Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips: om du enbart vill surfa via WiFi

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tips: om du enbart vill surfa gratis via trådlösa nät (WiFi) och vill hindra din iPhone från att koppla upp sig via telenätet så kan du ringa Telias kundtjänst telefon 90200 och be dem ställa in att "Datatjänster online" skall vara avstängt. Du kommer då att få ett felmeddelande om du försöker surfa via telenätet.

Så, tipset framfört till de som är intresserade, resten av tråden kan nu användas till att diskutera hur dumt ovanstående är, gärna med liknelser som relaterar till olika slags motorfordon

Jag har ingen iPhone själv så jag är inte så insatt men är det inte alltid gratis att surfa i WiFi-nätet ? När jag surfar/mailar med min iPod Touch genom WiFi kostar det ju inget. Haltande jämförelse kanske. Varför är det ett dumt förslag ? Är det för att du hela tiden är beroende av ett WiFi-nät ? Vad har motorfordon med detta att göra ?

Ursprungligen av KaRo:

Jag har ingen iPhone själv så jag är inte så insatt men är det inte alltid gratis att surfa i WiFi-nätet ? När jag surfar/mailar med min iPod Touch genom WiFi kostar det ju inget. Haltande jämförelse kanske. Varför är det ett dumt förslag ? Är det för att du hela tiden är beroende av ett WiFi-nät ? Vad har motorfordon med detta att göra ?

Du missförstår nog trådskaparen, det är inte WiFi han vill stänga av. Det är WiFi han vill använda - enbart.
Dock har iPhone en förmåga att dra datatrafik, även om man själv anser att man inte surfar på nätet etc. Något som redan tagits upp i en del tråda, exempelvis denna:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/248393-drar-iphone-kostnader-ven-om-anv-ns.html

Något trådskaparen hade upptäckt om denne sökt ordentligt innan trådstart.

När det gäller jämförelse med motorfordon har folk en förmåga att alltid jämföra iPhone med bilar. Typ att en iPhone utan fri datatrafik är som att ha en bil utan bensintank etc. Ganska värdelös alltså.

Själv anser jag att det är upp till en själv hur man behöver tillgång till datatrafik. Personligen har jag skapat ett behov där jag förbrukar ~20-40 MB/dag.

Du missförstår nog trådskaparen, det är inte WiFi han vill stänga av. Det är WiFi han vill använda - enbart.
Jodå, Fredrik Dolk, jag förstod att han menade att han bara vill använda WiFi men jag förstod inte konsekvenserna av det. Att jämföra med bilar är väl en typisk "kill-grej" antar jag.;) Det är väl som om att försöka använda spisen utan el.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-18 08:27
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Typ att en iPhone utan fri datatrafik är som att ha en bil utan bensintank etc. Ganska värdelös alltså.

Själv anser jag att det är upp till en själv hur man behöver tillgång till datatrafik. Personligen har jag skapat ett behov där jag förbrukar ~20-40 MB/dag.

Här ser man hur olika det kan vara.
iPhone behöver inte alls vara "bil utan bansintank"....

Jag är en person som jobbar i databranschen och har haft min iPhone 3G sedan lanseringsdagen. Jag kör Pusch via vår Exchangeserver och mail, kalender samt kontakter syncas automatiskt. Jag har under denna period (en dryg månad) använt 2,5 MB av mobilnätet.
Givetvis har jag ställt in så att WiFI ansluter automatiskt både på jobbet och hemma, vilket gör att siffran blir låg. Men det kan jag ju knappast vara ensam om....

Ursprungligen av zMac:

Här ser man hur olika det kan vara.
iPhone behöver inte alls vara "bil utan bansintank"....

Jag är en person som jobbar i databranschen och har haft min iPhone 3G sedan lanseringsdagen. Jag kör Pusch via vår Exchangeserver och mail, kalender samt kontakter syncas automatiskt. Jag har under denna period (en dryg månad) använt 2,5 MB av mobilnätet.
Givetvis har jag ställt in så att WiFI ansluter automatiskt både på jobbet och hemma, vilket gör att siffran blir låg. Men det kan jag ju knappast vara ensam om....

Jag har ungefär som du. Bara det att jag har tillgång till en OS X mailserver och till den erbjuder iPhone inte push! Man måste tydligen skaffa en Microsoft Exchange-server för det. Tack för det Apple!

Nåja, jag har också trådlöst på både jobbet och hemma. Men när jag är hemma eller på jobbet har jag även tillgång till datorer, vilket gör att min iPhone allt som oftast ligger i fickan.

