Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QuickPwn 2.2 Guide för iPhone 2G

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-14 20:26

Sen firmware 2.1 och iTunes kom ut har det varit rätt många problem med Pwnage Tool. Som tur kom QuickPwn programmet som verkar fungera bra med både firmware 2.2 och iTunes 8. Här är en snabb guide hur man använder QuickPwn.

Förutsättningar:

  • En iPhone 2G (spelar ingen roll med vilken firmware)

  • QuickPwn 2.2 (länk)

  • iPhone Firmware 2.2 uppdaterat eller återställt genom iTunes (länkendast för 2G iPhone)

  • iTunes 8

  • MacOS X Leopard 10.5.x (ska fungera även med Mac OS X Tiger 10.4)

  • En äldre Macbook/Macbook Pro före september 2008 eller en USB Hub. DFU mode fungerar inte på de nyare Macbooks eller Leopard 10.5.6.

Förberedelse
Ladda ner QuickPwn och lägg det i en mapp. Se till att iPhone har firmware 2.2 installerat, om inte starta iTunes och uppdatera eller återställ till firmware 2.2. Spelar ingen roll vilket firmware du har på din iPhone. iTunes uppdaterar alla äldre firmware till 2.2.

Viktigt!
Koppla in iPhonen till din dator och låt den synkronisera. Se till att du har backup på allt som t ex dina adresser och musik. Kan vara bra att ha om något inte skulle fungera och man måste ställa in den som en ny iPhone!

Använda QuickPwn
Starta QuickPwn. Har du inte din iPhone inkopplad kommer QuickPwn att säga att koppla in din iPhone.

Koppla in din iPhone till din dator (helst direkt till datorn utan att använda USB hub). QuickPwn känner av automatiskt vilket iPhone du har.

QuickPwn frågar om du vill byta ut start upp logon på din iPhone. Jag svarade med No eftersom jag ville behålla original logon.

QuickPwn kommer nu starta att skapa en firmware fil och ber dig att skriva in din datorns admin lösenord för att kunna skapa filen.

När den är klar ska iPhonen startas om i DFU mode. Följ anvisningarna om du inte vet hur man starta iPhonen i DFU mode.

När iPhonen är i DFU mode så installeras firmwaret.

Det kan ta några minuter och iPhonen starta om automatiskt när det är klart.

När iPhonen har startat om börjar patchen att installeras. Det kan ta 3-4 minuter och får inte avbrytas. När allt är klart är det bara att avsluta QuickPwn och synkronisera med iTunes.

Har man redan haft Firmware 2.0.x på sin iPhone ska telefonen vara upplåst. Har man uppdaterad från firmware 1.1.x så verkar QuickPwn inte alltid låsa upp basebandet. I så fall måste man använda cydia på telefonen och installera Bootneuter och sen låsa upp telefonen med bootneuter. OBS! Har själv inte provat det på firmware 2.2 men det fungerade med 2.1.

Installera Bootneuter

För att installera Bootneuter måste man använda Cydia som installerades med QuickPwn. Installer installeras också men jag använder inte det eftersom Cydia fungerar bättre för mig.

När man använder Cydia för första gången så kommer den att optimera sig för ditt system samt leta efter nya uppdateringar. Cydia kommer att starta om några gånger tills alla komponenter är uppdatarede. Det är viktigt att man uppdaterar Cydia innan man installerar Bootneuter. Jag skulle rekommendera att man startar om iPhonen när Cydia har uppdaterat allt bara för att vara på den säkra sidan.

När man har uppdaterat Cydia tryck på Search iconen längst ner till höger. Och skriv in bootneuter. Välj Bootneuter från listan.

I Details fönstret tryck uppe till höger på Install. För att bekräfta installationen tryck på install igen uppe till höger.

Det kan ta någon minut att installera beroende på hur snabb din förbindelse är. Efter installationen tryck på Return to Cydia. Samt du kan återvända till din Home screen.

Använda Bootneuter

Viktigt! Innan man startar Bootneuter gå in till Inställningarna/Allmänt/Autolås och se till att Autolås är satt till Aldrig. Bootneuter fungerar inter annars.

