Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddiskar i ADM-modul till Xserve Intel med RAID-kort

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har en Intel Xserve med Apples RAID-kort. Vi har bytt hårddiskarna till 1,5 TB Seagate. Vi har diverse konstiga problem med raiden, plötsligt så säger systemet att ena dockan inte finns etc. Tyvärr hann vi byta diskarna i de gamla dockorna innan vi testade dom.

Vid snack med Apple menar dom på att det krävs firmwaremärkta Apple-diskar.

Stämmer det, eller går det med vilken disk som helst?

Någon annan som har en liknande uppsättning så att man faktiskt kan få bevis på att det fungerar? Har funkat på tidigare xServe, men jag har inte haft just denna kombon innan: Apple Raid + Intel.

/trött på strul

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-11-06 20:36
Ursprungligen av carlsson:

Vid snack med Apple menar dom på att det krävs firmwaremärkta Apple-diskar.

Tyvärr har nog Apple rätt i dett fall. Jag kör en SUN server med SATA diskar från Seagate och har haft strul både med kontrollerkort men även med diskarna.

Dock finns det hopp och i mitt fall löst sig problemet med en firmware uppgradering av diskarna!

Jag kör med Seagate Barracuda ES.2 och det finns en del på google om dessa diskar, 500 och 750 i mitt fall men jag har även läst trådar om strul med 1.5:orna.

Problems with 1.5TB drive and Ubuntu Hardy - Internal (ATA and Serial ATA) drives - Seagate Community Forums

Samt för 3ware RAID kort och Seagate diskar:

I want to use the 3ware 9690SA with the SATA Seagate Barracuda ES.2 family drives (ST31000340NS, ST3750330NS, ST3500320NS, ST3250310NS drives) drives. Are they compatible with each other?

Mitt tips är att googla lite för troligen finns det en ny firmware eller två. Därefter måste man ringa Seagate och tjata för att få länken till D/L av firmware.

Dock finns det två typer av firmware till samma disk i mitt fall iaf! AN05 eller SN05 och en för om kontrollerkortet är SATA och den andra om kortet är SAS! Lycka till att förklara det för supporten

Jag hade tur och hittade länkar till seagate på nätet där jag kunde ladda hem och firmware uppgradera min diskar och nu går dom som små skållade troll!

Har 8 diskar i en SAS kedja och ZFS! Mums

-J

Nya hårddiskar i en Xserve?

Vi har:
2x2,8 GHz Quadcore Intel Xeon
Xserve RAID-kort
3x80 GB HD

Vi vill uppgradera diskarna i denna till något större (t ex Seagate Barracuda 1 eller 1,5 TB), men att köpa dom från Apple är oproportionellt dyrt.
Kan man sätta i vilka diskar som helst? Det är ju S-ATA trots allt....

Ytterst tacksam för svar på detta. Har googlat som en blå men inte fått ett definitivt svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-24 21:35

Ska egentligen låta någon med mer kunskap svara men jag ger dig ett lättviktssvar tills någon kommer och svarar på allvar.
Vad jag vet så har diskar från Apple testats och innehåller dessutom ett litet chip eller liknande som gör att man kan övervaka disken från Apple Xserve-verktyg. Är också nyfiken på vad svaret är på den här frågan. I värsta fall vet ju Apple Sverige.

Jag sätter en öl på att du INTE kan byta diskar om du använder Apples RAID-kort. Jag har testat byta diskarna i ADM-vaggorna på en Xserve G5 med deras PCI-X RAID-kort och den vägrar om inte diskarna har Apple logo.

Tack för svaren.

Intressant, nu har jag en kille på MacFixit som är säker på att det går, och Björnström som är säker på att det inte går...

Någon som vet mer?

Som jag skrev - jag har bara kört på deras PCI-X kort - vi har inga PCI-E kort. Man får ju hoppas att Apple lärt sig och tillåter icke-Apple diskar men Jobs & co har en otrolig förmåga att ställa till det för oss användare när dom har möjlighet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-25 08:22

Seagate släppte ny firmware i förrgår till 1,5TB diskarna. Det löser problemen med hängningarna som många haft.

1
Bevaka tråden