Håller med om att Graphic converter är riktigt bra. Jag har jobbat mycket med det programmet och dess batchfunktion och även stöd för Applescript gör det till ett riktigt bra universal-verktyg just för att redigera bilder och använda det i arbetsflöden där bildredigering ingår. Att man kunde ställa in målstorlek hade jag dock missat att GC kunde.
Men jag är förstås nyfiken på varför bilderna skall vara 1Mb och hur allvarligt kravet är? Om man konverterar 100 bilder och de blir ungefär 1Mb beroende på att olika bilder har ett innehåll som ger olika slutstorlekar beroende på motiv och därmed kompressionsmöjligheter. Är det alltså OK att bilderna kommer att ha en bredd och höjd som varierar lite men de är exakt 1024 kb tex, eller är det ok om bilderna har exakt samma bredd och höjd, säg 1200x900, men de varierar i filstorlek mellan 950 kb till 1250 kb?
Kan nämna att förutom de program som nämnts hitills, så kan även dessa program "batch"-skala bilder. Vilket betyder att du kan peka på en mapp, eller välja ett antal bilder och skala ihop allihopa på en gång.
* Adobe Photoshop
* Adobe Fireworks
* Gimp ( verkar kräva plugin eller lite bekantskap med terminalen, det beskrivs tex Här, men det verkar även finnas plugins till Gimp för Batchmode, tex Här och Här. Men jag inser också att detta är betydligt krånligare än de andra lösningarna.