Starta Bootneuter. Det kan vara nödvändigt att starta om iPhonen så att commcenter delen stängs av först. Bootneuter brukar be dig att göra det, så ingen panik. När bootneuter är väl startat så ska man se till att bootneuter har dessa inställningar.

Bootloader kan vara 3.9 eller 4.6. Det spelar ingen roll. Vad som är viktigt är att Neuter och Unlock är båda satta till ON. Det här gäller endast iPhone 2G och inte den nya 3G modellen!

Tryck på flash knappen uppe till höger och då startar själv upplåsningen. Det kan ta 3-4 minuter så ha tålamod och processen får inte avbrytas.

När allt är klart så starta om iPhonen och den ska vara upplåst.

//Rob

Senast redigerat 2008-12-28 15:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 20:19

Kanonguide!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-18 11:09

För mig så misslyckas QuickPwn när den ska installera firmwaren... det står bara att den ska till att starta och inget mer händer. Verkar som att jag lyckas sätta telefonen i DFU-läge, annars klagar väl QuickPwn? När jag har telefonen i DFU-läge så klagar för övrigt itunes på att den inte känner igen enheten, så nåt skumt är det...

Förslag på lösning?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-18 14:38

När den är i DFU mode så är skärmen svart (ibland vit men det finns ingen logo på skärmen.

Prova att återställa till Firmware 2.1 med iTunes och försök igen att använda QuickPwn.

//Rob

Underbart!
Satt med Pwnage Tool ett bra tag och pillade men lyckades föga bra, kom in på denna sida och vips så blev det som finaste smörgåstårta! Magisk känsla nu när man förbannat, spottat och svurit över att det inte fungerar! TACK!

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-24 10:00

Jag löste problemet iaf, visade sig att jag fick göra allt i windows istället - både installera 2.1 i itunes och jailbreaka/aktivera med quickpwn. Har en ny macbook pro, hörde för 1 minut sen ett rykte att apple fifflat med den för att förhindra jailbreak av iphone... ingen aning om det stämmer än, men det kan ju vara ett tips att testa med en annan dator om man har en ny macbook och har kört fast...

Ok jag har följt guiden här och det har gått galant, men efter att ha installerat Bootneuter så går det inte lika bra längre. När jag öppnar programmet så kollar den vilken bootloader jag har och sedan hängersig programmet. så vad ska jag göra?

Jag lånade min kompis win dator och körde quickpwn där och nu funkar allt bofors!!:)

Ursprungligen av slicknikk:

Ok jag har följt guiden här och det har gått galant, men efter att ha installerat Bootneuter så går det inte lika bra längre. När jag öppnar programmet så kollar den vilken bootloader jag har och sedan hängersig programmet. så vad ska jag göra?

Har samma problem. Kan inte ändra neuter/fakeblank/unlock till rätt positioner, bootneuter hänger sig och jag får starta om telen.
Har provat med olika sim men samma problem.
Min lur är en 2g 1.1.2 OOTB uppdaterad till 2.2

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-01-18 22:41

vafan, bootneuter hakar upp sig när man startar det.

Om du har pin kod till ditt sim kort så ska du inte låsa upp kortet innan du kör bootneuter.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-19 00:27

Jag har en liten specialare. Jag låste upp min 2.1 med Quick Pwn. När sedan 2.2 kom så laddade jag hem programvaran för Quick Pwn 2.2. Uppgraderade till 2.2 i iTunes. Testade telefonen innan jag skulle köra quick pawn.. och.. den fungerar utan Quick Pwn. Så nu kör jag med telenor i min iPhone med programvara 2.2 utan att köra pawnage tool.

Ursprungligen av Pehja:

Jag har en liten specialare. Jag låste upp min 2.1 med Quick Pwn. När sedan 2.2 kom så laddade jag hem programvaran för Quick Pwn 2.2. Uppgraderade till 2.2 i iTunes. Testade telefonen innan jag skulle köra quick pawn.. och.. den fungerar utan Quick Pwn. Så nu kör jag med telenor i min iPhone med programvara 2.2 utan att köra pawnage tool.

