Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple lägger ned Mac mini

Tråden skapades och har fått 162 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frågan är om kanske försäljningen på Mac Mini avstannat på grund av alla rykten och bristen på uppdateringar.

Men en AppleTv med cirka 160GB HDD, 1GB ram, som levereras med OS X på utan hack, och som kan spela DVD (behöver inte kunna bränna), så har man en jättefin mediastation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-22 09:19
Ursprungligen av henkebarn:

Frågan är om kanske försäljningen på Mac Mini avstannat på grund av alla rykten och bristen på uppdateringar.

Men en AppleTv med cirka 160GB HDD, 1GB ram, som levereras med OS X på utan hack, och som kan spela DVD (behöver inte kunna bränna), så har man en jättefin mediastation.

Om jag kunde spela in på min AppleTV i h.264 och kunna köpa filmer så skulle jag köpa en direkt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-10-22 09:26
Ursprungligen av acke:

Om jag kunde spela in på min AppleTV i h.264 och kunna köpa filmer så skulle jag köpa en direkt.

Jag med - under min TV tronar en mini vars existensberättigande heter EyeTV... sen är det ju inte dumt att kunna köra DVD-filmer heller men TVmottagandet är absolut avgörande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 08:29
Ursprungligen av acke:

Om jag kunde spela in på min AppleTV i h.264 och kunna köpa filmer så skulle jag köpa en direkt.

Köpa filmer löser man lätt med ett konto i amerikanska Apple Store

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 09:27
Ursprungligen av Tangen:

Köpa filmer löser man lätt med ett konto i amerikanska Apple Store

Jo jag vet men det räknas liksom inte om man måste nerda loss med gift-cads eller fejkade adresser. Men jag förstår vad du menar.

Ursprungligen av henkebarn:

Frågan är om kanske försäljningen på Mac Mini avstannat på grund av alla rykten och bristen på uppdateringar.

Men en AppleTv med cirka 160GB HDD, 1GB ram, som levereras med OS X på utan hack, och som kan spela DVD (behöver inte kunna bränna), så har man en jättefin mediastation.

Själv skulle jag aldrig köpa en ny mac med mindre än 2gb ram oavsett användningsområde. Sen tycker jag personligen att 160gb är för lite om man ska lagra film och musik på den. Har 320 i min xbox, det känns otroligt lite redan efter 6 mån. Vill se utbytbara diskar i så fall. 1tb är fan minimum för mig idag.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Själv skulle jag aldrig köpa en ny mac med mindre än 2gb ram oavsett användningsområde. Sen tycker jag personligen att 160gb är för lite om man ska lagra film och musik på den. Har 320 i min xbox, det känns otroligt lite redan efter 6 mån. Vill se utbytbara diskar i så fall. 1tb är fan minimum för mig idag.

Men så skrev han ju TV också, inte Mac.
Och utan bakgrundsprocesser och för att bara kolla på film så lär väl det räcka tänker jag.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Själv skulle jag aldrig köpa en ny mac med mindre än 2gb ram oavsett användningsområde.

Jag skrev AppleTv, inte mac.

Citat:

Sen tycker jag personligen att 160gb är för lite om man ska lagra film och musik på den. Har 320 i min xbox, det känns otroligt lite redan efter 6 mån. Vill se utbytbara diskar i så fall. 1tb är fan minimum för mig idag.

Med AppleTv lagrar du inte bara film. Du streamar också. Att leverera 1TB hårddisk är alldeles för mycket för de flesta av oss. Bättre då att leverera en sund siffra, cirka 160GB, och låta er filmkrängare (som tydligen låter allting ligga kvar efteråt också?) köpa externa hårddiskar att lagra på.

Men som sagt, om det funkar bra att streama så känns det onödigt tycker jag.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag skrev AppleTv, inte mac.

Med AppleTv lagrar du inte bara film. Du streamar också. Att leverera 1TB hårddisk är alldeles för mycket för de flesta av oss. Bättre då att leverera en sund siffra, cirka 160GB, och låta er filmkrängare (som tydligen låter allting ligga kvar efteråt också?) köpa externa hårddiskar att lagra på.

Men som sagt, om det funkar bra att streama så känns det onödigt tycker jag.

Väl skrivet. Jag har min Macmini och det är väl typ 160gig disk i den. Det räcker alldeles lagom till musik, film och serier. Köper jag film är det på DVD, hyr jag är det via ITMS och laddar jag hem (jag är en sånn där olaglig liten jävel) så slänger jag direkt när jag sett. Och som du säger, streamar man räcker det även med mindre.
Måste säga att jag är GRYMT nöjd med ITMS, har börjat köpa serie-avsnitt därifrån, det enda som fattas är DD 5-1, för seriena finns ju i 720P. Men det är en annan diskussion!

