Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela spel på den nya MacBooken i Windows

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Macce65:

Hoppas bara att frågeställaren inte får uppfattningen att MacBook är en spelmaskin! NVIDIA GeForce 9400M är ett entrylevel grafikkort som sitter som integrerat grafikchip på många moderna moderkort:

NVIDIA GeForce 9400 mGPU

ungefär med samma prestanda som ett ATI 780G (HD3200)

9400m bör vara den mobila, integrerade varianten av detta kort:

Nvidia Launches $59 GeForce 9400 GT - Tom's Hardware

Att geforce 9400 (enligt Apple) är upp till fem ggr snabbare än intel GMA X3100 säger bara att intelgrafiken var helkass på spel!

Nej, det är ju ytterst lämpligt att själv testa istället för att lita på Apples siffror.

Det är exakt det jag gjort och mina (visserligen något begränsade) tester visar att man kan spela ovan nämnda spel (som dessutom är ganska krävande) utan att tumma för mycket på kvaliteten i grafiken.

Om man höjer upplösningen, slår på anti-aliasing eller börjar försöka spela Far Cry 2 så kommer naturligtvis datorn bli uppäten och utspottad snabbare än man hinner säga anisotropic filtering.

Att det skulle vara en spelmaskin har ingen påstått men har man inga jättehöga krav på högsta detaljrikedom och höga upplösningar så duger den nog gott.

En seriös gamer köper knappast en Mac ändå så jag tror inte vi behöver oroa oss för att han missförstår...

Ursprungligen av Mmmattias:

Nej, det är ju ytterst lämpligt att själv testa istället för att lita på Apples siffror.

Gjorde det. Körde Halflife 2 i nån fulport bara för att testa. Drog på allt till max och 1400x900, inget hackande, inget blinkande. Spelade lite. Allt var skitsnyggt.

Senare när jag var inne i inställningar såg jag att grafikchipet var ställt i snål-läget...

Ursprungligen av Goflorp:

Gjorde det. Körde Halflife 2 i nån fulport bara för att testa. Drog på allt till max och 1400x900, inget hackande, inget blinkande. Spelade lite. Allt var skitsnyggt.

Senare när jag var inne i inställningar såg jag att grafikchipet var ställt i snål-läget...

Du kör alltså Halflife 2 för OS X?

Ursprungligen av Goflorp:

Gjorde det. Körde Halflife 2 i nån fulport bara för att testa. Drog på allt till max och 1400x900, inget hackande, inget blinkande. Spelade lite. Allt var skitsnyggt.

Senare när jag var inne i inställningar såg jag att grafikchipet var ställt i snål-läget...

Schysst!

Half Life 2 KAN vara världens bästa spel. Om man bortser från ettan som ÄR världens bästa spel.

Ursprungligen av Macce65:

Hoppas bara att frågeställaren inte får uppfattningen att MacBook är en spelmaskin! NVIDIA GeForce 9400M är ett entrylevel grafikkort som sitter som integrerat grafikchip på många moderna moderkort:

NVIDIA GeForce 9400 mGPU

ungefär med samma prestanda som ett ATI 780G (HD3200)

9400m bör vara den mobila, integrerade varianten av detta kort:

Nvidia Launches $59 GeForce 9400 GT - Tom's Hardware

Att geforce 9400 (enligt Apple) är upp till fem ggr snabbare än intel GMA X3100 säger bara att intelgrafiken var helkass på spel!

Nej då det tror jag inte heller. Jag är ingen gamer egentligen, tänkte bara att om jag ändå köper en ny dator skulle det vara kul att kunna spela någon gång lite då och då. Och då räcker det med typ medelinställningar på grafiken för att jag skall vara nöjd.

För det mesta håller jag på med programmering och vanligt slösurfande.

Tilläggas bör göras att jag kör Windows XP men jag kan inte tänka mig att prestandaskillnaden är speciellt stor.

