- Onk
- Medlem ●
- Luleå
Hej,
I veckan ska både jag och sambon köpa oss varsin iPhone 3G. Vi har en Macbook som jag har börjat förbereda lite för den stora dagen.
Men hur kommer det att fungera med 2st iPhones i en och samma dator? Vi har två olika användare och ett iTunes bibliotek som jag delar mellan båda profilerna på det här sättet. Kommer det att fungera som jag har tänkt mig? Det vill säga att telefonerna kommer synka kalender, mailkonton och adressbok från respektive profil men ha möjligheten att ta musik från det gemensamma iTunesbiblioteket?
/Onk
Hej,
I veckan ska både jag och sambon köpa oss varsin iPhone 3G. Vi har en Macbook som jag har börjat förbereda lite för den stora dagen.
Men hur kommer det att fungera med 2st iPhones i en och samma dator? Vi har två olika användare och ett iTunes bibliotek som jag delar mellan båda profilerna på det här sättet. Kommer det att fungera som jag har tänkt mig? Det vill säga att telefonerna kommer synka kalender, mailkonton och adressbok från respektive profil men ha möjligheten att ta musik från det gemensamma iTunesbiblioteket?
/Onk
24 visningar och ingen som har en aning? Kom igen nu, ni vet!
Hmm... Med högsta sannolikhet kommer var och en av era användarkonton styra resp iPhone till denna adressbok, kalender etc. Jag antar att era kalendrar och adressböcker ser olika som det är nu?
Det som gör en osäker är ju delningen av biblioteket, men det ska ju vara en helt annan sak...
Hmm... Med högsta sannolikhet kommer var och en av era användarkonton styra resp iPhone till denna adressbok, kalender etc. Jag antar att era kalendrar och adressböcker ser olika som det är nu?
Det som gör en osäker är ju delningen av biblioteket, men det ska ju vara en helt annan sak...
Tack för ditt svar!
Ja, vi har ett användarkonto var med en egen adressbok, kalender, e-postklient och så vidare. Däremot så delas iTunes-biblioteket i mappen "Delad" under "Användarkonton" sedan ligger ett alias till det delade iTunes-biblioteket på respektive användarkontos "[Användarnamn]\Musik\" vilket fungerar jättebra om man ska lyssna på musik i iTunes oavsett användarkonto. Gör jag en spellista eller lägger till nya låtar i iTunes på min användare så syns förändringarna även på min sambos användare.
Frågan är bara om våra iPhones kommer att få fnatt när vi gör på detta vis? Eller kommer dom vara smarta nog att synka adressbok, kalender, e-postklient från den inloggade användaren men samtidigt använda musik från det delade iTunes-biblioteket?
Någon som har testat?
/Onk
Tack för ditt svar!
Ja, vi har ett användarkonto var med en egen adressbok, kalender, e-postklient och så vidare. Däremot så delas iTunes-biblioteket i mappen "Delad" under "Användarkonton" sedan ligger ett alias till det delade iTunes-biblioteket på respektive användarkontos "[Användarnamn]\Musik\" vilket fungerar jättebra om man ska lyssna på musik i iTunes oavsett användarkonto. Gör jag en spellista eller lägger till nya låtar i iTunes på min användare så syns förändringarna även på min sambos användare.
Frågan är bara om våra iPhones kommer att få fnatt när vi gör på detta vis? Eller kommer dom vara smarta nog att synka adressbok, kalender, e-postklient från den inloggade användaren men samtidigt använda musik från det delade iTunes-biblioteket?
Någon som har testat?
/Onk
Lyckas du med vanliga Alias?
Ja, jag drog min "iTunes" till "Delad" under "Användarkonton" och satte "Läs och skriv" på alla alternativ. Sen valde jag "Skapa alias" och drog aliaset till respektive användares "Musik"-mapp och tog bort "alias" i mappnamnet (givetvis). Rörig beskrivning, men jag hoppas du förstår hur jag menar.
Jag vet inte om det spelar någon roll (jag tror inte det?), men själva musikfilerna som iTunes-biblioteket pekar mot ligger på en USB-disk som delas ut på Airport-nätverket (kopplad till en Airport alltså). Denna USB-disk har båda användarkontona access till.
Det fungerar i alla fall problemfritt och sömlöst hittills.
Men åter till ämnet. Någon som har testat hur detta fungerar ihop med två iPhones? Blir dom förvirrade?
Vi har två olika användare och ett iTunes bibliotek som jag delar mellan båda profilerna på det här sättet. Kommer det att fungera som jag har tänkt mig?
Jag tror att du måste skapa symboliska länkar. Det räcker alltså inte med ett vanligt alias.
http://www.99.se/mac-os-x/37930-dela-itunes-arkiv-mellan-konton.html
För att svara på din fråga så struntar iTunes var du har din iTunes musik mapp eftersom den sparar inte iPhonen inställningar iTunes musik mappen. Varje användare har ett eget bibliotek iTunes mapp (~/Library/iTunes/) där iPhonen backup och inställningar sparas.
