lucky."
Vad innebär det? Vad är det man ska göra?