- whisper
- Medlem ●
- Malmö
- 2008-11-07 10:59
Hej! Har haft min Mac Pro sedan jan-feb -08.
Den har följande konfig:
Mac Pro, 2 x 2.8 GHz 8-core
2GB RAM (medföljande)
1st. 300GB HD (Mac OS X, 10.5.5)
1st. 500GB HD (Windows Vista Business Edition x64)
NVidia 8800GT
Externa USB-prylar:
Nikon D300 (digital systemkamera)
Wacom Bamboo (ritpenna)
CME U-Key (midiklaviatur)
Har varit jättenöjd med datorn fram tills nyligen...
Incident #1,
Det började i våras -- Så fort jag stoppade in USB-kabeln från midiklaviaturet till datorn (bakre uttagen), medan datorn var igång, så dog den rakt av. När jag startade upp datorn med USB-kabeln i, så fungerade det.
Incident #2,
Datorn har kraschat någon enstaka gång när jag slösurfat el. dylikt, ingen hård belastning. Illa som det är, har jag inte tänkt så mycket på det. Sånt kan ju hända, kan ju vara mjukvara som krånglar.
Incident #3,
2 nov. -- Datorn startar plötsligt och oväntat om när jag jobbar i Photoshop, har Wacom-pennan ansluten. Den bootar inte om direkt utan låser sig dvs. power-lampan lyser men skärmen är svart, behöver stänga av datorn genom att hålla power-knappen intryckt. En stund senare trycker jag på knappen igen, den startar, power-lampan lyser men skärmen är svart, inget händer. Provar starta om, samma procedur som ovan -- Nu funkar det, kommer in i Mac OS X och kan jobba vidare.
Incident #4,
4 nov. -- Kommer hem från jobbet. Har tagit några bilder med Nikon-kameran och vill föra över dem till datorn. Eftersom kameran ligger framme så kopplar jag USB-kabeln mellan kameran och datorn, medan datorn är avstängd. Sätter på datorn. Datorn kraschar och bootar om sporadiskt under 10-20 sek intervaller, ibland innan jag når "äpplet", ibland efter att jag kommit in i Mac OS X. Den håller på så här kanske 6-7 ggr. Stänger av och drar ut USB-sladden, har endast tangentbord, mus och skärm inkopplad. Startar datorn. Datorn går igång och fläktarna rusar -- Låter som en jet-motor. Så här håller det på...
Bootar upp datorn i hårdvarutest. Diagnostikverktyget hittar inga hårdvarufel.
[Överföring av bilder mellan D300an och MP har fungerat finfint tidigare.]
Incident #5,
5 nov. -- Kommer hem från jobbet. Sätter på datorn. Samma karusell som gårdagen -- Datorn kraschar och bootar om sporadiskt i intervaller om 10 sek - 15 min. Fläktarna rusar... Då datorn är modell tidig 2008 har den heller inte en SMC_RST-knapp, utan SMC nollställs när datorn stängs av och strömsladden är bortkopplad. Alltså resettar jag SMC varje gång jag stänger datorn!!! Provar boota upp datorn i Windows -- Krasch, reboot samma fenomen som när man försöker boota upp i Mac OS X. Provar köra hårdvarutest igen -- Bootar om, håller nere D-knappen. Efter att jag valt språk i hårdvarutest-menyn så kraschar datorn!
Incident #6
6 nov. -- Kommer hem från jobbet. Startar datorn. Den kommer in i Mac OS X och lever i ca 5 min -- Krasch och bootar om. Ringer Apple Support. De konstaterar att det är hårdvarufel, får ärende nr. för att lämnas in på närmaste serviceställe. Inser att jag måste försöka backupa det jag kan. Testar att tömma PRAM (Cmd + alt + P + R) och boota upp. Datorn funkar. Stoppar in USB-kabeln mellan kameran och datorn -- Inga problem, datorn funkar. Tar ut USB-kabeln. Provar kryptera hemma-mappen, vilket tar ca 50 min. Datorn står på, inga problem.
7 nov. -- Stiger upp 7.30, sätter på datorn, låter datorn stå på. Gör mig i ordning, klockan är 8.00 -- Datorn står på, inga problem.
Som om inte detta vore nog, så dog bredbandet i onsdags, så har ju inte kunnat surfa om problemet heller! Tar en vecka el. så innan bbandet är upp igen. Sitter på jobbet när jag lägger upp det här.
...Är det någon som vet vad f*n det är frågan om? Misstänker själv att USB-kontrollern kan vara boven i dramat men det känns ju som hårdvarutestet borde upptäckt det i så fall.
Datorn används till Photoshoppande, musicering och programmering i Leopard. Lirar lite spel i Windows. Har inte hårdkört den överhuvudtaget.
Tacksam för feedback.
/Förbannad