- anon17386121
- Avstängd ●
...vissa på forumet skulle se det som en inbjudan till att leka cirkus
Send me an invite...
Det värsta med Apple är trots allt det där med Regionskydden på DVD. Lever de på 90-talet eller? Alla vet väl för sjutton att Regions-skydden inte är något som någon bryr sig om nuförtiden. Extra roligt känns det att trots regionsskydden så går det att köra en kopia i Handbreak och se den sen!
Eftersom det går att upptäcka huruvida datorn är ansluten till en hdmi, dvi eller vga-kontakt så bör Apple slå på/av hdcp enligt den informationen. Det är ju helt uppåt väggarna att kräva HDCP-kryptering när man kör med VGA eftersom VGA inte stödjer det. Via DVI är det tekniskt möjligt att kräva HDCP, men i praktiken kan man ju inte göra det då 99,99% av alla datorskärmar saknar HDCP-stöd.
Via HDMI ser jag dock inget problem med HDCP, eftersom alla prylar med hdmi-ingång också måste stödja HDCP.
Men tyvärr måste jag hålla med föregående talare kring den lagliga nedladdningens vara eller icke vara. När ska filmbolagen fatta att DRM bara straffar de som lagligt betalar för sig?
Min ståndpunkt är att DRM främjar piratkopiering. De tekniskt insatta köper aldrig nånting eftersom de förstår effekterna av DRM, de icke-insatta köper tills problemet (som här) nån gång blir uppenbart, sen slutar de också köpa för de inser att de gått på en blåsning.
Huruvida de som slutar köpa sedan börjar piratkopiera per automatik tror jag inte man kan dra några direkta slutsatser om, men klart är att filmbolagen förlorar intäkter pga sin egen dumhet. Och varför ska man tycka synd om sådana bolag, de gräver ju sin egen grav?
Eftersom det går att upptäcka huruvida datorn är ansluten till en hdmi, dvi eller vga-kontakt så bör Apple slå på/av hdcp enligt den informationen. Det är ju helt uppåt väggarna att kräva HDCP-kryptering när man kör med VGA eftersom VGA inte stödjer det. Via DVI är det tekniskt möjligt att kräva HDCP, men i praktiken kan man ju inte göra det då 99,99% av alla datorskärmar saknar HDCP-stöd.
Via HDMI ser jag dock inget problem med HDCP, eftersom alla prylar med hdmi-ingång också måste stödja HDCP.
Medhåll. Alltså, så vitt jag förstår TV bolagens intentioner så är ju HDCP skyddet till för att skydda HÖGUPPLÖST innehåll från att bli kopierat. Skyddet kom till som en konsekvens av HD formaten (HD-DVD och BlueRay) då dom möjliggjorde väldigt hög bildkvalité och filmbolagen sket på sig som vanligt då dom trodde att folk genast skulle börjat piratkopiera pga. att det är HD filmer (Som om just själva filmen i sig inte skulle ha nån betydelse)
Så när man väljer att spela en HD film via en signal som klarar HD och är digital, dvs DVI, HDMI eller, som här - Displayport så kommer HDCP automatiskt krävas så man inte sitter med någon rolig videograbber där och mumsar i sig härliga högupplösa pixlar..
Så.. Med det resonemanget är det helt uppåt väggarna att begärna HDCP skydd när källan är ANALOG (som i det här fallet) - dvs vanlig sur VGA, även om du såklart kan spela upp HD kvalité på VGA också precis som du kan på komponent (Där ingen BlueRay spelare blir sur om du försöker spela en HD film på din komponent TV)
Apple har i det här fallet gjort en miss.
Om du däremot försöker spela upp ditt innehåll med en Displayport -> DVI eller Displayport -> HDMI adapter till din TV som INTE klarar HDCP så är du rökt och allt är i sin ordning.
Om man återgår till trådens ursprung.
DVS... rimligheten av att det inte går att komma runt DRM skyddet som ligger inbyggt i vissa nya kabel/kontaktlösningar såsom HDMI och DisplayPort…
Som jag förstått från personer i branshen så frågar din DVD spelare TV/Projen om den är en "bra tv" och TV´n svarar på anropet - innan den tillåter signalen att skickas på nåt sätt.
Och det mina vänner är inte ett dugg rimligt, Apple borde VERKLIGEN komma med en lösning som gör att man kan spela upp sina KÖPTA filmer på en analog mottagare.
Det är det mest korkade jag hört, har dom glömt bort att displayport har DRM, olikt Apple!
/Tangen
Som jag förstått från personer i branshen så frågar din DVD spelare TV/Projen om den är en "bra tv" och TV´n svarar på anropet - innan den tillåter signalen att skickas på nåt sätt.
Aha, så det är därför det alltid fungerar när JAG ska titta på mina filmer, men INTE när min fru ska...