Så länge du loggar in till din användare innan du kopplar in din iPhone så kommer den synkas mot ditt konto.
//Rob
För att svara på din fråga så struntar iTunes var du har din iTunes musik mapp eftersom den sparar inte iPhonen inställningar iTunes musik mappen. Varje användare har ett eget bibliotek iTunes mapp (~/Library/iTunes/) där iPhonen backup och inställningar sparas.
Så länge du loggar in till din användare innan du kopplar in din iPhone så kommer den synkas mot ditt konto.
//Rob
Låter betryggande. Tack så mycket!
/Onk
//Rob
De verkar ju dela bibliotek? Hela biblioteket, alltså.
För mig är det aktuellt att synka två iphone 3G mot en PC. Hur skiljer itunes på dem? Behöver man namnge varje iphone på något sätt? Hur blir det med köpta appar - kan de laddas ned till båda eller blir det den som synkar först som får appen?
I det aktuella fallet är det en svenskköpt telialur och en belgisk. Finns det risk att den belgiska luren "smittas" av teliadefinierad programvara? Den svenska är jailbreakad, den belgiska inte, till att börja med.
Alternativet är att synka på olika datorer.
För mig är det aktuellt att synka två iphone 3G mot en PC. Hur skiljer itunes på dem? Behöver man namnge varje iphone på något sätt? Hur blir det med köpta appar - kan de laddas ned till båda eller blir det den som synkar först som får appen?
I det aktuella fallet är det en svenskköpt telialur och en belgisk. Finns det risk att den belgiska luren "smittas" av teliadefinierad programvara? Den svenska är jailbreakad, den belgiska inte, till att börja med.
Alternativet är att synka på olika datorer.
Du behöver bara fixa två användarkonton på datorn som du använder för att synka resp iPhone.
Sen är det väl ett plus om du namnger iPhonearna olika.
När du kopplar in iphonen till itunes för första gången så har du en möjlighet att sätta upp varje iphone som ny och ge iphonen ett eget namn. Vad gäller appsen så kan båda ha samma program på båda om du använder samma itunes store konto.
//Rob
När du kopplar in iphonen till itunes för första gången så har du en möjlighet att sätta upp varje iphone som ny och ge iphonen ett eget namn. Vad gäller appsen så kan båda ha samma program på båda om du använder samma itunes store konto.
//Rob
Man kan ju även när som helst ändra namn genom att dubbeklicka enheten i iTunes när man har den inkopplad.
Hej,
/Onk
Tänkte bara meddela att jag har testat det nu och det fungerar klockrent!
/Onk
Jag kanske läst slarvigt i denna tråden och missat något....
Att lägga musikbiblioteket på en delad plats så att den blir tillgänglig för olika konton på macen är inga problem. Men hur funkar det med appar? Kan jag göra på samma sätt med dem, eller måste man köpa alla program en gång till för installation på ytterligare en iphone?
I itunes hittar jag ingen inställning där jag kan välja var jag ska lägga app-biblioteket, det funkar bara för musiken.
Jag kanske läst slarvigt i denna tråden och missat något....
Att lägga musikbiblioteket på en delad plats så att den blir tillgänglig för olika konton på macen är inga problem. Men hur funkar det med appar? Kan jag göra på samma sätt med dem, eller måste man köpa alla program en gång till för installation på ytterligare en iphone?
I itunes hittar jag ingen inställning där jag kan välja var jag ska lägga app-biblioteket, det funkar bara för musiken.
Du kan inte flytta program mellan olika itunes konton men du kan använda samma itunes konto till flera mobiler för att synka in appar till flera telefoner.
HIttar du dina .ipa filer kan du inte bara lägga in dom på ett annat konto utan att köpa dom på det kontot också.
Nu ska även min flickvän gå över till iPhone och då undrar jag hur det fungerar rent praktiskt i vårt iTunes. Kommer hon t ex att kunna använda mina apps? Eller mina egensnickrade ringsignaler?
Klicka bort synkronisera automatiskt innan du ansluter den andra telefonen.
Du gör det i Itunes inställningar, enheter och klicka i avaktivera automatisk synkronisering.
Sedan kan du välja vad du vill synka innan den gör det för första gången.
Ok, ursäkta om jag är trög men då kommer hon alltså att kunna använda mina apps trots att hon har ett eget ituneskonto på macen? (Hon kommer ju vilja ha sina egna adressböcker, spellistor och nike+ inställningar.) Och med andra ord: så kan man auktorisera fler än 1 st enhet för att använda sina inköpta apps på, eller?
Kan meddela att vi kör varsitt konto på en och samma macbook, har iTunes katalogen på "Delat" och därmed kör vi iTunes mot samma katalog... köper jag en app så kan jag sen synca in den till frugans iPhone utan bekymmer. Och vi syncar våra egna kalendrar och dylikt.
Däremot är våra iTunes identiska vad gäller spellistor och dylikt, vilket säger sig själv iom att vi delar hela iTuneskatalogen.