Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formge medalj

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Nu väntar ett uppdrag som jag aldrig gjort tidigare. Att formge en guldmedalj. (8cm i diameter)
Är det någon som har formgett en medalj tidigare, och som kanske har lite tips på vad man bör tänka på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 18:03

Som alltid att man ber om ett antal ref ex.

Nu kom en fundering, någon som har koll på hur man anger att man vill ha fräsningen i "olika höjder", alltså om jag exempelvis vill ha massa småblad som är tjockare i mitten och blir tunnare i toppen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 19:19

Jag har för mig att man jobbar i lager och lämnar en .ai eller .indd till tryckeriet/verkstaden. Typ som uv-lack på ett vanligt offsettryck. Alltså lagren bestämmer höjdnivåerna.

Ursprungligen av braxnacken:

Nu kom en fundering, någon som har koll på hur man anger att man vill ha fräsningen i "olika höjder", alltså om jag exempelvis vill ha massa småblad som är tjockare i mitten och blir tunnare i toppen

Ursprungligen av braxnacken:

Nu kom en fundering, någon som har koll på hur man anger att man vill ha fräsningen i "olika höjder", alltså om jag exempelvis vill ha massa småblad som är tjockare i mitten och blir tunnare i toppen

Såhär kanske?

CarveWright

I övrigt kan man använda en 3d-skrivare för att skapa en prototyp i 3D. Här är ett exempel på en svensk leverantör: Digital Mechanics AB - prototyper, RP, FFF, FDM, SLS, SLA, 3D, formsprutning, plast, metall, konstruktion

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-17 13:10

Lite tips på vägen
Svenska Heraldiska Freningen och Riksarkivet ansvarar för den statliga heraldikens vapen och symboler
Om du vill göra nåt äldre i stil med vapensköld

INTERNATIONAL OLYMPIC COMMITTEE - OLYMPIC GAMES, affischer och medaljer från alla olympiska spel

Det tekniska vet jag inte så mycket om

Ursprungligen av braxnacken:

Hej
Nu väntar ett uppdrag som jag aldrig gjort tidigare. Att formge en guldmedalj. (8cm i diameter)
Är det någon som har formgett en medalj tidigare, och som kanske har lite tips på vad man bör tänka på?

Det finns ett regelverk som är fler tusen år, heraldiken. Bryt inte mot dessa regler som Malmö Brandkår gjorde och blev utskrattade när de i sin vapensköld visade en gubbes högra sida som är den svaga i st f den vänstra

1
Bevaka tråden