Min farfar har en performa 6400 som inte vill vara med i leken längre. Ibland går den att starta ibland inte....startfrekvensen minskar dock hela tiden!
Problemet uppträder då skrivbordet skall monteras. Datorn fryser just efter att den monterat hårddisken, ibland kommer ett felmeddelande upp om att den inte kan läsa diskettenheten å frågar om jag vill formatera den. Problemet är att det inte finns någon diskett i datorn!
Jag har sedan tidigare ominstallerat datorn för en dryg månad sedan och komtrollerade då hela hårdisken mha först skivkontroll = inga fel. Sedan även det mer avancerade verktyget (skivverktyg?) och kontrollerade alla bitar på hårdisken, programmet upptäcker då fel som inte kan åtgärdas.
Nu borde jag sagt byt dator eller hårddisk. Men han vill inte lägga ut mer pengar på den egentligen. Vad jag gjorde nu var istället att installera om systemet i alla fall eftersom att det gick att formatera hårddisken. Datorn fungerade sedan bra tills för en vecka sedan då ovanstående problem uppträder.
Frågan e då, kan man vara helt säker på att det är hårdisken som e kajko eller kan det vara nått annat? Vilken hårdisk sitter i denna dator, vad kostar en ny (han behöver bara 1 gig)? Är det bättre att köpa en nyare beg? Finns det något bättre skivverktygsprogran som kan användas så att jag kan konstatera vart den dåliga sektorn är, partitionera disken å inte använda den partitionen med den dåliga sektorn?
Ps. han använder enbart datorn till betala räkningar, surfa lite å mejla.
Tack för hjälpen!
/Barnbarn Emil som fick honom att köpa datorn.