Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alesis ION eller en Roland JP-8000?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-16 21:14

Hej alla goa gubbar!

Jag är ganska sugen på en hård synth, frågan är ju vilken som passar bäst. Jag och en polare gör ganska variabel musik men det lutar väl mest åt dance / electronica... Ja, ganska blandat helt enkelt! Skulle vara fint ifall någon kunde berätta lite för och nackdelar med dom båda syntharna jag nämnde och kanske även föreslå andra synthar?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-16 21:24

Jag kollade alldeles nyss upp Roland SH-201 som tydligen skulle vara lite som JP-8000, har dock inget ljud i den här PCn. Någon som vet något om den?

Jag har en JP-8000. Den är snäll som ett lamm, snudd på mesig. Underbar synt, men inte hård. Den är bra på fluff och varma pads och andra klassiska rolandljud. När den låter som argast så är den lika respektingivande som en uppretad zebrafink.

Jag har även en Ion. Den låter fantastiskt tjockt och fint, men den är inte hård. Den är jättesnäll och duktig, ungefär som den där favoritläraren man hade på högstadiet. Bussig, genuin och något man verkligen respekterar, men inte hård. Möjligen bestämd.

Hårda syntar tillverkas i Tyskland. Hårda syntar stavas Waldorf. En synt som är så hård att man genast tänker på Kraftwerk, maskiner, högteknologi, kärnkraft och totalt känslolösa män i vita labrockar är Waldorf Q. Den är hård, kall och oförsonlig. Glöm de där myspysioga tyska gubbarna med kortbyxor, stora mustascher, ölsejdlar i Bayern. Waldorf Q är Ruhr-området. Och så är den gul.

Vill du mot all förmodan ha något ännu hårdare så finns det Waldorf Microwave XT. Den enda som inte behöver vara försiktig när han programmerar en sådan är Chuck Norris.

Sant pippin, har JP8000 och waldorf MicrowaveII. Att jämföra dem är ju som jämföra mumindalen med en besticklåda.

Ok, det var väl inte bästa jämförelsen idag..

Variabel musik skriver du? Microwaven (misstänker att den är i stort sätt som XTn) går ju att göra helt vansinniga kontrolluppsättningar i. Matematiska formler som styrs av LFOs som styrs av aftertouchen osv. Den är vrickad och du kan slumpa fram ljud med slumpgenerator. Tokigt värre. Inget ljud det andre likt men ändå.. ändå ett waldorfsound

Men Jpn är ju kärlek. Lycka.

Har du inte möjlighet att provspela runt lite? En begagnad orginalTritonsynt kan ju göra massor.. men är lite trist att ratta egna ljud på kanske

Köp båda så kortar du tiden tills du kan sukta efter nästa synt!

Är du duktig på syntes, vet du hur du skulle ratta fram ett ljud så fort du hör det? Om inte, kan jag rekommendera en JP-8000 så lär du dig.

Är du en avancerad syntpulare vill du förmodligen ha något mer flexibelt / krångligare; något med modulationsmatris.

Nackdelarna med JP-8000 är främst det, den är inte så flexibel utan har ett fåtal grundsound, kanske 15 eller nåt (öh, hur mäter man sånt, bara drar till med något) som man inte kan ta sig jättelångt ifrån. Den kan också bara spela två ljud samtidigt så du behöver fler syntar för att göra en låt. Datorn, t.ex.

Fördelarna är främst gränssnittet samt att den låter bra (tycker jag, en del tycker tvärtom). Detta är väldigt bra fördelar Det finns inte många syntar som är enklare och roligare att ratta ljud på. Jag känner faktiskt inte till någon.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa SH201. Roland har stängt av en hel del viktiga funktioner så den är inte alls lika bra som en JP8000/8080. Jag tyckte också att den lät suspekt, undrar om det verkligen är samma ljudmotor som det sägs. Gränssnittet är också bantat så att den inte är lika trevlig att ratta som JP8k.

(Jag har en JP-8000 och 10 syntar till, har spelat SH201 i köpsyfte i butik, aldrig haft någon Waldorf)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-16 23:53

Är nog beredd att hålla med där. Waldorf gör nog de hårdaste syntarna tror jag. Kan iofs vara Sequential Circuits eller Dave Smith Instruments som ligger i samma liga, fast med annat sound. DSI Prophet 8 var det väldigt drag i när jag testade den.

Ursprungligen av Clase:

Är nog beredd att hålla med där. Waldorf gör nog de hårdaste syntarna tror jag. Kan iofs vara Sequential Circuits eller Dave Smith Instruments som ligger i samma liga, fast med annat sound. DSI Prophet 8 var det väldigt drag i när jag testade den.