Specialar hur då menar du?
Upplåsningen håller sig vid uppdatering av fw, det har varit känt sedan ett år tillbaka.
Det som inte håller är jailbreak.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-19 12:41
Ursprungligen av theplague:

Specialar hur då menar du?
Upplåsningen håller sig vid uppdatering av fw, det har varit känt sedan ett år tillbaka.
Det som inte håller är jailbreak.

Ok, visste inte det, speciellt inte efter en reset. Men det är ju kanon;)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-19 12:54
Ursprungligen av theplague:

Specialar hur då menar du?
Upplåsningen håller sig vid uppdatering av fw, det har varit känt sedan ett år tillbaka.
Det som inte håller är jailbreak.

Jailbreak och aktivering för att vara petig.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jailbreak och aktivering för att vara petig.

//Rob

Ah, jag fick för mig att:
- Vid uppdatering försvinner jailbreak men aktivering behålls
- Vid återställning försvinner jailbreak och aktivering.

Kanske var fel då....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 03:26
Ursprungligen av theplague:

Ah, jag fick för mig att:
- Vid uppdatering försvinner jailbreak men aktivering behålls
- Vid återställning försvinner jailbreak och aktivering.

Kanske var fel då....

I och för sig du har nog rätt. Vid uppdateringen försvinner endast jailbreaken men aktiveringen och upplåsningen är kvar.

//Rob

Det här problemet att BootNeuter hänger sig... kan någon bekräfta huruvida att INTE låsa upp kortet med PIN verkligen hjälper? Jag försöker distanssupporta och kan inte testa själv tyvärr.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 03:30
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Det här problemet att BootNeuter hänger sig... kan någon bekräfta huruvida att INTE låsa upp kortet med PIN verkligen hjälper? Jag försöker distanssupporta och kan inte testa själv tyvärr.

Jo jag har också läst att booneuter låser sig med firmware 2.2. Tror inte att ta bort pin låset kommer att påverka något. Det kan aldrig skada att prova.

Just nu så skulle jag använda PC versionen utav QuickPwn om man ska uppdatera till 2.2 från 1.1.x. PC versionen verkar låsa upp basebandet när man uppdaterar från 1.1.x medan Mac versionen gör det inte utan man måste göra det genom att installera bootneuter från cydia. Och för många verkar det inte fungera så bra.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jo jag har också läst att booneuter låser sig med firmware 2.2. Tror inte att ta bort pin låset kommer att påverka något. Det kan aldrig skada att prova.

Just nu så skulle jag använda PC versionen utav QuickPwn om man ska uppdatera till 2.2 från 1.1.x. PC versionen verkar låsa upp basebandet när man uppdaterar från 1.1.x medan Mac versionen gör det inte utan man måste göra det genom att installera bootneuter från cydia. Och för många verkar det inte fungera så bra.

//Rob

Tack för info, ska testa det. BootNeuter hängde sig inte längre när pin-lås var aktiverat, men den lyckades inte låsa upp ändå. Hm, var har man en PC nu då...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-20 09:45
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Tack för info, ska testa det. BootNeuter hängde sig inte längre när pin-lås var aktiverat, men den lyckades inte låsa upp ändå. Hm, var har man en PC nu då...

Kunde du använda bootneuter när du tog bort pin låset? I så fall ska det fungera att göra som i guiden ovan man kanske måste ta bort upplåsningen först sen köra bootneuter igen och låsa upp igen.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Kunde du använda bootneuter när du tog bort pin låset? I så fall ska det fungera att göra som i guiden ovan man kanske måste ta bort upplåsningen först sen köra bootneuter igen och låsa upp igen.

//Rob

Nej BootNeuter funkade trots allt inte på en telefon som upgraderats från 1.1.3 direkt till 2.2. Den ska ha kört en gång (såg det inte själv, det var en kompis som rapporterade) men lyckades inte låsa upp.