Jag hoppas verkligen att det handlar om en redesign. Minins utseende har ju egentligen inte ändrats. Någonsin. Den passar inte längre in bland resten av Apples sortiment.

Ny mini - svart. Det tror jag på.

Ursprungligen av staed:

Jag hoppas verkligen att det handlar om en redesign. Minins utseende har ju egentligen inte ändrats. Någonsin. Den passar inte längre in bland resten av Apples sortiment.

Ny mini - svart. Det tror jag på.

Precis. En av de stora grjerna med Mini när den kom var ju just att det var en komplett dator i ett mini-utförande. Nu har ju det gått förlorat eftersom det inte längre är så ovanligt med ganska små datorer. Det borde komma en Mac Nano snart. En som passar bra ihop med de nya skärmarna.

Jag har väntat ett tag på en ny mini som klarar av 1080p. Kommer det inte nån ny vetterackarn vad man ska ha som mediacenter. Den är ju både tyst och snygg..

Ursprungligen av Johan S:

Jag har väntat ett tag på en ny mini som klarar av 1080p. Kommer det inte nån ny vetterackarn vad man ska ha som mediacenter. Den är ju både tyst och snygg..

Detta tycker jag är lite intressant. Enligt de flesta som använder den lilla modellen med Plex så funkar det med 1080P.

MVH Kribban

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-22 12:33

På PC marknaden är mini-konceptet tydligt riktat mot företag - intressant nog. Går man in på Dell eller en vanlig datorbutik är det traditionella burkar och bärbara som gäller i konsumentskiktet, inte små-datorer.

Ja, egentligen borde en AppleTV med inbyggd digital-tv-mottagare, hårddiskinspelning, dvd-uppspelning och möjlighet till något nedbantat OS X (så att man kan spela datorspel) det ultimata.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 08:15
Ursprungligen av Capeman:

Känns väldigt skönt. Men ska man tippa att Apple tar bort FW från den?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-10-24 09:02
Ursprungligen av acke:

Känns väldigt skönt. Men ska man tippa att Apple tar bort FW från den?

Om du registrerar dig på Apples hemsida så skickar de ut en liten plastplugg som löser det problemet.

Ursprungligen av Capeman:

Ah, det litar jag på mer än Gizmodo. Klart trevligare i så fall.

Ursprungligen av acke:

Känns väldigt skönt. Men ska man tippa att Apple tar bort FW från den?

Hade du frågat innan nya MacBook kom så hade jag inte trott det, men nu verkar ju Apple vara ute efter att slakta den porten på konsumentdatorer, så den kan nog ryka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 16:45
Ursprungligen av Adrian B:

Ah, det litar jag på mer än Gizmodo. Klart trevligare i så fall.

Ja, det är en trevlig liten maskin. Inte min typ av dator men perfekt som server på ett litet kontor. En Mac Pro eller Xserve som server på ett företag med 5-10 anställda är ju grym overkill. En liten Mac mini som står undangömd räcker väldigt långt.

En Mac Mini i glas och aluminium kanske?

Blev inspirerad av nya alu/glas designen och var lite uttråkad så här kommer min Mac Mini moddning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 08:29

spela in är hopplöst dock

var tvungen...

Ursprungligen av Andreas Th:

var tvungen...

Najs

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-25 16:54

En mac-lagom skulle vara trevligt. Plats för några 3.5" diskar. En quad cpu och minst 8 gb minne FW och minst en pcie. Vore inte alls dumt om de kunde fixa så att den också gick att köra i en hall något sånär effektivt. Tex som en 1/2 19" och 2 HE eller något sånt.

MacWorld spekulerar i huruvida minin kommer att uppdateras med GeForce 9-serien:

Macworld | Does new Nvidia motherboard offer clue to Mac mini?s future?

  • Oregistrerad
  • 2008-11-03 23:55

När tror ni dom släpper en mac mini?
Hur ligger det till i keynote-cykeln?

Jag är sugen på en mac mini men det känns väl som det kommer en uppdatering nu snart va?

Jadu, med tanke på att det var typ 1.5 år sen den uppdaterades sist så borde det komma en ny rätt snart, om dom nu inte ska lägga ner den.

Kommer ingen uppdatering i år i alla fall enligt Apple.

Macworld | Apple: No new products before the holidays

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-04 09:04

Uppdateringscyklerna på alla datorerna har en tendens att bli alltmer utdragna. Jag antar att det till stor del har att göra med att det är svårare att skruva upp klockfrekvensen på processorerna eller annat prestandamässigt som motiverar köp av ny dator.

Bevaka tråden