Min microQ springer och gömmer sig under skrivbordet när jag spelar på Evolvern, så nog hör DSI till de hårdaste grabbarna alltid.

Och ja, mikroKorg och MS2000 har samma ljudmotor.

Jag antar att evirob syftade på "hård synth" som i hårdvara? Av grundidén (JP8k och ION) att döma är det en V.A. som önskas. Dance/electronica? Fantasilöst men sant: slå ett öra på Access Virus.

Vissa tycker att den låter för distinkt "trance" men det är bara för att den har ett gäng presets som varenda snorunge med för många trancekompilationer på hårddisken använder tills öronen blöder. Den kan vara både fluff-gosig och stenhård och det mesta däremellan.

Jag har en massa maskiner, bl.a. ovan nämnda Waldorfar. Men skulle jag rekommendera en V.A. som fixar det mesta med stil så får det bli Virus. Den är helt enkelt allroundkompetent. En Virus B keyboard borde inte kosta alltför många kilokronor idag. Klarar du dig utan tangentbord så blir det ännu billigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 12:54

Jag skulle köpa Alesis ION... JP8000 är en tidig generation av VA som jag tycker är på tok fördyr beggad. Den lät Scooter då och den låter Scooter nu... ION tyckte jag lät triktigt trevlig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 12:58
Ursprungligen av Demokid:

Jag skulle köpa Alesis ION... JP8000 är en tidig generation av VA som jag tycker är på tok fördyr beggad. Den lät Scooter då och den låter Scooter nu....

Word! Avskydde den redan när den kom. Trist och intetsägande... Hade nog hellre valt en ION men hade nog som sagt tidigare i tråden också köpt en virus om det finns för en överskådlig peng....

Lite förvånad är jag nog att pippin inte genast rekommenderade JP-8000

Har haft den också och tycker den låter jättebra för pads och mys-goa varma mattor. Men kolla gärna på Korg MS-2000 också som är väldigt prisvärd och låter lite råare.

Ursprungligen av saftskallen:

Lite förvånad är jag nog att pippin inte genast rekommenderade JP-8000 .

Nja, den är ju ärligt talat inte så hård. Men den är trevlig på många andra sätt. Fast sedan jag fick min Ion så har det faktiskt fått lite konkurrens även om är bra på helt olika saker. En fluffigt phaser-pad på JP:n och ett analogt leadljud på Ion - oslagbar kombination.

Och till alla er som dissat JP-8000 i denna tråd (och andra trådar): jag kommer att ta reda på var era brevlådor bor och sedan kommer jag och hackar er i ögat för att ni jiddrat ful om JP-8000! Eyyyy! JP-8000 rockar och värper grottfetast!!!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-18 14:03
Ursprungligen av saftskallen:

Har haft den också och tycker den låter jättebra för pads och mys-goa varma mattor. Men kolla gärna på Korg MS-2000 också som är väldigt prisvärd och låter lite råare.

jag kikade ju lite på MS-2000, men är inte det nästan en lite bättre microkorg? Killen som jag tänkte spela med har redan en

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-17 16:38

Köp en Nord Lead 2:a!

Analoga ljud och mer digitala klanger hanterar den bra. Lägg till en dist box eller en SE70 på en av utgångarna så får du all elakhet du vill ha samtidigt som den kan låta analogt och mjukt oxå.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-17 17:20

Det är också ett bra tips, Nord Lead är bra syntar som kan kompleteras väldigt bra med lite extragrejer.

Precis, Nordleaden behöver effekter (reverb eller schysst delay bl.a.) men är en grym synt!

Ursprungligen av Dr Dront:

Precis, Nordleaden behöver effekter (reverb eller schysst delay bl.a.) men är en grym synt!

Håller med...iaf om man vill låta VA, då tycker jag Nord är bäst...kanske... beror eg på vilket VA sound man vill ha, Nord var mera åt Juno2-hållet tycker jag och AN1x mer åt Juno106...Virus är bägge och kan låta snällt som ett lamm till hård industri...dock håller jag med Sawtooth att presetsen låter trance och PLAST.
Z1 kan vara rå som fan oxo, ligger nog i samma liga som Virus tror jag nog, inte lika mycket plast i ljudet, men kanske mera åt Waldorf väs-aktiga...dock minns jag knappt hur min Micro-Q lät för den hade jag inte länge...var väl pyss o väs som gjorde att jag inte gillade den...

Nix. Z1 är inte lika bra som Virus. Och Virus låter bara plast om man är lat och låter marknadsavdelningen på Access bestämma.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-18 13:43

Tack för alla svar!

