- synth_ollie
- Medlem ●
jag hoppar av diy;andet ett tag, tänkte byta lödtid mot komponeringstid ist under en period,
alltså försöka få lite musik gjord, känner att lödningen tagit allt för mycket tid på sistone....
lycka till med er buchla-kloning mm ! (c:
Det här låter illavarslande. Ni får inte ta ifrån mig mina illusioner om att modularbyggare aldrig gör någon musik!
Modular byggare gör aldrig någon musik, de gör bara enstaka ljud, resten av
tiden sitter dom och löder spagetti härvor bakom frontpanelen.:cool:
Lite ASM-1. Har faktiskt även gjort klart mat-02 till vcoerna. Lödde precis dit socklar på pcbet. Kopierade dar303s mat02 med termistor lösning så att de sitter på sockel så man kan ta bort dem om så önskas...
Sen har jag inte lött fast 2n4856 orna då jag inte vet vilket hål som är c,b eller e. Bilderna är lite tvetydiga på asm1ans hemsida och jag har inget schema...
Nej... Men hoppas på ZackZick och om han vet vilken transistor han använde så löser det sig nog...
J108 använde jag visst. Jag kikade på schemat och kretskortet för att se att benen hamnade rätt, gula bilden. Bifogar några snygga bilder. Speciellt mitt MAT-02-guck blev snyggt - eller nåt. Jag har inte provat så mycket som sagt, men vågformerna såg vettiga ut i scopet iaf.
Idag bar jag hem kabinettdelar. Det kan bli en tung synt. Ekskivor och stålprofil O:-).
Jag ska kolla upp transistorplaceringen på min nylödda asm-1 ikväll. Jag har inte hunnit testa så mycket men VCO verkar funka iallafall.
Jag gick på Stopps/Danielssons rekommendation och socklade inte IC:na. Vi får väl hoppas att jag inte får ångra mig .
/ Z
Smidigt - kanske jag ska bygga en VCA till? Jag har ju delar till det....:)
Absolut
Fick Grym länk från ZackZick så kan du även modda dem med.
Tom's ASM-1
Hehe, du kommer nog inte orkar släpa med den sen när du ska jamma med polare utan att planera lite
Jupp, risk för det. Men level 2 i syntbyggarkarriären är väl att bygga en väsksynt. Level 3 är kanske poly-synt!
Kolla hur benen sitter på din transistor, tror att det kan vara annorlunda än J108:as placering.
http://www.elby-designs.com/datasheets/2n4856.pdf
Fixat!
Kommer bli bra. Tack vare att du visat vilka hål som är vilka på pcbet.
råkade se videon till stite´s ribbon controller idag
YouTube - Appendage Touch Ribbon Controller First Video
vetef*n om jag kan hålla mej från att bygga en sån...
Jag har en analog dator i garderoben, det är ett annat projekt jag skall ta tag i när som helst. Det är en EAI TR-20. Jag blev erbjuden en TR-48 med inbyggt oscilloskop först, men den gick inte att rubba! Den står på tekniska museet nu... Det sitter banankontakter på den och min första plan med modularen var att kunna koppla fritt mellan dem, men sedan blev det inga banankontakter.
Jag har en analog dator i garderoben, det är ett annat projekt jag skall ta tag i när som helst. Det är en EAI TR-20. Jag blev erbjuden en TR-48 med inbyggt oscilloskop först, men den gick inte att rubba! Den står på tekniska museet nu... Det sitter banankontakter på den och min första plan med modularen var att kunna koppla fritt mellan dem, men sedan blev det inga banankontakter.
Fy faaaan vad avis jag blir! buhuu, vill också ha!