Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur komma igång med wifi?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-08-29 19:37

kan hjälpa mig att komma igång med wifi

Det ska inte vara så svårt.
Öppna systeminställningar, på plats 2 i listan Wi-Fi, klicka där.
Sätt igång Wi-Fi genom att dra "knappen" från höger till vänster.
Nu börjar iPhonen söka efter Wi-Fi nät. När han hittar det du vill klicka på det och skriv in lösenordet till nätet. Sedan tar det en liten stund innan den fixat klart med allt, när den är klar ska du ha fått en Airport-symbol bredvid "Telia".

Sedan är det bara att köra hårt och se hur batteriet minskar.
Wi-Fi äter batteri. Så tänk på det.

*skratt* Min första post om hur en iPhone fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-30 10:31

Jag tycker batteriet är helt ok även med Wifi på. Upp till 3 dagar standby och 5-6 timmars användning. Däremot så stängde jag av Ask to Join Networks vilket förbättrade batteriet lite.

//Rob

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-08-30 13:01

Ask to Join borde inte förändra batteritiden till det bättre. Den söker fortfarande ständigt efter nätverk att ansluta till. Skillnaden är att den inte frågar dig utan försöker ansluta till olika "öppna" nätverk den hittar vilket borde sluka mer än att den frågar först.

Själv kör jag med Wifi på ständigt OCH bockat av Ask to join... så när jag rör mig mellan skolan och hemmet så ansluter den auto till mitt hem-nätverk alternativt skolans wifi.

I like!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-31 13:41

soft: Jag har Ask to join på MEN den ansluter ändå automatiskt till nätverk som den varit inloggad på tidigare, tex hemma och på jobbet. Så du kan ha ask to join på och den kommer fortfarande inte fråga dig om nät du tidigare varit inloggad på utan ansluta automatiskt

  • Medlem
  • 2008-08-31 20:23

Exactemundo! Ask to Join handlar bara om okända nätverk såvitt jag förstår

Ursprungligen av embla:

kan hjälpa mig att komma igång med wifi

Undrar hur det gick ...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 22:07

Bra tror jag, embla har lyst med sin frånvaro sedan dess - hade nog inga fler problem

Jag har problem med att koppla upp mig mot mitt WiFi hemma. Trots att jag skriver in rätt lösen för nätverket säger telefonen att den inte kan koppla upp. Har provat skriva in lösen ca 10 ggr utan framgång. Vad kan jag göra för fel?

Ursprungligen av johanhan:

Jag har problem med att koppla upp mig mot mitt WiFi hemma. Trots att jag skriver in rätt lösen för nätverket säger telefonen att den inte kan koppla upp. Har provat skriva in lösen ca 10 ggr utan framgång. Vad kan jag göra för fel?

Jag hade liknande problem och uppdaterade programvaran för routern, sen fungerade det som det skulle.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-01 17:32
Ursprungligen av johanhan:

Jag har problem med att koppla upp mig mot mitt WiFi hemma. Trots att jag skriver in rätt lösen för nätverket säger telefonen att den inte kan koppla upp. Har provat skriva in lösen ca 10 ggr utan framgång. Vad kan jag göra för fel?

Fungerar det på andra trådlösa nät?

Har idag testat telia homerun nere på stan och det fungerade utmärkt, även utan att skriva in användaruppgifter : )
Hemma har jag inte fått det att fungera än. Har börjat fundera på om det kan ha att göra med säkerhetsnivån. Ska logga in på routern och försöka ta bort säkerhetsinställningen temporärt och se om det löser problemet. Har för mig att jag hade inställt WPA och WEP, det fanns 2 säkerhetsnivåer och jag valde den högsta. Kan alldeles för lite om kryptering/säkerhet, får passa på att läsa.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2008-11-19 16:04

Mitt wifi har slutat fungera helt. Jag kan ansluta till nätverk, men ist för att edgesymbolen byts ut till wifisymbolen så händer ingenting. Jag fortsätter helt enkelt surfa via gprs. Desutom får jag ofta felmeddelandet "Det här tillbehöret är inte gjort för att användas med iPhone..." Ideer?

