Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 14:40

Det verkar bli längre och längre leveranstider.
De första fick sina 14 dagar efter beställning, nu är det uppe i 21 dagar.
4-5 dagar efter status "skickad" så har de flesta fått, emilio efter 9 dagar.

hmmm...
Då kommer inte något till mig före helgen antagligen, blir väl tidigast på måndag.
När jag får trackingnumret måste jag höra av mig till Apple direkt så de kan ändra leveransadress, ingen kommer vara hemma nästa vecka så jag får skicka grejerna till morsan o farsan.
Hur tät är haschdimman i det holländska distribution centret? slöfockar!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 15:34

Bläää... Fick meddelandet från Macforum idag att det åtminstone kommer dröja till 3:e veckan i november innan jag får min burk. När jag beställde var det slutet av oktober som gällde, har de problem med tillverkningen?

nu fick jag ett trackingnummer av ups! dock ingen information vart den befinner sig. enligt apple så ska jag få den imorgon. hoppas hoppas hoppas

Ah, ok. Fel av mig.

Jag måste faktiskt ge UPS lite credit för leveransen till mig.

Kring 14.30 ringde mobilen och en snubbe från UPS sa att det inte var någon hemma hos mig när han ringde på (smart kille ). Hur som helst, jag jobbar nära sa jag så han kom förbi med den. Det kan jag inte kalla dålig service iaf.

Jag beställde den 25 oktober och det är en 2,53GHz med en 250GB 7200v/m-disk. Ska se om jag kan skriva några rader åt er som fortfarande väntar imorgon. Har inte någon riktig uppfattning än.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-07 01:11

Kan ju meddela att trackpadden är i stort sett oanvändbar under Vista. Den inbyggda "tröghet" mot fler-fingers-rörelser som finns i OSX inte funkar under Vista. Det är nära nog omöjligt att klicka på någonting. Den tolkar nämligen tummen också så när man försöker klicka och inte är superprecis så far muspekaren iväg. Antalet lyckade klick under OSX är också betydligt färre än med en "vanlig" musknapp. Nä, alltså, den här musplattan sög rätt bra.
Och ja, skärmen faller ner, troligen på grund av av den har blivit så tung av glasskivan framför skärmen. Det är svårt att ligga i sängen med datorn, man får glida ner lite med benen annars faller den ihop. Totalbetyget är väl sisådär...

Min skärm faller ej ned... och hur i hela friden kan du tycka att Macbooken är sisådär baserat på hur den fungerar med Vista...

Ursprungligen av bollman:

Kan ju meddela att trackpadden är i stort sett oanvändbar under Vista. Den inbyggda "tröghet" mot fler-fingers-rörelser som finns i OSX inte funkar under Vista. Det är nära nog omöjligt att klicka på någonting. Den tolkar nämligen tummen också så när man försöker klicka och inte är superprecis så far muspekaren iväg. Antalet lyckade klick under OSX är också betydligt färre än med en "vanlig" musknapp. Nä, alltså, den här musplattan sög rätt bra.
Och ja, skärmen faller ner, troligen på grund av av den har blivit så tung av glasskivan framför skärmen. Det är svårt att ligga i sängen med datorn, man får glida ner lite med benen annars faller den ihop. Totalbetyget är väl sisådär...

MALMO STURUP,
SE 07/11/2008 5:09 UTE FÖR LEVERANS
07/11/2008 5:09 IMPORTSKANNING
07/11/2008 4:36 ANKOMSTSKANNING
07/11/2008 4:36 ANKOMSTSKANNING
KOELN (COLOGNE),
DE 07/11/2008 3:20 AVGÅNGSSKANNING
07/11/2008 3:20 AVGÅNGSSKANNING
07/11/2008 0:06 URSPRUNGSSKANNING
NL 06/11/2008 10:08 FAKTURERINGSINFORMATION MOTTAGEN

hoppas de lyckas pricka in när jag är hemma nu. ska till skolan under 2-3 timmar i eftermiddag

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-07 08:27

Därför att 2-enigheten med BootCamp är en viktig sak för mig och förresten är plattan nästan lika usel i OSX som i Vista.
Hela musplattan känns som en gimmick mer än genomtänkt förbättring. Fler rörelser än på MBA är mycket bra, även om de inte funkar i Vista, men det hade jag inte räknat med heller. Man kan ju dock undra om det här verkligen är bättre än att ha 2 knappar i nederkanten, men det är ju klart, uschiamej, så ser det ju ut på PC, så kan vi inte ha det.