Till skillnad från de som skriker högst har jag inte upplevt Vista som ett speciellt långsamt och krävande operativsystem även om jag naturligtvis inser att det käkar något mer minne...

Nå ja... Just my five...

Ursprungligen av Mmmattias:

Till skillnad från de som skriker högst har jag inte upplevt Vista som ett speciellt långsamt och krävande operativsystem även om jag naturligtvis inser att det käkar något mer minne...

Nå ja... Just my five...

Vista "käkar" inte mer minne, det är designat att utnyttja allt minne som finns! XP hade inte lika bra minneshantering.

Fattar du inte....

Det skall ju vara en sjuhelsikes "Wowupplevelse" att köra Vista

Att då starta Vista och :

"Ge Vista alla uppdateringar från Update och därefter SP1 + ytterligare några uppdateringar, så ska du få se att det rullar på finfint efter att det fått gå några timmar och anpassat sig till hur du jobbar."

Låter ju lite.... avslagen öl om man säger så....

Lite som att installera Office...

Efter installationen måste man lägga på ungefär dussinet uppdateringar, annars kraschar Word innan det ens startat klart ....

Wow

Ursprungligen av Goflorp:

Fattar du inte....
Det skall ju vara en sjuhelsikes "Wowupplevelse" att köra Vista

Wow var temat i en reklamfilm från 2007, jag tycker det stämmer bra

YouTube - Windows Vista Wow Ad

XP känns verkligen mossigt i jämförelse.

Vista kraschade inte innan SP1, i alla fall inte för mig, däremot tog filöverföring över nätverk lång tid. SP1 rättade till en del problem som fanns de första månaderna, bl a den långsamma filöverföringen. Nu rullar det på väldigt bra. SP1 media har stöd för en massa ny hårdvara, stöd för UEFI osv - bra om man installerar den på en Mac.

Har du nåsin lagt in uppdateringar i OS X? I så fall klarar du det i Vista, du kan ställa in uppdateringar att göras automatiskt.

Macce65:

Jag är helt på det klara på hur minneshanteringen i moderna operativsystem fungerar.

Att påstå att Vista inte använder mer minne är dock fel eftersom det är ett faktum att systemkraven för Vista är högre än för XP. Detta är inte på något sätt dåligt eller konstigt eftersom det är ett nyare operativsystem med fler funktioner etc. men ändå ett faktum.

Är det någon mer som testat spel på sin nya Macbook (ej Pro) och kan slänga ur sig lite upplevelser?

Ursprungligen av Mmmattias:

Macce65:

Jag är helt på det klara på hur minneshanteringen i moderna operativsystem fungerar.

Att påstå att Vista inte använder mer minne är dock fel eftersom det är ett faktum att systemkraven för Vista är högre än för XP. Detta är inte på något sätt dåligt eller konstigt eftersom det är ett nyare operativsystem med fler funktioner etc. men ändå ett faktum.

Jag menade, tvärtom, att Vista använder allt tillgängligt minne! Det var XP som inte använde sig av det!! Vista har alltså bättre minneshantering är XP, (men har också fler processer igång som i sig kräver använder mer minne) men kontentan är att det uttnyttjar tillgängligt minne bättre!

Ursprungligen av Macce65:

Jag skrev, tvärtom, att Vista använder att tillgängligt minne, inte tvärtom! Det var XP som inte gjorde det!

Haha... Du är för rolig.

Om du inte förstår vad jag skrev ovan så strunta i det.

Jag vet hur det fungerar. Tro mig.

Ursprungligen av Mmmattias:

Jag vet hur det fungerar. Tro mig.

Du förstår säkert, jag vill bara inte att det ska missuppfattas av andra. Vista 64 ska frågeställaren använda om han ska spela spel eftersom det:

1. Kan hantera allt tillgängligt arbetsminne i en Mac (och mer därtill)

2. Utnyttjar allt tillgändligt minne

3. Har stöd för DX10.1

4. Utnyttjar GPU för grafikacceleration.

Kan ju förtydliga då:

Jag är ungefär lika sugen på att ens peta på en Vistaburk som att få en tarmsköljning.