Det är när jag befinner mig på resande fot, typ 10 timmar per arbetsvecka, som datatrafiken springer iväg. Jag är en sann Youtube-junkie och kan lätt förbruka 15-20 MB på en tunnelbaneresa från stan till Hässelby.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-18 17:07
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Jag har ungefär som du. Bara det att jag har tillgång till en OS X mailserver och till den erbjuder iPhone inte push! Man måste tydligen skaffa en Microsoft Exchange-server för det. Tack för det Apple!

Nåja, jag har också trådlöst på både jobbet och hemma. Men när jag är hemma eller på jobbet har jag även tillgång till datorer, vilket gör att min iPhone allt som oftast ligger i fickan.

Det är när jag befinner mig på resande fot, typ 10 timmar per arbetsvecka, som datatrafiken springer iväg. Jag är en sann Youtube-junkie och kan lätt förbruka 15-20 MB på en tunnelbaneresa från stan till Hässelby.

Push lär komma i 10.6 Server.

Förstår mig inte på folk som inte har råd med 199:- i månaden för att få surfa hur mycket man vill - man behöver inte bry sig öht om antal minuter eller antal bits.

Köpa telefon går bra, men driftskostanden är för mkt.

lite som att köpa Ferrari och gnälla över soppapriset. (Fick till en bil-liknelse!!!)

By the way.... Mu-tant - är inte det .....en ko? *s*

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-08-18 14:00

Jag ville ha en bra telefon som synkar bra med min mac. Att den dessutom innehåller en bra ipod gör ju inte saken sämre. Surfar gör jag på min MacBook, så därför har jag stängt av den mobila internet hos Telia. Och jag älskar min iPhone!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-18 21:17

Jag är en av dem som INTE köpt till 199kr/mån för fri datatrafik. Så som jag löst det tycker jag fungerar kanon. Jag har inte spärrat datatrafiken via telia efterssom jag bundit upp mig på ett iMini-abbonemang och därmed ändå har 100Mb fri data per månad.

Jag kör istälet Bossprefs applikation via Cydia (på en Jailbreakad lur) och togglar 3G samt EDGE till AV när jag inte vill att iPhonen ska dra "snåltrafik" utanför min kontroll. När jag väl behöver ha tillgång till nätet där inte WLAN finns är det bara att sätta igång 3G och EDGE igen (verkar som man måste aktivera samt avaktivera både 3G och EDGE för att det ska fungera. D.v.s 3G fungerar inte om EDGE är avaktiverat)

Det krävs visserligen ett par extra sekunder och en PIN-kodsinmatning men den tiden avsätter jag gärna för att slippa gå över den trafikmängd jag har i mitt abbonemang.

Ett hett tips alltså till er som inte riktigt lyckas hålla nere datatrafiken så mycket som ni egentligen skulle vilja, men som ändå vill dra nytta av 3G-surfing när det väl behövs. Har surfat en del och är nu efter ca 20 dagar uppe i ca 24Mb, vilket borde betyda att jag klarar gränsen med råge, i alla fall denna månad.

jag köpte min Iphone 3g olåst från italien, Nu har jag tecknat ett abonnemang med 3, Jag får surfa hur mycket jag vill (Upp till 10 GIG I månaden) För bara 199 kronor i månaden. Det är grymt.

Sen om jag vill ringa så kostar samtar 69 öre.

Ursprungligen av Lionhart:

jag köpte min Iphone 3g olåst från italien, Nu har jag tecknat ett abonnemang med 3, Jag får surfa hur mycket jag vill (Upp till 10 GIG I månaden) För bara 199 kronor i månaden. Det är grymt.

Sen om jag vill ringa så kostar samtar 69 öre.

Samma som vi andra har med Telia då med andra ord ?

  • Medlem
  • 2008-08-19 21:48

Raderar lite skräp.

Passar på att frisera rubriken en smula.

Admin

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-10-15 16:08

Så hur vet man när mobilen surfar på wifin och inte 3g-nätet(och kostar pengar)??

Lika bra att surfa på wifi när nät finns tillgängligt, o sen köra på 3g-uppkopplingen när man är ute o flänger i stan.

Ursprungligen av broel:

Så hur vet man när mobilen surfar på wifin och inte 3g-nätet(och kostar pengar)??

Lika bra att surfa på wifi när nät finns tillgängligt, o sen köra på 3g-uppkopplingen när man är ute o flänger i stan.

