Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RED presenterar Epic och Scarlet

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske var det någon här mer än jag som med spänning följde händelserna när RED presenterade de två nya systemen Epic och Scarlet?

Förutom RED One kommer nu RED att börja sälja sitt modulära digitala filmsystem med början nästa vår och framåt.

Utöver de två systemen presenterade även RED en ny sensor med 28k upplösning (att jämföras med full HDs knappa 2k). Deras 28k sensor fångar bilder med en upplösning på 261 MP.

Deras nya grejor ser extremt schyssta ut, men riktar sig mer mot folk som får betalt för det som de filmar. Eller har mycket pengar. Även om REDs kameror anses vara extremt prisvärda, så börjar deras "nästan full frame" S35 sensor på $7000 om man väljer Scarlet utan objektiv. Då får man också 5k videoupplösning i 12 bitar och drygt 11 stop dynamiskt omfång.

Men det var där min dröm sprack. Det hade länge varit tal om en Scarlet för $3000 som skulle vara klar att filma med. Det som presenterades var ett kamerahus för $2500 med 2/3" sensor och växelobjektiv. Detta är nog mycket mer än vad man får hos andra tillverkare för de pengarna, men jag hade hoppats på "nästan full frame"-sensorn.

Men, men... det är spännade att följa RED i deras äventyr. Och jag avundas dem som kommer att lägga vantarna på de nya filmkamerorna.

Själv får man väl nöja sig med en 5D mk2 när den är ute...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 20:57

Fick hicka när jag såg deras pressrelease.
RED är det nya ARRI så är det bara. RED ONE har varit bra dom gånger vi jobbat med den, även om den ändå inte gått att jämföra med 35 hela vägen. Känns dock som mycket av bristerna har legat i deras mjukvara som dock blivit bättre och bättre. Ska bli väldigt kul att se vad detta innebär.

Jag fattar inte varför dom valde CompactFlash istället - som alla andra (t.ex. Panasonic och Sony) - Secure Digital?? Är inte CompactFlash ett döende medium? På väg ut?
Nå - kamerorna är verkligen billiga. Glädjande billiga. Att alla deras produkter är sanslöst snygga gör inte saken sämre. Formgivning, stil, logos, allt är av absolut högsta klass. Dom är i samma liga som Apple (fast annorlunda så klart).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 23:13

Billiga och billiga,, dom är ju billiga om man jämför med en fullmatat Arri 435 med tillbehör. Att RED är designat upp till öronen kan väl bero på att det "Mr Oakley solbrila så cool på stranden" som ligger bakom hela projektet.

Senast redigerat 2008-11-14 23:27

1. Jag jämför med andra sätt att filma digital HD. (Kolla in vad feta Sony-kameror kostar - och dom maxar bara 1080).
2. Vem är Mr Oakley? Blir nyfiken.

Ursprungligen av Fredric:

Billiga och billiga,, dom är ju billiga om man jämför med en fullmatat Arri 435 med tillbehör. Att RED är designat upp till öronen kan väl bero på att det "Mr Oakley solbrila så cool på stranden" som ligger bakom hela projektet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 23:52
Ursprungligen av Zimmerman:

1. Jag jämför med andra sätt att filma digital HD. (Kolla in vad feta Sony-kameror kostar - och dom maxar bara 1080).
2. Vem är Mr Oakley? Blir nyfiken.

En Sony Cinealta med kring utrusting kostar väl en 5-600000:- så inom segmentet så är väl RED en ganska bra prissatt produkt.

Mr Oakley = "Jim Jannard" Mannen som skapade Oakley solglasögonen. Sunglasses, Goggles, and Apparel - Oakley.com RED har vissa likheter i sin design..

Mr Oakley = "Jim Jannard" Mannen som skapade Oakley solglasögonen.

Ja, det är skönt att veta att allt som står mellan att "vara facinerad av kameror" och att driva ett företag som RED, som snabbt blivit det progressiva Hollywoods kelgris, är $3000, en källare och 30 år.

En vanlig ENG-kamera från Sony har alltid kostat 200-500 000 kr. Även på Beta-tiden. Jag tycker RED verkar vara sensationellt - kanske suicidalt - lågt prissatt. Kameran verkar dessutom hålla måttet för feature film - så att dom kommer att ta en stor marknadsandel är väl inte allt för svårt att gissa. Annars är det skumt (Hollywood t.ex. styrs mest i det osynliga - många dolda trådar är det). Å andra sidan kanske företaget plötsligt konkar och försvinner. Who knows.

En Sony Cinealta med kring utrusting kostar väl en 5-600000:- så inom segmentet så är väl RED en ganska bra prissatt produkt.

Mr Oakley = "Jim Jannard" Mannen som skapade Oakley solglasögonen. Sunglasses, Goggles, and Apparel - Oakley.com RED har vissa likheter i sin design..

• Oregistrerad
  • 2008-11-15 19:35

28k panelen var ju lite oväntat, men jävlar asså. Och den kostar "bara" 50.000 USD. Undrar vad man får för fina linser till den.

1
Bevaka tråden