Ursprungligen av Goflorp:

Kan ju förtydliga då:

Jag är ungefär lika sugen på att ens peta på en Vistaburk som att få en tarmsköljning.

Jaså, tycker du verkar rätt öppensinnad inför Windows jag

Har haft Windows Vista på min Mac Mini i ett år och den står på dygnet runt och går precis lika bra som mina datorer som kör OS X. Så bara för att en del har problem så innebär inte det att det är fel på operativsystemet.

Ursprungligen av Rossifumi:

Jaså, tycker du verkar rätt öppensinnad inför Windows jag

Har haft Windows Vista på min Mac Mini i ett år och den står på dygnet runt och går precis lika bra som mina datorer som kör OS X. Så bara för att en del har problem så innebär inte det att det är fel på operativsystemet.

Tja, jag träffar mest på Xp och en hel del folk som bombar sina MBP's till oigenkännelighet genom att de installerar Windows en kvart efter att de packat upp den.

Lever med ett par tre system baserade på olika varianter av Windows på jobbet.
Behöver jag säga att man LER varje morgon när infoskärmarna i taket i verkstaden visar blåskärm...

Stämpelklockorna har nog inte fungerat ett dygn sedan de bytte dem till ett system baserat på Windows - där de som står för gränssnittet människa/maskin lyckas göra flera majjor på ngt så enkelt som att stämpla in med ett tidkort.....

Häromdagen ballade servrarna ur till Materialsystemet, 2500 personer satt och stirrade in i väggen i en och en halv timma. Windows-servrar. Dessa startas om med automatik (äggklocka) varje natt.....

Så, min högst personliga uppfattning om Windows är att det är ett apfult smäck, som ett sketbolag som helt saknar smak lurat på folk och piskat in i ryggmärgen på att, struligt, ja men så skall det vara. klart det strular....datorer gör ju så....

Sedan dyker det alltid upp någon som påstår sig har en burk som minsann ingen har bootat om sedan Drottning Kristinas glada dagar.

Ursprungligen av Goflorp:

Så, min högst personliga uppfattning om Windows är att det är ett apfult smäck, som ett sketbolag som helt saknar smak lurat på folk och piskat in i ryggmärgen på att, struligt, ja men så skall det vara. klart det strular....datorer gör ju så....

Sedan dyker det alltid upp någon som påstår sig har en burk som minsann ingen har bootat om sedan Drottning Kristinas glada dagar.

Det är ju svårt att ta dig på allvar när dina kommentarer ser ut som dom gör.

Jag sa inte att jag inte startar om min dator med Vista. Men jag startar även om mina andra Mac:ar som kör OS X lite då och då. Mina program hänger sig även på Mac:en och jag har fått OSX motsvarighet till BSOD minst lika ofta (läs sällan) som jag får BSOD på mina Windowsdatorer de senaste åren.

Windows har ett oförtjänt dåligt rykte.

De stora problemen med BSOD fanns senast på Windows ME men sedan XP har det hänt mig endast ett fåtal gånger och då endast i kombination med trasig hårdvara efter ett misslyckat hemmabygge.

Jag kör OSX hemma men XP på jobbet och även om jag tycker att Windows är en tråkigare miljö att jobba i så är den precis lika stabil och jag startar aldrig om den mer än för att installera någon uppdatering från företaget någon gång i månaden eller mer sällan. Samma sak gäller för vår serverpark med Windows Server 2003 som går som en klocka.

Näe... Jag tycker att folk borde lämna plattformskriget bakom sig och välja miljö efter behov istället för att välja av religiösa anledningar eller påhittade, gamla, icke-gällande argument.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-15 12:19
Ursprungligen av Mmmattias:

Windows har ett oförtjänt dåligt rykte.

