Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Apple fått ordning på Mobile me?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kanske har denna tråden hamnat fel.

hur som haver, har apple fått ordning på tjänsten. Är det någon som har problem med den idag? FUnkar push tjänste osv?

Jag signade upp i början med eftersom det radera alla mina kontakter på telefonen och i adressboken har jag hållt mig lite vid sidan tills jag vet att det funkar till 100%.

mvh

Pierre

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-21 00:23

Upplever inga problem med tjänsten nu, står och väger mellan att betala för det när min trial går ut eller köpa Björnströms tjänst när han släpper den.

björnströms?

tack för ditt svar!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-10-21 00:38

Jao, Björnström är ju the Big Boss här på forumet, han driver det med några polare. Ialla fall så pysslar han med en .Mac liknande tjänst som heter mac.se (.Mac var MobileMe:s föregångare) och han jobbar även på en tjänst nu med funktionalitet liknande MobileMe:s.

Vad det gäller mig så lutar det nog åt vanliga MobileMe. Det finns en tråd om Björnströms lösning i Mantaray och mac.se forumet.

Mobile me fungerar bra nu, jag har inte upplevt några problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-21 07:33
Ursprungligen av akerstrom:

Mobile me fungerar bra nu, jag har inte upplevt några problem.

Instämmer.
Fungerar perfekt för mig som är på resande fot som vill ha med mig mina filer och mail vart jag än är...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-21 12:05

Jag är nöjd. Push funkar till och från min iPod Touch och MacBook nu och mail klabbar inte alls längre. Tycker att tjänsten är värd pengarna.
Jo, en sak är lite störig ... iDisk. Det är i mitt tycke fortfarande lite långsamt. Jag synkar mina dokument två gång i veckan med ChronoSync och det tar evigheter. Men det kan jag leva med.

MobileMe är numera mitt nav kring vilket livsplaneringen snurrar :-D.
Det saknas dock en sak - en mycket, mycket viktig och vital sak: idag kan man inte synka prenumererade kalendrar via "molnet". När det kommer - och jag förutsätter att det kommer om Apple menar allvar med tjänsten - så är MobileMe allt jag behöver på detta område.
(MobileMe funkar inte heller klockrent mot PC/Exchange - men detta påverkar inte mig. iDisk är fortfarande ett skämt, men det påverkar inte heller mig då jag använder fet ftp-server för filtransport))

Just det ja, iDisk, det är fortfarande ett sorgligt kapitel som flera redan sagt. Jag tycker det andra är toppen, men iDisk...Segt!!!

Jag älskar MobileMe. Kan inte leva utan det nuförtiden. Det enda negativa är att själva webinterfacet kan vara segt, men helt klart användbart. Det är väl det man använder minst i tjänsten dessutom.

tack för allas svar!
Signar upp ikväll, får se hur de går med att komma igång!

Är det någon som kör mobile me med iphone 2g?
funderar på hur lång tid pim datan tar med "edge" någon som har erfarenheten?

Har äntligen fått en ny iPhone efter massa strul med simlåsning av sig själv.
Har funkar klockrent med mobileme innan men nu händer inget när jag försöker lägga in ändringar i ical i iPhonen o i mina datorer.. Gjorde en säkerhetskopia som jag la in igen.
Fattar inte vad jag har gjort för fel?

Ursprungligen av westerlu77:

Har äntligen fått en ny iPhone efter massa strul med simlåsning av sig själv.
Har funkar klockrent med mobileme innan men nu händer inget när jag försöker lägga in ändringar i ical i iPhonen o i mina datorer.. Gjorde en säkerhetskopia som jag la in igen.
Fattar inte vad jag har gjort för fel?

->Inställningar->Epost, kontakter, kalendrar->Konto och sen sätt alla i "1" fungerar inte heller?

Ursprungligen av westerlu77:

Har äntligen fått en ny iPhone efter massa strul med simlåsning av sig själv.
Har funkar klockrent med mobileme innan men nu händer inget när jag försöker lägga in ändringar i ical i iPhonen o i mina datorer.. Gjorde en säkerhetskopia som jag la in igen.
Fattar inte vad jag har gjort för fel?

1. Kan du inte spara i din iPhone eller är det syncningen det hänger på?

2. Har du skapat mobileme-inställningar i iPhone och i datorn som överensstämmer?

3. Har du lyckats få sync mellan
a) iPhone och dator?
b) iPhone och webinterface?
c) dator och webinterface?

4. Har du push aktiverat i iPhone?

Heja,
jag har skapat ett pröva på konto. Den synkar kontakter o kalender okey men jag får inte upp några mail då jag loggar in på webtjänsten. De replikeras ej heller ner till min burk. Jag har sökt men hittar inget vettigt. iMac 24, TimeCapsule router. Inga fel ges vid synk - inget händer bara. Jag har kontrollerat o lagat ev rättighetskonflikter... känns inte prisvärt för närvarande...

Ursprungligen av jonpatron:

Heja,
jag har skapat ett pröva på konto. Den synkar kontakter o kalender okey men jag får inte upp några mail då jag loggar in på webtjänsten. De replikeras ej heller ner till min burk. Jag har sökt men hittar inget vettigt. iMac 24, TimeCapsule router. Inga fel ges vid synk - inget händer bara. Jag har kontrollerat o lagat ev rättighetskonflikter... känns inte prisvärt för närvarande...

Att de inte replikeras ner till din burk är inte så konstigt om du inte har några mail. Har du fått något med mailen att fungera? Kan du skicka?

Ursprungligen av jonpatron:

Heja,
jag har skapat ett pröva på konto. Den synkar kontakter o kalender okey men jag får inte upp några mail då jag loggar in på webtjänsten. De replikeras ej heller ner till min burk. Jag har sökt men hittar inget vettigt. iMac 24, TimeCapsule router. Inga fel ges vid synk - inget händer bara. Jag har kontrollerat o lagat ev rättighetskonflikter... känns inte prisvärt för närvarande...