nu kom den ups ringde för ca 20 minuter sedan. var då upptagen i samtal. dolt nummer. snubben ringer igen. frågar om jag är hemma. han säger att han kmr om 5-10 min. civilklädd med en civil bmw. jag möter honom vid min port. hjälper mig in med grejerna. jag skriver på och tadaa, nu är allt här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 10:24

Är det någon som har fått sin utan att ha fått ett trackingnr från UPS? Min har beräknad leverans den 10 november (måndag) och senaste uppdateringen var igår där det står att leveransen är påväg till kund enligt schema. Dock inget trackingnr eller "assigned carrier".

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-11-07 10:58

Jag förstår inte riktigt varför alla håller på å jiddrar med AppleStore när det enklaste är att gå till sin lokala ÅF. Jag var där igår och hämtade en, beställde inte ens.
Har man en grym tur kan man tjäna någon dag och vinna någon hundralapp på AppleStore, men att köpa på lokal ÅF är grymmebra ifall något skiter sig.
Sure, bor man i Långshyttan eller annan metropol en bit från de allmänna allfartsvägarna så kanske det är bättre

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 11:11
Ursprungligen av bollman:

Jag förstår inte riktigt varför alla håller på å jiddrar med AppleStore ...

Jätteenkelt att förstå om man orkar läsa lite i tråden.
Vill man ha en specad dator och inte bara en standardkonfiguration och vill man ha tillbehör till ordern, som en gratis skrivare t.ex., så väljer man AppleStore.

Ursprungligen av obibobi:

Jätteenkelt att förstå om man orkar läsa lite i tråden.
Vill man ha en specad dator och inte bara en standardkonfiguration och vill man ha tillbehör till ordern, som en gratis skrivare t.ex., så väljer man AppleStore.

Point.

Men ofta kan man göra en likadan deal genom ÅF.
Bara att säga till att man kan få en Canon xxxx på köpet. OK, då ordnar vi samma deal säger de. De fixar även studentrabatt samt specialrabatten "avgår för vänligt bemötande och långvarigt flörtande med personalen" (jag har den) ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 12:00
Ursprungligen av bollman:

Jag förstår inte riktigt varför alla håller på å jiddrar med AppleStore när det enklaste är att gå till sin lokala ÅF. Jag var där igår och hämtade en, beställde inte ens.
Har man en grym tur kan man tjäna någon dag och vinna någon hundralapp på AppleStore, men att köpa på lokal ÅF är grymmebra ifall något skiter sig.
Sure, bor man i Långshyttan eller annan metropol en bit från de allmänna allfartsvägarna så kanske det är bättre

Jag beställde från AppleStore för att jag ville ha en annan konfig än den som ÅF normalt tar in. Kör man en custom order hos en ÅF måste de väl beställa den från Apple = samma leveranstid som om jag själv beställer den från Apple?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-07 12:45
Ursprungligen av bollman:

Sure, bor man i Långshyttan eller annan metropol en bit från de allmänna allfartsvägarna så kanske det är bättre

Då tackar vi Stureplan för det inlägget och går vidare ...
Skojar bara! Håller med dig. Har köpt mina grejor av lokal handlare och det är verkligen klockrent om man får problem. Det man förlorar i hundringar vinner man på att få "gratis" AppleCare i butiken, alltså gratis support hur länge man vill ... Det är i min värld värt mer än de där hundringarna AS besparar en men visst, AS har fördelen att ha ett aktuellt sortiment vilkent inte alltid närbutiken har, speciellt inte när det är på gång nya modeller för då vill de gärna sälja slut "skåpsmaten".

Ursprungligen av bollman:

Jag förstår inte riktigt varför alla håller på å jiddrar med AppleStore när det enklaste är att gå till sin lokala ÅF. Jag var där igår och hämtade en, beställde inte ens.
Har man en grym tur kan man tjäna någon dag och vinna någon hundralapp på AppleStore, men att köpa på lokal ÅF är grymmebra ifall något skiter sig.
Sure, bor man i Långshyttan eller annan metropol en bit från de allmänna allfartsvägarna så kanske det är bättre

Jag insåg det med.

