Kanske kan hjälpa någon att slippa slita sitt hår i förtvivlan som jag gjorde...

Igår skulle jag flytta en FM Server 9-installation till en ny server. Den gamla servern körde Windows 2003 och det gjorde även den nya. Vad jag inte visste var att den nya servern var en 64-bitars pjäs.
Installationen gick bra och databaserna kom upp. Jag hade redan i förväg skapat en System-DNS för en extern datakälla (MS SQL Server) på den nya servern. Men kopplingen funkade inte. Det vara bara helt tomt i boxen Hantera externa datakällor. Jag gjorde om DNS-kopplingen, jag jämförde inställningarna med den gamla servern, men inget hjälpte. Det var här någonstans jag fick reda på att den nya servern var 64-bitars.

Hos FileMaker står det inget om FM Server funkar på 64-bitar eller inte. Ringde FileMakers support men de visste inget. Tack och lov för Google dock. Hittade detta:

Re: "Select ODBC Data Source" Box in filemaker is empty?? - Using FileMaker Pro - FileMaker Forum

Kort resume: det gäller att inte använda Hantera ODBC-panelen i systemet på vanligt vis för den är 64-bitars, utan att gräva ner i systemet. Där finns en 32-bitars version. Använd den och allt lirar igen.

Den verkar också som om Instant Web Publishing inte funkar om man installerar på en 64-bitars server. Jag använder inte det så det var inget som jag märkte.