Det är det mest korkade jag hört, har dom glömt bort att displayport har DRM, olikt Apple!
/Tangen
Det är klart de inte har glömt bort, de har ju aktivt gjort ett val att implementera denna teknik som ingen annan använder. Sen har de valt att sälja filmer som stöder denna teknik och det är ju det som är förkastligt.
Olikt Apple, nej du, tycker mer att det är i linje med hur apple jobbar att låsa in allt.
Ta Tex itunes->ipod, även där var all musik till en början skyddad med DRM, vilket gjorde att inte kunde kopiera den hur du ville, försökte gång på gång förklara för mina vänner som köpte musik från itunes och sa att det var det bästa som hänt sen hjulet att det är skit att köpa musik från itunes för när man om 1-10 år vill köpa en mp3-spelare som inte är från Apple så står man där med en massa musik som jag inte kan använda.
Vad jag har svårare att förstå är att när de nu släppt på DRM-skyddet för musik, varför gör de samma fel med filmerna??? Helt sanslöst.
Sen kommer de som säger "Men det är inte Apples fel, det är WB, Walt disney etc etc som ställer krav på Apple...."
Det är fortfarande Apple som väljer att sälja skit
Om jag gick till Walt disney och sa "hej jag vill sälja erat guld" och de då säger "hmm, det får du inte men du kan få sälja det i form av bajs", då hade jag tvärtemot Apple struntat i att sälja produkten.
Men lösningen är enkel, vi som konsumenter behöver ju inte köpa DRM-skyddat matrial.
Det är klart de inte har glömt bort, de har ju aktivt gjort ett val att implementera denna teknik som ingen annan använder. Sen har de valt att sälja filmer som stöder denna teknik och det är ju det som är förkastligt.
Olikt Apple, nej du, tycker mer att det är i linje med hur apple jobbar att låsa in allt.
Ta Tex itunes->ipod, även där var all musik till en början skyddad med DRM, vilket gjorde att inte kunde kopiera den hur du ville, försökte gång på gång förklara för mina vänner som köpte musik från itunes och sa att det var det bästa som hänt sen hjulet att det är skit att köpa musik från itunes för när man om 1-10 år vill köpa en mp3-spelare som inte är från Apple så står man där med en massa musik som jag inte kan använda.
Vad jag har svårare att förstå är att när de nu släppt på DRM-skyddet för musik, varför gör de samma fel med filmerna??? Helt sanslöst.
Sen kommer de som säger "Men det är inte Apples fel, det är WB, Walt disney etc etc som ställer krav på Apple...."
Det är fortfarande Apple som väljer att sälja skit
Om jag gick till Walt disney och sa "hej jag vill sälja erat guld" och de då säger "hmm, det får du inte men du kan få sälja det i form av bajs", då hade jag tvärtemot Apple struntat i att sälja produkten.
Men lösningen är enkel, vi som konsumenter behöver ju inte köpa DRM-skyddat matrial.
Jag är laddad upp till tänderna- Apple against - 1 TERA of free legal empty paid bytes
Jag förstår mig faktiskt inte på den här diskussionen alls. Varför skulle digital media vara kompatibelt med allt? Mina MD-skivor går inte att spela i min CD-spelare, ej heller kan jag lyssna på CD-skivor med min LP-spelare. Borde det vara olagligt att sälja en produkt som endast går ihop med en viss annan produkt? Knappast. Gillar man inte DRM-musik, -film osv, ja, då får man väl skaffa sin musik på annat sätt.
Det finns, tro det eller ej, folk som försöker tjäna pengar på dessa kulturyttringar oavsett hur fel man än tycker det är.
Om man inte gillar produkten/förpackningen/mediet osv så får man ju "rösta med fötterna" och låta bli att köpa/köpa något annat. Finns dock inte det man vill ha utan DRM så gör det ju liksom det inte tillåtet att skaffa det på annat sätt med någon dum ursäkt om att "jag vill inte ha kopieringsskyddat material".
Sen, vad gäller Apple så skulle vi nog kunna "kiss iTMS goodbye" ifall Apple aktivt gick in och började häva DRM-spärrar. Regionkodningen i DVD-spelaren är ju en funktion i själva enheten, att förbigå den kräver att Apple i så fall skulle "hacka" DVD-spelarna som de säljer (skulle inte tro det). DisplayPort är en VESA-standard som många tillverkare står bakom. HDCP är en Intel-standard, det är ju bara en tidsfråga innan alla burkar med Intel-inkråm kommer ha HDCP och TC (aktiverat, det har funnits i i stort sett alla Intel-maskiner sen 5 år tillbaka men varit inaktivt).