Känner du till att den endast är @me.com-mailen som automatiskt hämtas till webtjänsten? Om du vill kolla någon annan mail i webtjänsten krävs lite inställningar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-07 18:41

@me.com eller @mac.com

Jag har syncat min iPhone med min iMac där jag lagt upp mitt mobileme konto. Det är bara det att i min iPhone så står det @mac.com inte @me.com men det går inte att ändra?? någon som vet hur eller varför det blir så. Det innebär att jag kan bara ta emot mail men inte skicka.

Ursprungligen av henkebarn:

Känner du till att den endast är @me.com-mailen som automatiskt hämtas till webtjänsten? Om du vill kolla någon annan mail i webtjänsten krävs lite inställningar.

Ursprungligen av Pehja:

Jag har syncat min iPhone med min iMac där jag lagt upp mitt mobileme konto. Det är bara det att i min iPhone så står det @mac.com inte @me.com men det går inte att ändra?? någon som vet hur eller varför det blir så. Det innebär att jag kan bara ta emot mail men inte skicka.

Har du skapat ett mobilemekonto i själva iPhone? Ibland måste man ta omvägar och jag har själv erfarenheter av tillfällen då mailsyncningen mellan iTunes och iPhone inte varit så perfekt.

Prova att skapa ditt mobilemekonto på iPhone och synca endast andra konton i iTunes!
Gå även in i inställningar i iPhone, E-post, kontakter etc och kontrollera att ditt mobilemekonto är inställt på att synca epost, kontakter, kalendrar och bokmärken (om du vill synca allt).

Funkar perfekt för mig är faktiskt riktigt nöjd.
Exakt vad som felar för dig är inte lätt att säga tyvärr.

allt fungerar prima

m

Hur funkar det som hotell om man lägger upp sin sida där och pekar på sin domän? Slött som sören?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-08 01:26

Perfekt, Tack! att det kunde vara så enkelt, Det fungerar

Ursprungligen av Pehja:

Perfekt, Tack! att det kunde vara så enkelt, Det fungerar

Vad kul Det gläder mig!

Men ... men ...
Det är ju SNORDYRT?

Vad är det som är så bra med MobileMe?
Jag har verkligen inte fattat grejen...
Visst är det en kul tjänst, men priset tar ju väck hela tjusningen med det...
Är det verkligen värt ~800:- om året?
Det är dubbelt så mycket som mitt webhotell med domän...

Ursprungligen av RockyMontana:

Men ... men ...
Det är ju SNORDYRT?

Vad är det som är så bra med MobileMe?
Jag har verkligen inte fattat grejen...
Visst är det en kul tjänst, men priset tar ju väck hela tjusningen med det...
Är det verkligen värt det?

Beror på hur man ser på det.
Förut köpte jag en baguette eller en sallad till lunch varje dag. Det kostade 40 kr.
Så på två dagar hade jag köpt baguetter för ett högre pris än vad mobile me kostar per månad.

Eller så kanske man inte ska jämföra så men ändå (man kan ju faktiskt bre sig en macka) :P...

Jag tycker det är en ren bekvämlighet och stortrivs med det. Pushmail och att inte behöva bry sig om synk när man lägger in saker i kalendern på datorn eller mobilen osv. Först trodde jag det var fånigt men efter att ha kört med det... Ja.. Love it.

Jag börjar dock luta åt att inte fortsätta efter trial är slut och köpa en tidning varje månad istället Får dåligt samvete av alla månatliga kostnader man kan dra på sig för bekvämlighet... Sen tycker jag att apple får förbättra hastigheten mot servrarna så att man kan säkerhetskopiera bilder osv lite vettigare

ps. Röker eller snusar inte heller *hittar på ursäkter att unna sig mobile me*

Jo...men det är relativt. Att ha bil kostar 10-20 000 per år. Kabelteve 2-3000. Har man jobb, en iPhone, tre Macar och en PC att synka - ja, då är 800 spänn en struntsumma :-D. För mig är det värt 5000 kr/år. Ungefär.

Ursprungligen av RockyMontana:

Men ... men ...
Det är ju SNORDYRT?

Ursprungligen av RockyMontana:

Men ... men ...
Det är ju SNORDYRT?

Vad är det som är så bra med MobileMe?
Jag har verkligen inte fattat grejen...
Visst är det en kul tjänst, men priset tar ju väck hela tjusningen med det...
Är det verkligen värt ~800:- om året?
Det är dubbelt så mycket som mitt webhotell med domän...

Snordyrt? Det måste vara relativt till din nuvarande inkomst? Snacka med päronen och be om högre veckopeng så blir mobileme, relativt sett, svinbilligt!

Ps. Synkar iPhone, Touch, mba, mbp och mac pro hur smidigt som helst. Väl värt pengarna. Däremot är jag inte helt nöjd med iDisk, borde bli snabbare snart! Ds

Åkerström:
Tack, men jag är 27 år. =P
Nej, det är relaterat till vad man får ut av tjänsten.

Och alla jämförelser är ju jämförelser med andra prylar.
kabeltv, bil och baguette... Jag tycker inte man kan jämföra det.

Och varför måste man synca iPhone och datorns kalender konstant?
Här syncas den nästan varje dag när jag sätter i telefonen i datorn.
Och syncronisering mellan datorer behöver inte kosta en spänn.

Och 800 är som sagt inte relaterat till inkomst, utan vad man får för pengarna, och det är inte mycket, tycker jag det känns som.
Tjänsten för mig är kanske värd knappt hälften.

Bevaka tråden