Att göra hela upplåsningen på OS X 10.5.6 var ju att tigga efter stryk, jag visste inte att det var så bökigt att hamna i DFU mode. Det som till sist funkade var att skippa QuickPwn, köra Pwnage Tool istället och göra en custom-fil som sen kunde installeras när jag väl lyckats få telefonen i DFU mode, vilket funkade först efter hack-tipset: http://www.99.se/aktuella-rykten/257628-enabla-dfu-mode-i-mac-os-x-10-5-6-a.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-22 17:31
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Nej BootNeuter funkade trots allt inte på en telefon som upgraderats från 1.1.3 direkt till 2.2. Den ska ha kört en gång (såg det inte själv, det var en kompis som rapporterade) men lyckades inte låsa upp.

Att göra hela upplåsningen på OS X 10.5.6 var ju att tigga efter stryk, jag visste inte att det var så bökigt att hamna i DFU mode. Det som till sist funkade var att skippa QuickPwn, köra Pwnage Tool istället och göra en custom-fil som sen kunde installeras när jag väl lyckats få telefonen i DFU mode, vilket funkade först efter hack-tipset: http://www.99.se/aktuella-rykten/257628-enabla-dfu-mode-i-mac-os-x-10-5-6-a.html

Som jag skrev det så kan man går runt problemet med DFU mode genom att använda en USB hub. Att nedgradera USB drivisar skulle jag inte rekommendera. Har man tillgång till en PC så kan man köra QuickPwn genom PCn. Den låser upp basebandet, man kan välja bort installern och DFU mode fungerar även på nyare Macbooks Pro i Boot Camp.

//Rob

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Det här problemet att BootNeuter hänger sig... kan någon bekräfta huruvida att INTE låsa upp kortet med PIN verkligen hjälper? Jag försöker distanssupporta och kan inte testa själv tyvärr.

Hej, jag vill bara berätta att jag just lyckats att...
1) Uppdatera min iPhone 2G från 1.1.4 till 2.2.1 med iTunes.
2) Köra QuickPWN 2.2.5 med hjälp av en USB-hub med strömförsörjning och väl fungerande DFU-mode.
3) Ladda hem BootNeuter via Cydia enligt den här guiden (Tack!)
4) Vara mycket noga med att stänga av Wifi, gå till Flygplansläge och behålla simlåset på.
Därefter starta om telefonen så att alla Wifi verkligen är AV enligt tråden nedan.
Läs dtube:s kommentar noga i den här tråden:.
http://www.hackint0sh.org/forum/f167/61499-3.htm
5) Kör BootNeuter enligt den här guiden (Tack!)
6) Starta slutligen om telefonen.
7) Efter att jag tryckt in min pinkod fick jag välja min operatör (Telenor) manuellt första gången.
Nu funkar allt perfekt!
Gött att ha en iPhone 2G med 2.2.1 och allt vad det innebär.

Slutsats; Läs igenom den här guiden noga och förbered dig så funkar det här finfint!

Stort tack!

Hej!

Har uppdaterat med 2.2 quickpwn för ganska länge sedan och allt funkar fint men varje gång jag dockar 2gluren till datorn så kommer det upp en skylt som säger typ -"det finns nya operatörs inställningar till din iphone. Vill du installera dessa?"

Vet någon vad det är och kan man installera utan att pwn:a om den?

Mvh Emiliano

Kan man återställa på itunes...

kan man återställa på itunes utan att det händer nårgot?
o mitt tangentbord har försvunnit, ser bara space knappen. hur gör ja?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-22 22:52
Ursprungligen av Morelius:

kan man återställa på itunes utan att det händer nårgot?
o mitt tangentbord har försvunnit, ser bara space knappen. hur gör ja?

ja det kan du då återställs den helt dock, alltså den är inte jailbreakad då

grejen ja köpte den från usa, o den e jailbreakad nu. så den e ej svensk.

Ursprungligen av Morelius:

grejen ja köpte den från usa, o den e jailbreakad nu. så den e ej svensk.

Ja, och du kan återställa i iTunes och sen jailbreaka igen.
Följ en guide från iClarified noga bara.

har någon nån riktigt bra länk då.... till jailbreak

Bevaka tråden