Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tokyos synthshop nr.1 nu besökt!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla monsterdiggare!

Måste avlägga en rapport numera långt hemifrån. Inte denna gång ifrån Kina utan faktiskt Japan. Har nämligen varit på en 8 dagars semester i Osaka, Kyoto & Tokyo.

Och vad passade inte bättre då än att då besöka denna numera omtalade "Five G" affären i Tokyo!

Jag tänker inte nämna vad allt har för namn eller S/N för det har ni förmodligen redan listat ut.
Låt bildkollaget tala sitt klara språk.
Det måste dock tilläggas att de hade nästan 2x av samtliga synthar och rent av 5x av somliga (typ Prophet 5, Oberheim Expander osv.). Priserna var självklart hypade, som sig bör vara år 2008.

Men attans så trevligt det var att få lirat/rattat sig igenom ett gäng riktigt ovanliga maskiner! Denna butik är verkligen 100% värt ett besök om ni gillar "Stradivarous of Synths" och besöker Tokyo!

Grymt!

Min favorit är Echigoya Music i Shibuya, mest för att det är så litet, på japanskt vis.

Och så finns det några nästan välbevarade hemligheter i koreatown också (Shun-Okubo)

Där kan man, om man har tur, köpa en mint condition MonoPoly inkl case för 2.200:-: muhahaha.

- Amen -

Ursprungligen av j antoni:

Grymt!

Min favorit är Echigoya Music i Shibuya, mest för att det är så litet, på japanskt vis.

Och så finns det några nästan välbevarade hemligheter i koreatown också (Shun-Okubo)

Där kan man, om man har tur, köpa en mint condition MonoPoly inkl case för 2.200:-: muhahaha.

Dessutom brukar Echigoya inte ha helt hutlösa priser.
Jag har handlat där tre gånger, varav två var vintage. MS-50 och rymdeko.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-04 20:25

Coola bilder! Vad är den klockliknande saken till höger om Korg PS-bilden för något?

Ursprungligen av encore:

Coola bilder! Vad är den klockliknande saken till höger om Korg PS-bilden för något?

Ett Philips bandeko.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 21:29

Hmm... låter farligt det här. Jag ska till Yokohama och Tokyo i februari.. Har ni fler såna här otäcka tips?

Ursprungligen av emp:

Hmm... låter farligt det här. Jag ska till Yokohama och Tokyo i februari.. Har ni fler såna här otäcka tips?

Om du vill kasta upp ca ~30 kkr för t.ex en minimoog och du kan vänta på att de går igenom den innan de säljer den vilket kan ta upp till 2 veckor så är det ju kanon.

De säljer nämligen inte syntarna som de står.
Skicket var både kosmetiskt och internt i rätt många fall "so so".

Dessutom svarar de inte på engelska mail. De två grabbarnas engelska i butiken är väldigt dålig. Endast den äldre gubben i butiken, synthreparatören, talar bra engelska.

Priset är alltså inklusive deras genomgång vilken inte startar förrän du säger till att du vill ha den, iallafall var det så i de flesta maskinerns fall.

Ursprungligen av emp:

Echigoya kan ha rätt bra priser men yenen är rätt hög just nu (ligger runt 1 yen - 0,080 kr jämfört med 0,055 det "brukar" ligga på eller iaf har gjort de senaste fem åren om jag minns korrekt) så räkna inte med några superpriser.

Men saker som är lätta att ta in i handbagaget brukar ju finnas där, och det brukar inte vara så superdyrt med t ex CS01or och sånt som ju kan vara lite kul. Jag har hittat SH-101or för runt 3.000:-, mind you, då låg yenen på 0,055 så nu borde de kosta kanske 3.800:-.

Men det går att göra klipp på andra ställen och konstigt nog har iaf jag lyckats göra det några gånger. Det brukar också dyka upp pedaler och trummaskiner och effekter man aldrig hört talas om om man kollar lite gitarrbutiker och så.

Jag har skrivit något skit på vår hemsida här: En liten rapport från Tokyo våren 2007
som iofs inte är så aktuell längre men som har lite länkar och sånt. IKEBE tycker jag är väldigt aktuell trots allt, de säljer mest begagnade gitarrer men brukar ha en fem - sex halvkul analogsynthar, dock till typ loppispriser och i inte så bra skick. Bra ställe. Passa på att äta koreanskt i området också. Sjukt gott, och billigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 01:59

Tack för tipsen!

1
Bevaka tråden