Kanske var det någon här mer än jag som med spänning följde händelserna när RED presenterade de två nya systemen Epic och Scarlet?
Förutom RED One kommer nu RED att börja sälja sitt modulära digitala filmsystem med början nästa vår och framåt.
Utöver de två systemen presenterade även RED en ny sensor med 28k upplösning (att jämföras med full HDs knappa 2k). Deras 28k sensor fångar bilder med en upplösning på 261 MP.
Deras nya grejor ser extremt schyssta ut, men riktar sig mer mot folk som får betalt för det som de filmar. Eller har mycket pengar. Även om REDs kameror anses vara extremt prisvärda, så börjar deras "nästan full frame" S35 sensor på $7000 om man väljer Scarlet utan objektiv. Då får man också 5k videoupplösning i 12 bitar och drygt 11 stop dynamiskt omfång.
Men det var där min dröm sprack. Det hade länge varit tal om en Scarlet för $3000 som skulle vara klar att filma med. Det som presenterades var ett kamerahus för $2500 med 2/3" sensor och växelobjektiv. Detta är nog mycket mer än vad man får hos andra tillverkare för de pengarna, men jag hade hoppats på "nästan full frame"-sensorn.
Men, men... det är spännade att följa RED i deras äventyr. Och jag avundas dem som kommer att lägga vantarna på de nya filmkamerorna.
Själv får man väl nöja sig med en 5D mk2 när den är ute...