Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X Server på en PM G4 1,25 GHz

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2003-03-14 14:09

Kan inte installera OS X Server 10.2.3 på en PM G4, maskinen vill helt enkelt inte starta på cd´n någon som varit med om det samma?

Den vill inte heller starta från en Firewrire-disk med OS X 10.2.4, men den medföljande skivan 10.2.3 går bra samt att uppdatera till 10.2.4.

Har kontaktat Apple men inte fått svar ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-15 14:36

Skumt? vi installerade OSX10.2 på en MDD 867Mhz:are utan problem?

  • Medlem
  • 2003-03-25 10:12

Hej. Har samma problem med en 1GHz G4 och som är av den modell som lanserades i Januari. Alltså med FireWire 800.
Apple har en lösning på detta, som du hittar på :
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107496

Skall man spegla diskar, så kör diskutility från den disk som är uppinstallerad och klar. Definera raiden och kör över hela disken till din speglade volym med Carbon Copy Cloner och det fungerar. Sen kan man ju ta bort den disk som kom med datorn original om man vill det. Finns dock mycket plats i de nya maskinerna för hårddiskar. Klockrent ?! He, he. Vad betyder det ?
Håller med, varför kan de inte göra mjuk och hårdvara kompatibelt ? Herrejösses!

Senast redigerat 2003-03-25 16:39

Nej, jag sitter just och skissar på en 1GHz med 2 speglade 180 Gb HD och MacOS X server. Vad ledsen jag blir . Undrar varför det är såhär, 10.2.3. lanserades väl efter 1GHz/800FW, dessutom borde väl OS-utvecklarna ha koll på hårdvarukillarna. Det har ju alltid varit Apples adelsmärke, att de står för både mjuk och hårdvara och att det borgar för kompatibilitet och trygghet. Vad hände ?

En annan fråga: Hur funkar det att importera användare med lösen och allt från ASIP 6.1 till X server...är det klockrent ?

Nån som har något tyck kring att använda Retrospect och LaCies AIT2-bandare (firewire) för klientbackup (och X server) ? Mitt behov är att backa 80-100 Gb, helst på ett band.

/joa...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jimmy
Hej. Har samma problem med en 1GHz G4 och som är av den modell som lanserades i Januari. Alltså med FireWire 800.
Apple har en lösning på detta, som du hittar på :
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107496

Skall man spegla diskar, så kör diskutility från den disk som är uppinstallerad och klar. Definera raiden och kör över hela disken till din speglade volym med Carbon Copy Cloner och det fungerar. Sen kan man ju ta bort den disk som kom med datorn original om man vill det. Finns dock mycket plats i de nya maskinerna för hårddiskar. Klockrent ?! He, he. Vad betyder det ?
Håller med, varför kan de inte göra mjuk och hårdvara kompatibelt ? Herrejösses!

Jo, men nu tänkte jag att 180 giggarna skulle sitta i som original (AppleStore) för att slippa klöddet med Apple ifall något går snett. Vill inte ge dem chansen att säga "Meneh, det där är ju inte originaldiskar...inte vårt problem". Är det möjligt att starta upp från en Firewiredisk med OS X klient, stoppa i X server CD, konfigurera de inbyggda 180-diskarna för Raid 1 och installera X server på dem?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Joa...

En annan fråga: Hur funkar det att importera användare med lösen och allt från ASIP 6.1 till X server...är det klockrent ?

/joa...

Nästan klockent i alla fall....Min erfarenhet att exportera ifrån ASIP 6.2 och sedan importera till OS X server är att alla lösenord som innehåller åäö måste man skriva om. Lite surt....

man ska inte ha åäö i lösenord.. : )

1
Bevaka tråden