Ursprungligen av Morrris:

Mitt wifi har slutat fungera helt. Jag kan ansluta till nätverk, men ist för att edgesymbolen byts ut till wifisymbolen så händer ingenting. Jag fortsätter helt enkelt surfa via gprs. Desutom får jag ofta felmeddelandet "Det här tillbehöret är inte gjort för att användas med iPhone..." Ideer?

VET du att det är ett fungerande trådlöst internetnätverk?
Det finns andra (öppna) slagstrådlösa nätverk du kan koppla upp dig på som inte har ett dugg med internet att göra, dessa kan du självklart inte surfa på.

  • Medlem
  • Säffle
  • 2008-11-19 17:47

Det har fungerat tidigare. Dessutom så kommer wifisymbolen upp även om nätverket inte är anslutet till internet. Kan tillägga att jag prövat med 10+ nätverk och inget fungerar. Men tack för svaret, några andra förslag?

Ursprungligen av Morrris:

Det har fungerat tidigare. Dessutom så kommer wifisymbolen upp även om nätverket inte är anslutet till internet. Kan tillägga att jag prövat med 10+ nätverk och inget fungerar. Men tack för svaret, några andra förslag?

Vad händer om du väljer "Återställ alla nätverksinställningar" och (om inte det fungerar) "Återställ alla inställningar" under iPhonens inställningar?

  • Medlem
  • Säffle
  • 2008-11-20 17:54

Jag skulle kunna pröva det! Det är bara att jag uppgraderat telefonen två gånger och återställt den ett antal gånger sen wifi slutade fungera. Inget av det har hjälpt iallafall. Sen är det de här med tillbehörs-felmeddelandet som kommer upp hela tiden...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-11-20 21:16
Ursprungligen av Morrris:

Jag skulle kunna pröva det! Det är bara att jag uppgraderat telefonen två gånger och återställt den ett antal gånger sen wifi slutade fungera. Inget av det har hjälpt iallafall. Sen är det de här med tillbehörs-felmeddelandet som kommer upp hela tiden...

Tvätta dockkontakten med isopropylalkohol brukar hjälpa mot "tillbehörsfelet".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-20 22:17
Ursprungligen av Morrris:

Jag skulle kunna pröva det! Det är bara att jag uppgraderat telefonen två gånger och återställt den ett antal gånger sen wifi slutade fungera. Inget av det har hjälpt iallafall. Sen är det de här med tillbehörs-felmeddelandet som kommer upp hela tiden...

Och du har även återställt den cleant och inte med backup?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-20 22:54

När min jailbreakades första gången råkade wifi vara avstängt innan. Sedan gick det inte att få wifi att ansluta. Efter återställning och ny JB med quickpwn funkar det OK.

Edit. Ja, wifi var aktiverat när luren jailbreakades andra gången.

Senast redigerat 2008-11-22 11:29
  • Medlem
  • Säffle
  • 2008-11-21 11:45

Tack så mycket för svaren!
kenjon: Det ska jag pröva, ska bara leta upp var man kan köpa det. på en tops och in och smeta eller?
zappe: Jag har uppgraderat den och sen återställt den med backup, ska jag skippa backup?
jonasolof: En ny återställning alltså... Ska testas... Menar du att WiFi:n ska vara aktiverat när man jailbreakar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-11-21 12:19
Ursprungligen av Morrris:

Tack så mycket för svaren!
kenjon: Det ska jag pröva, ska bara leta upp var man kan köpa det. på en tops och in och smeta eller?
zappe: Jag har uppgraderat den och sen återställt den med backup, ska jag skippa backup?
jonasolof: En ny återställning alltså... Ska testas... Menar du att WiFi:n ska vara aktiverat när man jailbreakar?

Finns bl a på Apoteket.
Jo, testa att skippa backupen, och ha WiFi aktiverat. Och nu kan du ju testa med ver 2.2 (om du har en "riktig" Telia-lur).

1
Bevaka tråden