Beställde dock en BTO (Build To Order) eftersom jag ville byta ut håriga disken...en slö slapp mot en pigg & rapp

Då blev det leveranstid. När BTO skeppas iväg från Apple så går det ett mail till ÅF.
Så jag kommer få ett par dagars förvarning. Än så länge har jag inte hört ngt... men det som väntr på ngt gott...

Jag bor tack gode gud jävligt långt från Stureplan men 10m med bil ner till GBG's största ÅF (MacForum)

Ursprungligen av bollman:

Jag förstår inte riktigt varför alla håller på å jiddrar med AppleStore när det enklaste är att gå till sin lokala ÅF. Jag var där igår och hämtade en, beställde inte ens.
Har man en grym tur kan man tjäna någon dag och vinna någon hundralapp på AppleStore, men att köpa på lokal ÅF är grymmebra ifall något skiter sig.
Sure, bor man i Långshyttan eller annan metropol en bit från de allmänna allfartsvägarna så kanske det är bättre

Kanske för man vill ha bättre snabbare disk högre processor osv osv... sedan brukar ÅF vara aningen dyrare!
Jag beställde från ÅF la min beställning innan eventet ens varit då jag visste att de skulle släppas eller chansade så min beställning kom iväg fort vill jag lova på en värsting dator 2.8:a
Den skulle komma först 22:e November... hade jag beställt från Apple Store hade jag haft den för 1-2 veckor sedan!

Men visst finns det andra fördelar med ÅF ocskå, dock går oftast BTO maskiner fortare från Apple Store.

Ursprungligen av motif:

Kanske för man vill ha bättre snabbare disk högre processor osv osv... sedan brukar ÅF vara aningen dyrare!
Jag beställde från ÅF la min beställning innan eventet ens varit då jag visste att de skulle släppas eller chansade så min beställning kom iväg fort vill jag lova på en värsting dator 2.8:a
Den skulle komma först 22:e November... hade jag beställt från Apple Store hade jag haft den för 1-2 veckor sedan!

Men visst finns det andra fördelar med ÅF ocskå, dock går oftast BTO maskiner fortare från Apple Store.

Dessutom blev jag så besviken av butiken i Malmö. Killen visste inte ens om att ny MBP hade 2 grafik kort och började skälla ut mig framför andra att jag kunde inget. Fick fan gå till Apple's hemsida och övertygga honom. Nästan alla där är helt väck förutom tekniker killen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 23:53
Ursprungligen av reza666:

Dessutom blev jag så besviken av butiken i Malmö. Killen visste inte ens om att ny MBP hade 2 grafik kort och började skälla ut mig framför andra att jag kunde inget. Fick fan gå till Apple's hemsida och övertygga honom. Nästan alla där är helt väck förutom tekniker killen.

Får man fråga i vilken butik du var?

Haft min MBP 15,4" 2,4 GHz i en knapp vecka

Hej!

Är ny på detta forum. Jobbar som lärare på gymnasium och musicerar vid sidan av. Har haft min dator i några dagar nu. Det enda jag lagt in ännu är Logic 7.1 och Digi Core Audio Manager, verkar funka fint ihop med min gamla M-box. Kommer att vänta med Protools LE tills min beställda 8 kommer. Sen har dataavdelningen på mitt jobb gjort vissa installationer. Jag har kollegor som varnat mig för detta då de stött på problem, oklart av vilken art. För mig har allting funkat fin-fint men datorn har ju inte behövt jobba så hårt ännu.

Jämfört med min gamla Powerbook G4 så är det nog plus på allting med den nya. Ett par saker som dock förtjänar att nämnas: Ovant/ opraktiskt att mata in cd o dvd från sidan? Tycker nog, än så länge att det funkade bättre framifrån som på den gamla. Lättare att koppla i och ur nätverkssladd, firewire, usb och bildskärmskabel för mig som flyttar min dator flera gånger varje dag. Dock ser det rörigare ut och är trängre mellan sladdarna än på min gamla där allt satt bakom skärmen.

Fantastiskt med keyboard-belysningen. När jag jobbar med ljud är det otroligt skönt att kunna släcka ner all belysning och bara ha fokus på ljud, bildskärm och tangentbord!