Det har tagit ett tag för "drakarna" att komma ikapp när det gäller piratkopieringen, det räckte liksom inte med "serienummer" för att stoppa det. Jag tror inte det kommer dröja så värst länge innan TC (Trusted Computing) faktiskt kommer vara standard på alla datorer som säljs. Den dagen det verkligen drar igång på allvar så är det dödsstöten för piratkopieringen. Visserligen kommer det ta några år innan alla äldre datorer som saknar TC försvinner, men ge det 5 år så.
Om någon tror att "de kan aldrig genomföra det, det kommer komma lagar emot det" så kan ni ju glömma det. Vilka skulle kunna stå upp och säga att det skulle vara någon form av rättighet att kopiera upphovsrättsskyddat material och verkligen få sin vilja igenom? Ingen mer än de som inte vill betala förlorar på TC. Företag kommer älska det eftersom det innebär slutet för virus och malware. Programvarutillverkare och mediabolag kommer älska det eftersom det inte längre går att piratkopiera. Politiker kommer älska det för att den här debatten äntligen dör ut.
Det kommer gå att hacka! Nje, tror inte det. Den här gången har de faktiskt tänkt till, och plöjt ner ofantliga summor på att lyckas.
Om man går tillbaka till ursprungsfrågan så kan jag hålla med om att det är lite tramsigt, fast det är ju trots allt inte helt otroligt att om man vill koppla en dator till en kanon för att visa en DVD så är det i syfte att visa den för fler personer, vilket ju inte är tillåtet. Den mängd film som visas dator->kanon i "vanliga" hem är nog betydligt färre än den mängd som visas dator->kanon i skolor eller andra halv-publika visningar.
Jag förstår mig faktiskt inte på den här diskussionen alls. Varför skulle digital media vara kompatibelt med allt? Mina MD-skivor går inte att spela i min CD-spelare, ej heller kan jag lyssna på CD-skivor med min LP-spelare. Borde det vara olagligt att sälja en produkt som endast går ihop med en viss annan produkt? Knappast. Gillar man inte DRM-musik, -film osv, ja, då får man väl skaffa sin musik på annat sätt.
Du har helt rätt i det, förutom att DisplayPort är kompatibelt. Det är inte en teknisk fråga om att det inte går att skicka videosignalen och att den når fram som med dina MD-skivor. De har aktivt valt att hindra att man ska kunna göra just det då det inte går att veta om videosignalen går till en skärm/projektor eller rippas till en videokassett och det är det som många uppfattar som rena dumheter och på det hela väldigt löjligt och rentav hånande.
Det finns, tro det eller ej, folk som försöker tjäna pengar på dessa kulturyttringar oavsett hur fel man än tycker det är.
Om man inte gillar produkten/förpackningen/mediet osv så får man ju "rösta med fötterna" och låta bli att köpa/köpa något annat. Finns dock inte det man vill ha utan DRM så gör det ju liksom det inte tillåtet att skaffa det på annat sätt med någon dum ursäkt om att "jag vill inte ha kopieringsskyddat material".
Jag har inte hört någon som har påstått att det är fel att tjäna pengar på kulturyttringar. Jag ger dem gärna pengar, men då förväntar jag mig lite mer uppskattning än "you wouldn't steal a handbag".
Den här frågan handlar uteslutande om material som man har fått tag på lagligt, t. ex. sådant som man köpt på iTunes Store men inte kan spela upp, inte för att det inte går utan för att man inte får.
Sen, vad gäller Apple så skulle vi nog kunna "kiss iTMS goodbye" ifall Apple aktivt gick in och började häva DRM-spärrar. Regionkodningen i DVD-spelaren är ju en funktion i själva enheten, att förbigå den kräver att Apple i så fall skulle "hacka" DVD-spelarna som de säljer (skulle inte tro det). DisplayPort är en VESA-standard som många tillverkare står bakom. HDCP är en Intel-standard, det är ju bara en tidsfråga innan alla burkar med Intel-inkråm kommer ha HDCP och TC (aktiverat, det har funnits i i stort sett alla Intel-maskiner sen 5 år tillbaka men varit inaktivt).
Med DVD-spelarna kan det nog stämma. Det är funktioner i deras fasta programvara. Men den har inget med kopieringsskydd att göra, utan är där för att filmbolag ska kunna börja sälja skivor i olika delar av världen vid olika tider och till olika prissättningar utan att riskera att dessa säljs vidare mellan marknaderna. Det har ingenting med kopiering att göra.
Grundtanken med TC är att skydda mot potentiella hot. Ursprungligen tänkt att användas för att vi själva ska kunna välja vad vi litar på, men som senare har blivit ett medel för företagen att inte lita på oss. Varför ska jag då lita på dem? Det har väldigt lite med kopiering att göra. Tillämpningsområdet för TC är mycket större än så.
