Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extremt långsam MacBook

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Något underligt har hänt med min MacBook, datorn har länge gått långsamt, men idag
är den så seg att den inte går att använda. Jag har återställt både PRAM och NVAM - jag har rensat hårddisken och på skrivbordet samt kört skivverktyget. Nu går datorn emellertid så sakta att jag inte komma åt några program eller kan ändra på några inställningar. Vad göra?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-19 23:49

Hmm.... Inte helt lätt att veta vad som är fel. Vad menar du med skivverktyget? Reparera behörigheterna eller reparera skiva? Starta datorn och kör skivverktyget från en installationsskiva och se om programmet hittar några fel . Kan även vara hårddisken som är paj eller på väg att ge upp rent fysiskt och då är det bara att byta.

Kör även ett hårdvarutest och kolla så minnena är hela.

Har du gjort något med datorn?

Har du inte gjort backup så gör det nu. Det kan mycket väl vara hårddisken som är på väg att ge upp.

Har du sett i Aktivitetskontroll (i Verktygsmappen) om någon process suger musten ur datorn? Något startobjekt (visas i Systeminställningar) som inte borde gå igång automatiskt?

Jo, jag misstänker också att det är hårddisken som är på väg att ge upp. Kan den ha mått dåligt av att den har varit fylld till bristningsgränsning en längre tid? Jag missänker också att det kan vara något fel på Logicen eftersom jag får underliga minnespip när jag startar om datorn. Minnena finns dock där och fungerar. När jag kör aktivitetskontrollen verkar det inte vara någon process som är särskilt belastande. Det finns både mycket processkapacitet och minne kvar.

Den mår inte dåligt av att vara välfylld. Hårddiskars livslängd är ju tyvärr inte något man kan förutse. Ibland håller de ett halvår, ibland tio är eller mer (tror att jag kan veva igång min PB190 från 1996 utan större problem, medan en ny hårddisk till iBooken bara höll ett halvår).

MacBooken köptes april, jag tror att det eventuellt kan röra sig om något mer komplicerat eftersom även fläkten går på högvarv.

1
Bevaka tråden