De stora problemen med BSOD fanns senast på Windows ME men sedan XP har det hänt mig endast ett fåtal gånger och då endast i kombination med trasig hårdvara efter ett misslyckat hemmabygge.

Jag kör OSX hemma men XP på jobbet och även om jag tycker att Windows är en tråkigare miljö att jobba i så är den precis lika stabil och jag startar aldrig om den mer än för att installera någon uppdatering från företaget någon gång i månaden eller mer sällan. Samma sak gäller för vår serverpark med Windows Server 2003 som går som en klocka.

Näe... Jag tycker att folk borde lämna plattformskriget bakom sig och välja miljö efter behov istället för att välja av religiösa anledningar eller påhittade, gamla, icke-gällande argument.

Kan tyvärr inte hålla med. Windows har verkligen förtjänat sitt dåliga rykte.
Visst det har blivit mer stabilt med åren, men under allt grafiskt lullull är det fortfarande Windows med allt vad det innebär: Registret (huvva). Behov av antivirus. Antispyware. Ständiga defragmenteringar, och alla dessa pop-ups bara man pluggar in något tillbehör osv. osv) Ganska irriterande. Fick nu senast gå in och storstäda på farsans XP burk (och då används den bara för lite surf och mail). Den var seg som sirap. Men efter några timmars handpåläggning gick det acceptabelt. Få se nu imorgon om man behöver göra om proceduren....(Behöver kanske inte tillägga att det blir en Mac i julklapp till föräldrarna)

Visst, det finns alltid någon med någon magisk Windowsinstallation som aldrig behöver startas om eller krånglar, men för den stora massan funkar det inte så.
Tro mig, hade det verkligen varit så krångelfritt som det påstås hade man drastiskt kunnat skära ner på support överallt.

Hej!

För att bena ut några saker här:

Ja, man kan spela spel på en MacBook *även* spel för Windows.
Och ja, det går fint att göra det på Vista med Boot Camp.
Det fungerar till och med under Parallells, och kan även fungera under Fusion. Dock stödjer de lite olika grafikgrejjer som det är bäst kolla innan vad spelet man vill köra kräver. Kör man virtualisering så behöver man ha max minne i datorn också för att spel ska kännas någorlunda bekvämt att köra.
Fördelen med virtualisering är att det är enkelt att ta bort Windows ur Macen om man vill det, eftersom virtualisering skapar en Windows-hårddisken som en fil på Mac-hårddisken, och delar upp hårddisken i en egen partitionering.

Att spela spel på en MacBook är som att spela spel på en bärbar Windows-maskin.
Bärbara datorer är i regel inte lika "häftiga" att spela spel på som stationära, så detta får man ha i åtanke då.

Sen gällande Vistans vara eller icke vara, jag gick över från Windows till Mac just för att slippa eländet med omformateringar, ett system som förstör sig själv med tiden, ständiga felsökningar, underhåll, och fix i registret (en idiotisk uppfinning) när man vill ta bort program. Det är enklare att dra en "plist" från "Application Support"-mappen till papperskorgen i en Mac, än det är att radera kryptiska nycklar i Windows-registret och gör man fel där så riskerar man att Windows inte startar nästa gång man startar datorn, så man får installera om systemet. Inte riktigt den risken om man råkar ta fel plist i Application Support på Mac... Efter något över två år som Mac användare har jag frid i själen istället för den ständiga stress jag upplevde som Windows-användare där allt för mycket tid gick åt till att felsöka och lösa problem än att vara vara produktiv och arbeta.

Jag förstår dock det behov som vissa har att köra vissa Windows-grejjer på Mac. Vissa saker finns bara till Windows och kommer man från WIndows-världen så är det lätt hänt att man till en början vill köra de grejjer som man redan har.
Med tiden kommer man dock säkerligen upptäcka att det på Mac finns alternativ, Mac only alternativ som i många fall är enklare, snyggare och billigare än liknande grejjer till Windows och då släpper man Windows-tänkandet och kör Mac helt och hållet. Det hände mig!

