Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alesis ION eller en Roland JP-8000?

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jaaaaa AN1x är en skön synth. Samplingar finns här,iaf: Yamaha AN1x
Enda nackdelen med en AN1x är aftertouch externt, alltså om man spelar mot annan midi-burk, då känns det som den har 2 lägen, mix och max. Det går absolut inte koppla mot en MKS50 utan att slå av att den skall känna av AT, men då blir ljudet mer statiskt så....
Finns inga param i AN1x för att justera heller så... på min sista AN1x satte jag en switch baktill där jag kunde slå av AT helt.

leere: Grundljudet är så gott som identiskt. Samma med G2 vs NL3. Jag har med hjälp av Rydan portat mina favoritljud från NL3 till G2x.. och resultatet låter helt identiskt!

RP: Om det du säger stämmer så låter det ju helt otroligt. Alesis billigare grejer brukade inte låta något vidare förr, men det var ju en helt annan typ av syntar (jag tänker på QS6 och Nanoserien). Blir lite sugen på att prova en sådan. Den är dock fortfarande bland det fulaste jag sett, men man kanske skulle kunna klä in den i grillat kycklingskinn eller fiskpanering, så skulle den åtminstone lukta gott och se intressant ut. Jag bor faktiskt i Jönköping, så det är inte omöjligt att jag hör av mig någon gång om det är ok.

Ursprungligen av nixpix:

RP: Om det du säger stämmer så låter det ju helt otroligt. Alesis billigare grejer brukade inte låta något vidare förr, men det var ju en helt annan typ av syntar (jag tänker på QS6 och Nanoserien). Blir lite sugen på att prova en sådan. Den är dock fortfarande bland det fulaste jag sett, men man kanske skulle kunna klä in den i grillat kycklingskinn eller fiskpanering, så skulle den åtminstone lukta gott och se intressant ut. Jag bor faktiskt i Jönköping, så det är inte omöjligt att jag hör av mig någon gång om det är ok.

Åh... en jönköpingsbo! Jag bor i Mullsjö. Skicka ett PM om du är intresserad av att komma ut och testa lite Och som sagt, Ion överraskade mig.

Det stämmer.

Tycker även att det är sällan man inte blir inspirerad av att sätta sig framför en Juno-106:a. Där får du fint Roland ljud med Midi som också kan "spela in" alla knobbs/faders via sysex och mycket roligare filter än VA.

Om du nu köper en Ion eller JP8000, vad du än gör, undvik Virus-syntarna som pesten efter det, sätt dig under inga omständigheter vid en sån och spela på den.

Ursprungligen av pepelogu:

Om du nu köper en Ion eller JP8000, vad du än gör, undvik Virus-syntarna som pesten efter det, sätt dig under inga omständigheter vid en sån och spela på den.

Hm... om man skulle byta ut sin gamal Novation Nova mot en Virus Desktop... Jag gillar kassa syntar

Ursprungligen av Real Parakeet:

Hm... om man skulle byta ut sin gamal Novation Nova mot en Virus Desktop... Jag gillar kassa syntar

Hehe...

Då ska du nog behålla din Nova. Det finns ju inget mer inspirerande än kassa syntar!

Edit: Ville bara tillägga att jag egentligen tycker Novan låter bra... Knappast kass...

Senast redigerat 2008-11-21 23:31

Här är en duglig genomgång av filtren: YouTube - Alesis Ion - filters

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-19 18:01

Ibland förvånas jag över uttalanden om olika instrument.

Är en JP-synt svår att få in i en ljubild?

Jag begriper inte. Dömer vi syntar på presetljuden eller vad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 18:05
Ursprungligen av Skilling:

Ibland förvånas jag över uttalanden om olika instrument.

Är en JP-synt svår att få in i en ljubild?

Jag begriper inte. Dömer vi syntar på presetljuden eller vad?

Nopp vi jämför syntar som vi ägt och programmerat egna presets på?

Ursprungligen av Skilling:

Ibland förvånas jag över uttalanden om olika instrument.

Är en JP-synt svår att få in i en ljubild?

Jag begriper inte. Dömer vi syntar på presetljuden eller vad?

Jag har inga problem att få in den i ljudbilden. Min musik är till stor del uppbyggd kring JP-8000:s ljud med sådana där "stabs" som Laser Dance använder och den där typiska Juno-60/106-basen från samma grupp. Får man inte in en JP-8000 i mixen så är det alla andra instrument som behöver kompressor och EQ och inte JP:n. JP-8000 kickar stjärt och är bäst Skall man vara lite kritisk, och det skall man ju vara, så kan väl en JP-ljud utan den där typiska JP-8000/Scooter/tysk gaphalstechno-karaktären låta lite mesiga och karaktärslösa. Men det gör ju de flesta ljud. Hellre mesiga ljud som man kan lyfta fram än ljud som bullrar och tar en massa plats och som blir svåra att hantera i en mix.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-19 18:08

Fast jag fattar fortfarande inte varför en JP-synt skulle vara svår att få in i en ljudbild?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 18:09
Ursprungligen av Skilling:

Fast jag fattar fortfarande inte varför en JP-synt skulle vara svår att få in i en ljudbild?

Världen är full av mysterier..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-19 18:36

Tack för alla svar, jag lärde mig iallafall lite mer

Det blir nog en Alesis ION och gillar jag den inte så får jag väl försöka sälja den. Det är ingen som har en som bara står och skräpar och verkligen vill bli av med den?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-19 18:17

Eh.... okeeeej...

Man kan ju undvika unisonläget och/eller dra ner basen lite eller köra mono in i datorn, så är det nog inte så svårt att få in någon synt i ljudbilden...

Bevaka tråden