- westerlu77
- Medlem ●
- Stockholm
Köpte en iPhone 3G telefon i augusti som funka bra tills för ett tag sedan när de plötsligt fick för sej o simlåsa sej själv utan vidare. detta hände när jag ringde, surfa eller bara när den låg i fickan. Varje gång så måste jag slå in koden igen o så funkar de igen. Detta scenario skedde säkert 5-6 ggr. den blev skickad till anovo 2 ggr o därefter konstanterande dom att jag skulle få en ny enhet.. Fick den nya i fredags och såg tog de de mindre än en vecka så skedde de igen..suck. Finns de någon på detta forum som har haft samma problem med telia? Vad ska man göra? Har jag haft jordens otur o få 2 ruttna ex eller vad är de som sker?????
Har provat ett annat simkort också.. De sjuka är att när jag fick lånetelefonen från Telia så hände samma sak på den på vägen ut från affärren.. Men nu har jag fått en ny telefonen+ ett nytt simkort o de hände ändå...Har senaste programuppdatering + att jag har försökt återställa den. Jag har båda ggr som jag har gjort en återställning gått vidare genom en gammal säkerhetskopiering. Kan detta ha någon som helst betydelse att de skulle vara nåt skumt med sääkerhetskopia?
Ja, det kan ha att göra med det. Jag har både läst om det och prövat själv; det är bättre att välja ett nytt namn på mob telefonen/iPoden och sedan manuellt lägga in allt material igen. Det går snabbt att få in mail, bokmärken, bilder och musik men tar en del tid med programmen. Fördelen är att man kan lägga in allt i den ordning man vill ha.
simkortsglapp?
testa att lägga en pappersbit bakom simkortet.. Så var det för mig iallafall
Telefonen låste sej idag igen.... Men de där med en pappersbit måste jag absolut prova.. De känns mer o mer som ett simkortsfel. Hur lägger du den då? Bara upp i kanten eller?
Testade o sätta lite tejp på ena sidan på simkortet. Håll tummarna att de är så lätt fixat. Pallar inte med mer strul nu.....
Jag är så trött på iPhone just nu..... Har varit ett i en källarlokal i ett par timmar o så när jag tog upp den från fickan så var den simlåst igen.. Provade med en tejpbit på ena sidan men icke.. Vad ska man göra? Kan de verkligen vara 2 telefoner i rad som har samma fel?
ta en liten paperslapp och vik dubbel så det blir lite tryck på simkortet mot kontakten
Förlåt, men man kan väl inte lägga den på insidan av kortet? Där sitter väl själva kontakten med kortet? Dum fråga kanske..Jag har lagt pappret på framsidan nu. Har din växlat mkt mellan edge o 3g på samma plats? När har din simlåst sej o hur ofta hände de?
alltså, jag har en gammal iphone...
Men det hände hela tiden med den förrut så tog jag en papperslapp eller två och vek dubbla och la mote den delen av simkortet som bara är plast och la kortet i "släden och sköt det på plats.. Har inte hänt sedan dess...
Jag håller helt med dej om detta. Jag ska prata med en butik imorrn igen om detta. De konstiga är att de verkar inte vara helt ovanligt detta problem. Har pratat med flera där dom berättar att di har hänt för dom.
Är de nån som har sett den här länken:
About activating iPhone 3G with a wireless carrier
Där står att följande modell i sverige har: MB489KS/A, MB496KS/A , MB500KS/A
Vad har ni för modellnr. Jag har MB048LL. Kan vissa modellnr. vara gjorda för sverige o funka bättre eller sämre? Är jag helt ute o cyklar?
Är de nån som har sett den här länken:
About activating iPhone 3G with a wireless carrier
Där står att följande modell i sverige har: MB489KS/A, MB496KS/A , MB500KS/A
Vad har ni för modellnr. Jag har MB048LL. Kan vissa modellnr. vara gjorda för sverige o funka bättre eller sämre? Är jag helt ute o cyklar?
Ja, det är den bästa länken för att se om telefonen är låst i olika länder. Angående modellnummer har jag också funderat på om de är anpassade för olika länder, tror nog tyvärr aldrig vi kommer få något svar på det.