Har Office-paketet för mac installerat och kommer, som sagt att ha Logic och Protools som mina huvudsakliga arbetsredskap. Finns det andra program jag borde komplettera med för att få ut mesta möjliga av min mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 19:26

Trist för er som nyligen har beställt en MBP med valet 320GB @ 7200RPM...

AppleInsider | Hard drive backorders delaying MacBook shipments

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 20:46

Nyligen ...

Jag beställde den 20 oktober

Mina åsikter kring "vanliga problem".

Svart ram runt skärmen
Inget problem för mig. Jag gillar det mycket mer än den vita plastramen jag hade runt min MB. Det ramar in på ett snyggt sätt och genom att ramen är blank, precis som skärmen, så smälter det in. Jag upplever det lite som en övergång.

Vassa kanter för händerna
Visst, det är lite "vasst", men det är inget som stör mig direkt. Det beror helt på hur man har sina händer mot kanten och i mitt fall så går det bra anser jag.

Skärmen faller
Ja, men inte så att det stör mig i alla fall. Jag har suttit vid mitt skrivbord, i soffan och halvlegat på sängen och jag har inte upplevt något större problem med att skärmen faller ner.
Om jag håller upp datorn från stående läge på skrivbordet så tippar skärmen ner strax innan jag nått 90°. Hur ofta sitter du så? Jag gör det aldrig.

Trackpadden
Ytan är underbar! Har inget att klaga på där. Otroligt mycket bättre än min förra MB.
Avsaknaden av en fysisk knapp ser jag inte som något problem då jag i nio fall av tio använder touch-funktionen. Det är skönt med lite extra yta att glida runt på.

Sammanfattning
Jag är väldigt nöjd med datorn. Tidigare hade jag en MacBook 2,16GHz mid 2007 och detta är ett enormt lyft prestandamässigt vilket jag verkligen behöver.
Datorn är solid och den känns, syns och utstrålar kvalitet på ett helt annat sätt än andra bärbara datorer idag. Förra modellen MacBook Pro upplevde jag som lite plastig och då tänker jag framför allt på tangentbordet. Det nya tangentbordet känns mycket bättre och matchar fint med den svarta ramen runt skärmen.

Mycket är en smaksak, men min smak passar väldigt bra med Apples idag. Jag hoppas att ni blir, eller är, lika nöjda som jag är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-08 21:36
Ursprungligen av Scarecrow:

Mina åsikter kring "vanliga problem".

Svart ram runt skärmen
Inget problem för mig. Jag gillar det mycket mer än den vita plastramen jag hade runt min MB. Det ramar in på ett snyggt sätt och genom att ramen är blank, precis som skärmen, så smälter det in. Jag upplever det lite som en övergång.

Vassa kanter för händerna
Visst, det är lite "vasst", men det är inget som stör mig direkt. Det beror helt på hur man har sina händer mot kanten och i mitt fall så går det bra anser jag.

Skärmen faller
Ja, men inte så att det stör mig i alla fall. Jag har suttit vid mitt skrivbord, i soffan och halvlegat på sängen och jag har inte upplevt något större problem med att skärmen faller ner.
Om jag håller upp datorn från stående läge på skrivbordet så tippar skärmen ner strax innan jag nått 90°. Hur ofta sitter du så? Jag gör det aldrig.

Trackpadden
Ytan är underbar! Har inget att klaga på där. Otroligt mycket bättre än min förra MB.
Avsaknaden av en fysisk knapp ser jag inte som något problem då jag i nio fall av tio använder touch-funktionen. Det är skönt med lite extra yta att glida runt på.

Sammanfattning
Jag är väldigt nöjd med datorn. Tidigare hade jag en MacBook 2,16GHz mid 2007 och detta är ett enormt lyft prestandamässigt vilket jag verkligen behöver.
Datorn är solid och den känns, syns och utstrålar kvalitet på ett helt annat sätt än andra bärbara datorer idag. Förra modellen MacBook Pro upplevde jag som lite plastig och då tänker jag framför allt på tangentbordet. Det nya tangentbordet känns mycket bättre och matchar fint med den svarta ramen runt skärmen.

Mycket är en smaksak, men min smak passar väldigt bra med Apples idag. Jag hoppas att ni blir, eller är, lika nöjda som jag är.