När Wifi-ikonen är tänd.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-15 21:01

Är det bergis att förbindelsen går över wifi när de koncentriskt liggande melonskalen syns? Vad händer om man lyssnar på strömmande radio t ex och avlägsnar sig ur wifins räckvidd. Går trafiken automatiskt över till telefonin då (GPRS-edge-3G)?

Eller för att ställa frågan annorlunda:Har wifi prioritet över telefoni om det finns tillgängligt? Gäller det alla applikationers utgående trafik?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-15 21:25

Går du utan för täckning så går det givetvis över till 3G m.m.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 09:42

Det förstår jag också. Frågan är hur pass störningsfritt övergången mellan wifi och edge+3G och tillbaka sker. Har inte haft tillfälle att göra systematiska tester.

Telefonidelen måste ju vara aktiv i bakgrunden, annars skulle inte SMS och samtal kunna tas emot även om jag lyssnar på strömmande radio över wifi.

Det vore skönt att inte behöva stänga av 3G och Edge för att vara säker på att inte köra datatrafik där i stället för på hemma-wlanet. Dessutom kan samtal gå över 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 22:06

OK symbolen visar vanligen vad som används. GPRS knattrar i anslutna högtalare men inte UMTS/3G. Någon gång återansluter inte wifi när jag nalkas routern igen utan jag får göra det i settings efter att ha stoppat streamingen. GPRS visas samtidigt med wifi en stund.

För att öka wifis räckvidd ökar jag uteffekten lite i routern (WRT54GL>DD-WRT) och testar att hela kåken är täckt.

Knepigt att man inte kan styra datatrafik separat från telefoni. Vet att man kan ställa in 3G och EDGE med Boss prefs men GPRS kvarstår som risk. Vill slippa lyfta simkortsbrickan.

Provade flygplansläge ett ögonblick och därefter kom besked om invalid SIM vilket stämmer eftersom det sitter ett yessim i också. Wifi funkar dock sedan flyplansläget lämnats. Först efter omstart av telefonen går telefonin igång. Så flygplansläge i och ur kan vara ett sätt att undvika telefoni om man har fakekort och bara vill använda wifi.

EDGE går väll visst att stänga av med BossPrefs? Eller minns jag helt tossigt nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 20:53
Ursprungligen av Erik Dungert:

EDGE går väll visst att stänga av med BossPrefs? Eller minns jag helt tossigt nu?

Det går utmärkt - rekommenderas särskilt när man åker utomlands...

Ursprungligen av mirydh:

Det går utmärkt - rekommenderas särskilt när man åker utomlands...

Jag tänkte la det
Men då går det ju alldeles utmärkt att avskaffa fri data (199kr/mån) och slippa ringa kundtjänst och be dem stänga av ALL internet åtkomst, utom WiFi.
För jag funderar över att ta bort fri data och bara nödsurfa om jag måste, men då använder jag mig av BossPrefs då.

En tanke jag har, skulle man inte lika gära kunna gå in på settings - general - network - cellular data network - och sudda ut APN (online.telia.se).
Då borde ju inte internet fungera? Och när man sedan ska använda internet igen så skriver man in allt igen (och eventuellt startar om telefonen?)
Borde inte det fungera?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-17 22:39
Ursprungligen av Erik Dungert:

Jag tänkte la det
Men då går det ju alldeles utmärkt att avskaffa fri data (199kr/mån) och slippa ringa kundtjänst och be dem stänga av ALL internet åtkomst, utom WiFi.
För jag funderar över att ta bort fri data och bara nödsurfa om jag måste, men då använder jag mig av BossPrefs då.

En tanke jag har, skulle man inte lika gära kunna gå in på settings - general - network - cellular data network - och sudda ut APN (online.telia.se).
Då borde ju inte internet fungera? Och när man sedan ska använda internet igen så skriver man in allt igen (och eventuellt startar om telefonen?)
Borde inte det fungera?

Nej, tar du bort det helt så fungerar det fortfarande. Om du däremot skriver offline.telia.se så kan du inte surfa.

Ursprungligen av zappee:

Nej, tar du bort det helt så fungerar det fortfarande. Om du däremot skriver offline.telia.se så kan du inte surfa.

Ah, okej!
Så då är BossPrefs egentligen onödigt? (ett bra alternativ om man inte vill jailbreaka) varför man nu inte skulle vilja det, men

1
Bevaka tråden