Ja, det är den bästa länken för att se om telefonen är låst i olika länder. Angående modellnummer har jag också funderat på om de är anpassade för olika länder, tror nog tyvärr aldrig vi kommer få något svar på det.
Hörni killar.....vad menar ni med att dom olika modellnumrena skulle va anpassade för olika länder?!
Jag har en MB496ZP/A (från Hong Kong) och har jämfört med min polares svenska iphone 3g.
Inga skillnader från vad jag kan se förutom att min är totalt olåst haha...alltså bara o sätta i vilket sim-kort jag vill och köra på!!!
Jag har en MB496ZP/A (från Hong Kong) och har jämfört med min polares svenska iphone 3g.
Inga skillnader från vad jag kan se förutom att min är totalt olåst haha...alltså bara o sätta i vilket sim-kort jag vill och köra på!!!
Behöver du aktivera telefonen i iTunes när du skiftar kort?
Hörni killar.....vad menar ni med att dom olika modellnumrena skulle va anpassade för olika länder?!
Jag skrev FUNDERAT. Jag sa inte att jag visste. Men någon skillnad måste det vara eftersom de har olika modelnummer.
På tal om SIM kort som låser sig:
Nyligen var jag i Frankrike. Det tog inte lång stund innan min iPhone 3G låste sig. Jag hade inte memorerat koden så det var ju förstås ganska irriterande. Nåväl, vänner i Sverige kunde rota i mina papper och skickade mig koden. Sen funkade det MEN så fort jag kom hem till Sverige så inträffade samma sak.
Vet någon om det ska va på detta viset? Innebär byte av land automatiskt inknappade av koden för upplåsning av SIM kortet?
/Karl-Anders Arvidsson
Jag har också MB048LL köpt i Sverige, teliaknuten. Inga problem med vare sig telia eller andra kort om jag lägger yessim kort under för icke telia.
Enligt Apple säljs bara
MB489KS/A
MB496KS/A
MB500KS/A
i Sverige. Är du säker på att du har en MB048LL? För det är nämligen modellen som säljs i USA
De konstiga är att jag när jag fick min första telefon från teliabutiken så hette den MB496KS/A precis som den ska heta i sverige. Den funkade inte som den skulle. Nu har jag en som heter MB048LL. Den har också strulat med exakt fel. De verkar ju inte vara de här heller...
De konstiga är att jag när jag fick min första telefon från teliabutiken så hette den MB496KS/A precis som den ska heta i sverige. Den funkade inte som den skulle. Nu har jag en som heter MB048LL. Den har också strulat med exakt fel. De verkar ju inte vara de här heller...
Skumt, för enligt Apple är MB048LL den amerikanska modellen.
Jag undrar verkligen hur Anovo kan ha gett mej en Usa modell. Medvetna eller omedvetna kan man ju undra.
Jag köpte en 3G på Tradera nyss för 2.500:-. Killen som sålde sa att han inte fick någon täckning sedan han uppgraderade till 3.1.2. Det stämde. Stod "ingen service" eller Telia utan "pluppar". Gick inte att ringa.
Jag provade med blackra1n, la in yellowsnow och ultrasnow, provade nedgradera den till 3.0, provade Quickpwn. Provade Quickpwn via PC. Provade frugans sim-kort. Inget funkade. Det knepiga var att det var bra uppkoppling via 3G. Kunde surfa, spela webbradio osv utan problem. Men inte ringa. Googlade om vad det kunde vara. Ett för uppgraderat baseband, men å andra sidan stod det att den hade Telia från början och det har jag också. Den kunde vara stulen, från fel land etc. Bytte ut sim-kortet mot mitt andra Telia och satte in telefonen i min gamla iBook med Tiger. Den sa att den inte kunde få kontakt med iPhonen pga något fel. Sen har den funkat bra idag. Bra täckning, har både ringt och tagit emot samtal.
Vad hände?
Kan det ha varit att det andra telefonnumret som jag testade först var vidarekopplat? Eller att jag öppnade den i en gammal iTunes (8)? Om jag varit mera metodisk hade jag väl vetat, men nu vet jag inte.