Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 22:50
Ursprungligen av Morjas:

Tur man bor i norrbotten hehe, hade ett bud som jag fick nummer till sms på fredagen då den skulle komma på måndagen,,, altså igår, fick den då med... men dock 15.00 å började 16.00
Mac, en ny upplevelse för mig, vet någon hur mans ka göra eller vad som finns att göra åt de hemska vassa kanten i aluminium som gör så man har ont i handlederna efter varje användning? Finns det ngn sak man kan köpa för å sätta på mot kanten?

Undrar även hur man gör för å ändra till det bättre grafik kortet?
För det verkar vara det sämre som e satt som standard...

En sån här kanske kunde vara nåt för dig.
Macoteket - Rain Design iLap 15" ställ för bärbar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 07:30

Ute för leverens. Äntligen!

Perfekt timing till tentaperioden. Nu har man ju så mycket tid över att leka med datorn! *ironi*

Ursprungligen av zAjben:

Ute för leverens. Äntligen!

Perfekt timing till tentaperioden. Nu har man ju så mycket tid över att leka med datorn! *ironi*

Hahaha, samma för mig! Fick min dagen efter salstenta - lagom till 6 dagars hemtenteskrivande. Tänkte skriva sista sidorna på den idag sen kommer jag äntligen få tid att leka lite med min älskling!!

Nu ringde Robin från UPS... Han svänger tydligen förbi vid 11-tiden

Ursprungligen av Borkan:

Nu ringde Robin från UPS... Han svänger tydligen förbi vid 11-tiden

konstigt, försöker man ringa dem har de inga mobiler.

Hoppas han inte missar knacka på nu då ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 09:02
Ursprungligen av mmmikael:

Hahaha, samma för mig! Fick min dagen efter salstenta - lagom till 6 dagars hemtenteskrivande. Tänkte skriva sista sidorna på den idag sen kommer jag äntligen få tid att leka lite med min älskling!!

Har neurologi-tenta om 9 dagar.. Craps! Nåja, kan väl hoppa över några sjukdomar, hjärnan har väl aldrig någon använt ändå..;)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-05 10:03
Ursprungligen av zAjben:

Har neurologi-tenta om 9 dagar.. Craps! Nåja, kan väl hoppa över några sjukdomar, hjärnan har väl aldrig någon använt ändå..;)

Hugh, de låter lovande för framtiden Jag kommer nog undvika läkare framöver;)

Ursprungligen av zAjben:

Har neurologi-tenta om 9 dagar.. Craps! Nåja, kan väl hoppa över några sjukdomar, hjärnan har väl aldrig någon använt ändå..;)

Usch vad seriöst. Jag är ju ekonom så använder aldrig hjärnan.

Vad händer om man inte är hemma när UPS kommer med paketet? Hur får man tag på det då?

Ursprungligen av Scarecrow:

Vad händer om man inte är hemma när UPS kommer med paketet? Hur får man tag på det då?

Min fråga kvarstår, någon som har varit med om detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-05 20:57

Man kan begära ny utkörning ett begränsat antal ggr, annars är det bara att åka till deras närmaste central och hämta ut datorn.

Ursprungligen av Amazon:

Man kan begära ny utkörning ett begränsat antal ggr, annars är det bara att åka till deras närmaste central och hämta ut datorn.

Där ser man. Kan vara bra att veta.
Enligt Apple ska min dator komma idag (*host*), men UPS säger imorgon så vi får väl se om jag är hemma när de behagar att komma. Annars tror jag att jag åker till deras central. Det verkar enklast.

Ni som nu väntat på att er beställning ska packas ihop i Holland med skrivare, ipod och allt vad det kan vara. Hur lång tid dröjde det efter ni fått ert trakingnr tills att ni fått datorn? Och när fick ni isf trackingnumret? (Alltså typ tidpunkt på dagen). Min har stått som "Förbereder överlämning till slutlig budfirma" sedan 3:e November och beräknad leverans 6:e. Men jag har fortfarande inte fått något trackingnummer. Tror ni att om jag får trackingnumret idag så är det möjligt att jag får datorn imorgon. Eller är det för optimistiskt?

Ursprungligen av emilio_:

Ni som nu väntat på att er beställning ska packas ihop i Holland med skrivare, ipod och allt vad det kan vara. Hur lång tid dröjde det efter ni fått ert trakingnr tills att ni fått datorn? Och när fick ni isf trackingnumret? (Alltså typ tidpunkt på dagen). Min har stått som "Förbereder överlämning till slutlig budfirma" sedan 3:e November och beräknad leverans 6:e. Men jag har fortfarande inte fått något trackingnummer. Tror ni att om jag får trackingnumret idag så är det möjligt att jag får datorn imorgon. Eller är det för optimistiskt?

Jag beställde den 16e oktober en mbp med 250 gb 7200 rpm och 4 gb minne + ipod nano + skrivare, stog att allt skickades den 26e, men jag fick inget tracking nummer förens igår (4e nov).
Jag hade beräknad leverans 4e nov men det blev ändrat igår till 10e nov, så jag tror att du får vänta ett par dagar innan du får tracking nummer, så du kanske får din dator i slutet på nästa vecka.

När du får ditt tracking nummer så betyder det att datorn skickas från holland och det tar 3-4 dagar från du fått nummret tills du har datan hemma, så det är inte troligt att du får datan imorgon. Det stog "Förbereder överlämning till slutlig budfirma" i 5-6 dagar för mig innan det hände något.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-05 13:45
Ursprungligen av maalkan:

När du får ditt tracking nummer så betyder det att datorn skickas från holland och det tar 3-4 dagar från du fått nummret tills du har datan hemma, så det är inte troligt att du får datan imorgon.

stämmer inte för alla.
Vissa har ju fått trackingnummer först när grejorna trillar in över Sveriges gräns, sedan tar det bara 4 timmar innan det är hemma.