Några snabba svar till er här och lite fler frågor

Jag vill helst ha klaviatur, nybörjarvänligt och ljudet behöver ju inte direkt vara hårt som i industriellt utan mer låta väldigt elektroniskt. Jag vill också ha något billigt, helst portabelt och med fullstora tangenter. Men man kan ju inte få allt

Om vi säger att jag skulle välja mellan JP-8000 och Alesis Micron, som inte är särskilt lika men dom låter ju bra! Vilken skulle vara mest användbar? Kommer jag ångra mig ifall jag köper en Micron istället för en ION eller annan fullstor synth? Jag vill ju gärna lära mig att spela, med båda händerna helst.

Och nu till ljudet Det jag letar efter är något med feta basar men som också har några fina lead ljud. Finns det något sånt i min prisklass? 6000-7000 betalar jag gärna för något som jag kan använda länge och som låter bra dessutom.

Lite mycket text kanske men jag hoppas att ni kan hjälpa mig att hitta min första "riktiga" synth

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 15:21

Nord Lead 2 den levererar pga att den är så direkt och har bra sound, jag själv var förtjust i en JP-8080 ett tag men tröttnade på den pga: det blev lite väl mycket menypill, det var något i ljudet som gjorde att jag fick ont i öronen efter att ha suttit långa pass med den. Aliasing kanske?

Dock så märktes det att Roland hade analyserat sina egna gamla analogsyntar när de tog fram JP-8080/8000 då den har en väldigt snarlik ljudkaraktär ibland. Den kunde absolut låta mjukt å fint och men jag tycker att det krävde mer pill än på Nord Lead som låter bra direkt i princip. Och när jag provade JP-8080 i en mix, så var det som en del påpekat här på 99 förrut den liksom försvann i mixen och grötade ner, norden däremot placerar sig fint i mixen och har ett kristallklart ljud som inte smutsar ner ljudbilden.

Med det inte sagt att JP-80x0 inte går att få in i en mix, däremot så kräver den en hel del EQ och kompressor för att funka i en låt.

btw har tyvärr ingen erfarenhet alls av Ion, men Nord Lead 2 ligger i samma prisklass förmodar jag.

Jag tycker Nord Lead 2 är svår-rattad, och med det menar jag att det ofta är en hårfin gräns mellan riktigt gott ljud och billig Casiokeyboard. Men när den låter bra, låter den rätt bra faktiskt - i mixen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 22:59
Ursprungligen av nixpix:

Jag tycker Nord Lead 2 är svår-rattad, och med det menar jag att det ofta är en hårfin gräns mellan riktigt gott ljud och billig Casiokeyboard. Men när den låter bra, låter den rätt bra faktiskt - i mixen.

Smaken är som baken men du måste vara en väldigt "duktig" syntrattare om du får en nord att låta som en casio

Alesis Ion är nog den VA som låter mest riktigt analogsynt. Det är ju hyffsat ny teknik i den jämfört med många andra VA-syntar, inte minst JP-8000.

Det är väl framförallt filtrena som låter lite illa på den. Upp med resonansen en smula och den tappar all botten. Men det gäller nog de flesta modernare "analoga" syntar. Jag har för mig att JP-8000 var bättre på det, men det var väl ca 10 år sedan jag spelade på en, så jag kan minnas fel.

I vilket fall så är Nord Lead 2 ett rätt bra köp, men som tidigare sagts är någon typ av extra effektbox till den ett måste (om man ska spela live). Ett måste är även ett extra minneskort så att man kan spara ett gäng uppsättningar med fler än ett ljud samtidigt. Den låter bättre än Korg MS-2000 enligt mig. Och den ser helt ok ut till skillnad från Ion, som ser ut att vara någons specialarbete från gymnasiet.

Annars är det väl bara att köpa någon och prova. Köper du begagnat till normalt pris, kan du ofta få igen pengarna om du inte blir nöjd med synten och vill sälja vidare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 13:17
Ursprungligen av nixpix:

Det är väl framförallt filtrena som låter lite illa på den. Upp med resonansen en smula och den tappar all botten. Men det gäller nog de flesta modernare "analoga" syntar. Jag har för mig att JP-8000 var bättre på det, men det var väl ca 10 år sedan jag spelade på en, så jag kan minnas fel.

I vilket fall så är Nord Lead 2 ett rätt bra köp, men som tidigare sagts är någon typ av extra effektbox till den ett måste (om man ska spela live). Ett måste är även ett extra minneskort så att man kan spara ett gäng uppsättningar med fler än ett ljud samtidigt.

Håller med om att det blir lite väl tunt när man drar upp resonansen, och angående minneskort och minnesplatser så kan det vara värt att kika på en beggad nord lead 2x som har mycket mer minne samt plats för att spara performances direkt i synten. Sen har den 20 rösters polyfoni mot nord lead 2 som har 16 röster.