  • Medlem
  • 2008-11-15 04:45
Ursprungligen av Goflorp:

Tja, jag träffar mest på Xp och en hel del folk som bombar sina MBP's till oigenkännelighet genom att de installerar Windows en kvart efter att de packat upp den.

Lever med ett par tre system baserade på olika varianter av Windows på jobbet.
Behöver jag säga att man LER varje morgon när infoskärmarna i taket i verkstaden visar blåskärm...

Stämpelklockorna har nog inte fungerat ett dygn sedan de bytte dem till ett system baserat på Windows - där de som står för gränssnittet människa/maskin lyckas göra flera majjor på ngt så enkelt som att stämpla in med ett tidkort.....

Häromdagen ballade servrarna ur till Materialsystemet, 2500 personer satt och stirrade in i väggen i en och en halv timma. Windows-servrar. Dessa startas om med automatik (äggklocka) varje natt.....

Så, min högst personliga uppfattning om Windows är att det är ett apfult smäck, som ett sketbolag som helt saknar smak lurat på folk och piskat in i ryggmärgen på att, struligt, ja men så skall det vara. klart det strular....datorer gör ju så....

Sedan dyker det alltid upp någon som påstår sig har en burk som minsann ingen har bootat om sedan Drottning Kristinas glada dagar.

Bara för att fortsätta att inte diskutera det som tråden faktiskt handlar om (ehehe) så är min erfarenhet, som mestadels är vad jag hört från min far och bror, att Volvo CEs system är lite kniviga i allmänhet. Kanske baseras även lastvagnar på något liknande?

(För du jobbar på Lastvagnar i Göteborg, eller är jag helt ute och cyklar en natt som denna?)

Ursprungligen av CKOTG:

Bara för att fortsätta att inte diskutera det som tråden faktiskt handlar om (ehehe) så är min erfarenhet, som mestadels är vad jag hört från min far och bror, att Volvo CEs system är lite kniviga i allmänhet. Kanske baseras även lastvagnar på något liknande?

(För du jobbar på Lastvagnar i Göteborg, eller är jag helt ute och cyklar en natt som denna?)

Stämmer. Där har vi rätt nyligen gått över till XP..... Allt på skrivbordsnivå är DELL.

Jag förstår bara inte riktigt vad denna diskussionen har med frågeställarens fråga att göra.

Han ville veta om hans Macbook med Vista klarar av att spela spel men istället börjar folk gnälla om att han ska skaffa konsol, att vista är kass, att Vista är bra etc. etc.

Det hör väl inte hit?

Kan han spela spel? JA det kan han. Ser de bra ut? JA. Han får helt ok grafik i sina spel.

Dumt att låta tråden spreta ut när han faktiskt bara ville ha svar på en ganska enkel fråga...

Det är väl så det brukar gå till med levande diskussioner.
Det börjar med ngt enkelt och slutar med ngt helt annat.
På vägen har vi rätt kul, lär oss nya saker och umgås lite.

Tråden som inte spretar är nog inte uppfunnen på 99.se

Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl så det brukar gå till med levande diskussioner.
Det börjar med ngt enkelt och slutar med ngt helt annat.
På vägen har vi rätt kul, lär oss nya saker och umgås lite.

Tråden som inte spretar är nog inte uppfunnen på 99.se

Ah, du har ju så rätt. Ursäkta mitt till synes griniga inlägg.

Nu har mannen åtminstone fått ett svar på sin fråga.

jajamensan.
Det kallas väl ciderport, det kraschar ibland.

Och jag vet att det är (var) ett fulnedladdat program
Från det där stället som har pirater på hjärnan.

Testade, funkade, slängt.

  • Medlem
  • 2008-11-15 11:25

Då är fallet detsamma som i Eskilstuna. Det är bara en massa Dellburkar och laptopar precis överallt...

Bevaka tråden