Tack för dina åsikter, verkar som att du är nöjd så här långt. Har själv en MacBook mid 2006 och ser fram emot större skärm, stabilare/bättre byggkvalitet och lite mer kräm under huven. Leverans beräknad till måndag.

någonstans byggs min macbook pro

mäktig känsla att veta att min Macbook Pro är på väg!

MacBook Pro, 15", 320gb 7200rp, 4 gigs, 512mb grafikkort,
så beställde jag även Time Capsule, 1 tb,

men jag köpte INGEN skrivare,
vad jag förstod det som så är de priser som står där på konfigurations-sidan, de priser som är EFTER att rabatten är avdragen?! eller dras de 900kr av senare? - för i så fall har jag gått miste om en bra deal.

Jag tecknade inte heller AppleCare Protection Plan, där fick man tyvärr snåla
men man kan teckna den i efterhand.. så kanske om man börjar vela, så kan man beställa den i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-09 23:14
Ursprungligen av martin.klasson:

mäktig känsla att veta att min Macbook Pro är på väg!

MacBook Pro, 15", 320gb 7200rp, 4 gigs, 512mb grafikkort,
så beställde jag även Time Capsule, 1 tb,

men jag köpte INGEN skrivare,
vad jag förstod det som så är de priser som står där på konfigurations-sidan, de priser som är EFTER att rabatten är avdragen?! eller dras de 900kr av senare? - för i så fall har jag gått miste om en bra deal.

Jag tecknade inte heller AppleCare Protection Plan, där fick man tyvärr snåla
men man kan teckna den i efterhand.. så kanske om man börjar vela, så kan man beställa den i alla fall

Grattis, nu återstår någon veckas väntan.

Priserna på skrivare är så vitt jag vet INNAN rabatt - den dras först i kassan.

AppleCare är mycket billigare att köpa från ebay, räkna med ca 1500-2000kr för en MBP. Finns en tråd om detta under Garantier & Service: http://www.99.se/garantier-service/241954-k-pa-applecare-p-ebay.html

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-10 07:28
Ursprungligen av odelsteken:

Priserna på skrivare är så vitt jag vet INNAN rabatt - den dras först i kassan.

Det är tyvärr inte riktigt så enkelt. För att få rabatten måste du bland annat:

Ursprungligen av Apple skriver:

För att få rabatten i detta erbjudande måste du:
Skicka in rabattbegäran via Internet på Apple - Aktuella Apple-kampanjer OCH
Skicka in den utskrivna begäran tillsammans med ett inköpsbevis som består av en kopia av kvittot eller fakturan OCH
Bifoga streckkodsetiketterna från Apple-produkternas förpackningar tillsammans med (i) och (ii) ovan. Streckkodsetiketterna måste innehålla artikelnummer med streckkoder och produktbeskrivningar.

Kuvertet som innehåller det utskrivna och fullständigt ifyllda webbformuläret, kopia av inköpsbeviset och annan relevant dokumentation som anges i villkoren måste vara poststämplat inom 30 dagar från inköpsdatumet och skickas till:
Apple Rebates, PO Box 33, Ross-on-Wye, HR9 7WA, United Kingdom

Detta finns att läsa under rabattens villkor:
Apple - Apple-kampanjer - Perfekt följeslagare - Villkor

Jag vet inte om Apple med detta krångel hoppas på att några kvitton skall försvinna med posten så att de slipper betala ut rabatten eller om de vill använda kvittorna för att dra av alla skrivare på skatten. Det är i alla fall ett drygt sätt att ge rabatt.

Ursprungligen av gabra:

Det är tyvärr inte riktigt så enkelt. För att få rabatten måste du bland annat:

Detta finns att läsa under rabattens villkor:
Apple - Apple-kampanjer - Perfekt följeslagare - Villkor

Jag vet inte om Apple med detta krångel hoppas på att några kvitton skall försvinna med posten så att de slipper betala ut rabatten eller om de vill använda kvittorna för att dra av alla skrivare på skatten. Det är i alla fall ett drygt sätt att ge rabatt.

Men jädrans, att man inte hört det gnällas om denna process?!?!

Om det är priserna FÖRE rabatt, så är ju vissa av dem bra mycket billigare än vad man hittar på för några på prisjakt!

Jag får väl se om jag kan annulera min beställning så man kan lägga till skrivare också!

Får in min första på måndag.
Ska börja med att skruva i den. En 7200 varvs disk ska i direkt.

Bevaka tråden