En grej som jag gillar skarpt med norden är att man kan använda den som 4 st synthar eftersom den har 4 separata outputs och 4 slots perfekt till en bas, 2 mono leads och en pad t ex.:cool:

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-19 14:21
Ursprungligen av Diaks:

En grej som jag gillar skarpt med norden är att man kan använda den som 4 st synthar eftersom den har 4 separata outputs och 4 slots perfekt till en bas, 2 mono leads och en pad t ex.:cool:

som nord modular

vilken jag förövrigt kan rekomendera. kostar inte så värst mycket
och den låter ruggigt bra. men frågan är väl mer:

hur lika är nord lead och nord modular?

Ursprungligen av nixpix:

Det är väl framförallt filtrena som låter lite illa på den. Upp med resonansen en smula och den tappar all botten. Men det gäller nog de flesta modernare "analoga" syntar. Jag har för mig att JP-8000 var bättre på det, men det var väl ca 10 år sedan jag spelade på en, så jag kan minnas fel.

I vilket fall så är Nord Lead 2 ett rätt bra köp, men som tidigare sagts är någon typ av extra effektbox till den ett måste (om man ska spela live). Ett måste är även ett extra minneskort så att man kan spara ett gäng uppsättningar med fler än ett ljud samtidigt. Den låter bättre än Korg MS-2000 enligt mig. Och den ser helt ok ut till skillnad från Ion, som ser ut att vara någons specialarbete från gymnasiet.

Annars är det väl bara att köpa någon och prova. Köper du begagnat till normalt pris, kan du ofta få igen pengarna om du inte blir nöjd med synten och vill sälja vidare.

Ion har en massa olika filtermodeller. Vill man behålla basen men ändå dra på med resonans så kan man välja Oberheim-filtret. Sedan är Arp-filtrer rätt skevt och skoj. En favorit är ändå Roland Jupiter-filtret som låter varmt och fint.

Låt dig inte luras av utseendet på Ion. Jag var också väldigt skeptisk innan jag köpte en. ärligt talat så köpte jag den på vinst och förlust. Efter några diskussioner här anående priset, jag har för mig att jag tyckte att 5000:- var på tok för mycket för en Ion, så spontanköpte jag en till ett bra pris. Jag förväntade mig att den skulle låta. ptja... som en vanlig VA-synt.
Förvåning 1: Den är tung. Men platt.
Förvåning 2: Den är förbannat gedigen. Underbart motstånd i de rejält tilltagna rattarna. Den är så olpastig den kan bli.
Förvåning 3: Satan i gatan vilket fantastiskt ljud! Den låter så... precis, så rent, så tjockt.

Mitt tips är att inte dissa Ion för att den ser konstig ut. Det är ett helt tantastiskt instrument som, tycker jag, kommunicerar med musikern på det där odefinierbara sättet som för att det bara känns så rätt. Jag får väl flika in att jag även köpte min JP-8000 på vinst och förlust. Jag inbillade mig att det var en fånig synt som var specialgjord för fjuniga smågrabbar som ville "leka" trance och techno. Ja, ni vet... de gör ett filtersvep på ett arpggio och tycker att det är trancmusikens kungar. Japp, man kan göra så med den om man vill, men under Scooter-ytan så döljer det sig en riktigt trevlig och inspirerande synt. JP-8000 fick stanna hios mig och jag vill nog i nte göra mig av med den eftersom den är så... trevlig att jobba med.

Den är glad italo-disco för mig. Ion är en seriös analogimitatör som låter som syntarna gjorde förr plus att den har en del andra kul funktioner. Båda är helt underbara men på olika sätt.

Den som vill testa dem är alltid välkommen att göra det om ni råkar vara i närheten av Jönköping.

Ion verkar ju gå för kring 3500,- nu. Så länge det håller i sig är det världens mest prisvärda klavsynt. I en helt egen liga, faktiskt. Nord Lead och Virus är ju bra men kostar betydligt mycket mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 13:12
Ursprungligen av sisältää:

Ion verkar ju gå för kring 3500,- nu. Så länge det håller i sig är det världens mest prisvärda klavsynt. I en helt egen liga, faktiskt. Nord Lead och Virus är ju bra men kostar betydligt mycket mer.

Där ser man, det var ju billigt

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-19 13:53

Vill man komma undan lite billigare så finns ju (bortglömda) Yamaha AN1X som man får för typ 2000-2500. Påminner lite om JP8000 i soundet men låter i mitt tyckte "tätare". Tror man har haft P5 lite i tankarna när man tog fram den. Den låter bra och är rätt alround.

Nackdelen är ju självklart gränssnittet. Man har snålat för mycket på knappar/rattar på panelen...dessutom är dom rattar som finns rätt plastiga.
Klaviaturen är dock riktigt skön och svarar bra.

Bevaka tråden