Ursprungligen av obibobi:

stämmer inte för alla.
Vissa har ju fått trackingnummer först när grejorna trillar in över Sveriges gräns, sedan tar det bara 4 timmar innan det är hemma.

hoppas hoppas hoppas

bläää, tack för infon maalkan.

fan vad dåligt apple sköter vissa ordrar alltså.

Ursprungligen av emilio_:

bläää, tack för infon maalkan.

fan vad dåligt apple sköter vissa ordrar alltså.

Det har sagts förut; skilj på Apple och UPS.
Apple plockar ihop din order; kommer fel grejor är det deras fel.
Kommer grejorna fel, fel tid, inte alls eller budfirman knackar inte på -UPS fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 14:45

Och dääär kom UPS! Woho

när fick du ditt trackingnummer zAjben? har du beställt ipod eller skrivare också? grattis hursom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 15:43

Hade beställt skrivare och iPod. Fick trackingnummer något mindre än 2 dygn innan leverens! Uppdaterades natten mellan 3-4 november, datorn levererades idag 5e.

Den är väldigt fin, men för en switcher som jag så är det väldigt ovant måste jag säga. Hur ska man använda touchpaden egentligen om det ska vara normalt? En hand? Peka med en och klicka med en?

EDIT:
Upplever inte alls att skärmen faller ned så som vissa andra har haft problem med. Min går att fälla ned sakta hela vägen utan att den klappar ihop. Tänkte att det kunde vara intressant att veta för er som är oroliga.

Senast redigerat 2008-11-05 16:02
  • Medlem
  • Boden
  • 2008-11-05 19:07

Hur byter man till det bättre grafikkortet på macbookpro?

jag e ny macanvändare och har ingen susning, nån som vill hjälpa till?

Ursprungligen av Morjas:

jag e ny macanvändare och har ingen susning, nån som vill hjälpa till?

Gör en gissning; kolla under Systeminställningar/Bildskärmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 19:16
Ursprungligen av Morjas:

jag e ny macanvändare och har ingen susning, nån som vill hjälpa till?

Systeminställningar -> Strömsparare. Tror det finns någon skärmdump längre bak i den här tråden...

Jag kommer inte att kunna ta emot mitt paket när UPS kommer tillbaka. Vad har jag för alternativ?

Det finns flera leveransalternativ. Titta först noga på UPS InfoNotice-meddelandet för att se om några instruktionsrutor har markerats. Beroende på avsändarens krav, kan du eventuellt lämna din underskrift på baksidan av UPS InfoNotice-meddelandet och ge chauffören tillåtelse att lämna ditt paket. Alternativt kan du skriva en annan adress i kommentardelen, dit du vill att chauffören ska leverera sändningen.

Du kan också välja andra leveransalternativ genom UPS.com. Välj Sök-fliken, mata in ditt 12-siffriga InfoNotice-nummer, och välj Sök-knappen. I sektionen Pakethändelser välj länken till Välj ett annat leveransalternativ. Välj ett av följande alternativ:

* Avhämntning (UPS kommer att förvara ditt paket på en plats i närheten så att du kan hämta det)
* Leverera till en annan adress (ange en annan leveransadress för paketet)
* Ändra leverans (ange ett framtida datum då du vill att UPS levererar paketet)
* Returnera till avsändare (UPS kommer att returnera paketet till avsändaren)

UPS: Vanliga frågor om leveransförsök

nu har det bytt status till "På väg till kund – leverans enligt schema". Men fortfarande inget trackingnummer. Och leverans enligt schema ska ju vara idag isf. hmm :/

nu har jag fått ett trackingnummer!! MEN, det är samma som apples referensleveransnummer. har prövat både på tnt och ups och numret funkar inte :/

Budfirma:
NL DISTRIBUTION CENTER

Skickat till: MALMÖ, SE 28 okt 2008

Beräknat leveransdatum: 06 nov 2008 (kan komma att ändras)

Aktuell leveransstatus: Leverans schemalagd av slutlig budfirma, se beräknat leveransdatum 06 nov 2008

någon som har nån info jag kan ha använding av?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 19:04
Ursprungligen av emilio_:

nu har jag fått ett trackingnummer!! MEN, det är samma som apples referensleveransnummer. har prövat både på tnt och ups och numret funkar inte :/

Budfirma:
NL DISTRIBUTION CENTER

Skickat till: MALMÖ, SE 28 okt 2008

Beräknat leveransdatum: 06 nov 2008 (kan komma att ändras)

Aktuell leveransstatus: Leverans schemalagd av slutlig budfirma, se beräknat leveransdatum 06 nov 2008

någon som har nån info jag kan ha använding av?

Kolla mitt inlägg på föregående sida:
99.se - Visa inlägg - Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Ursprungligen av odelsteken:

Uppdatering!

Går ej längre!

"Site news

Unfortunately, our little loophole in the KN tracking system has been closed. So we haven't been able to provide tracking info for a while. I'll leave the forum open for now, as it has some information for those who are wondering what the tracking information you are able to see means."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 22:03
Ursprungligen av pepparkaka:

Uppdatering!

Går ej längre!

"Site news

Unfortunately, our little loophole in the KN tracking system has been closed. So we haven't been able to provide tracking info for a while. I'll leave the forum open for now, as it has some information for those who are wondering what the tracking information you are able to see means."

Nu har du nog misstolkat det jag skrev. Jag skrev om apecode.com eftersom det var där jag hittade informationen MEN det är inte på deras sida man gör sökningen. Jag länkar till en sida som enligt forumet på apecode.com ansvarar för Apples "NL DISTRIBUTION CENTER" transporter.

Bevaka tråden