Det har tagit ett tag för "drakarna" att komma ikapp när det gäller piratkopieringen, det räckte liksom inte med "serienummer" för att stoppa det. Jag tror inte det kommer dröja så värst länge innan TC (Trusted Computing) faktiskt kommer vara standard på alla datorer som säljs. Den dagen det verkligen drar igång på allvar så är det dödsstöten för piratkopieringen. Visserligen kommer det ta några år innan alla äldre datorer som saknar TC försvinner, men ge det 5 år så.
Om någon tror att "de kan aldrig genomföra det, det kommer komma lagar emot det" så kan ni ju glömma det. Vilka skulle kunna stå upp och säga att det skulle vara någon form av rättighet att kopiera upphovsrättsskyddat material och verkligen få sin vilja igenom? Ingen mer än de som inte vill betala förlorar på TC. Företag kommer älska det eftersom det innebär slutet för virus och malware. Programvarutillverkare och mediabolag kommer älska det eftersom det inte längre går att piratkopiera. Politiker kommer älska det för att den här debatten äntligen dör ut.
Det kommer gå att hacka! Nje, tror inte det. Den här gången har de faktiskt tänkt till, och plöjt ner ofantliga summor på att lyckas.
TC handlar långt ifrån bara om kopieringsskydd. Det är en tillämpning. Det finns många andra, allt från diskkryptering till inlåsning i proprietära dataformat och aktivt försvårning av byte till andra program.
Om man går tillbaka till ursprungsfrågan så kan jag hålla med om att det är lite tramsigt, fast det är ju trots allt inte helt otroligt att om man vill koppla en dator till en kanon för att visa en DVD så är det i syfte att visa den för fler personer, vilket ju inte är tillåtet. Den mängd film som visas dator->kanon i "vanliga" hem är nog betydligt färre än den mängd som visas dator->kanon i skolor eller andra halv-publika visningar.
Det handlar inte om kanoner. Det handlar om enheter som använder HDCP. Det spelar ingen roll om du har en kanon, en plasmaskärm eller en brödrost så länge den skakar hand enligt HDCP.
MD, CD och LP har ju alla gått i graven också...
Skämt å sido, dessa format kan du hyfsat lätt föra över till din till din dator när du tröttnat på din otympliga MD/CD/LP-spelare och sen föra över till din iphone/ipod, detta skulle inte gå om de var DRM-skyddade och när din MD-spelare går sönder så kan du inte använda all musik du köpt om du inte hittar en på blocket. Och som du skriver att man får skaffa sin musik på annat sätt, ja du när spotify slaggit igenom och börjar komma till mobiler och andra enheter så kommer folk inte längre behöva sin musik lokalt, räcker med playlists som självklart hänger med var du än loggar in (hemma, jobbet, mobilen, hotellet etc etc...)
Finns dock inte det man vill ha utan DRM så gör det ju liksom det inte tillåtet att skaffa det på annat sätt med någon dum ursäkt om att "jag vill inte ha kopieringsskyddat material".
I detta fall verkar det dock som att civil olydnad krävs för att företagen ska ska anpassa sig efter vad kunden faktist vill ha och inte tvärt om, speciellt eftersom att om man betalar får man en sämre produkt, begreppet "man får vad man betalar för" är här tvärt om....
Sen, vad gäller Apple så skulle vi nog kunna "kiss iTMS goodbye" ifall Apple aktivt gick in och började häva DRM-spärrar.
Det gick väl alldeles utmärkt med musiken eller?
Regionkodningen i DVD-spelaren är ju en funktion i själva enheten, att förbigå den kräver att Apple i så fall skulle "hacka" DVD-spelarna som de säljer (skulle inte tro det). DisplayPort är en VESA-standard som många tillverkare står bakom. HDCP är en Intel-standard, det är ju bara en tidsfråga innan alla burkar med Intel-inkråm kommer ha HDCP och TC (aktiverat, det har funnits i i stort sett alla Intel-maskiner sen 5 år tillbaka men varit inaktivt).
Om företagen väljer att genomföra det så kan det ju även bli Open source stora genombrott, då dessa produkter kommer fungera med allt medans TC garanterat kommer inebära en hel del strul.
Jag tror det är tvärt om, men det är vad tror, alltså ingen fakta.
Faktum kvartstår att jag kan spela upp min inköpta DVD-film på kanonen, samt min illegalt nedladdade film på kanonen, men inte den som jag köpt genom itunes, det gör ju den jag köpt genom itunes till den sämsta produkten...
MD, CD och LP har ju alla gått i graven också...
Skämt å sido, dessa format kan du hyfsat lätt föra över till din till din dator när du tröttnat på din otympliga MD/CD/LP-spelare och sen föra över till din iphone/ipod, detta skulle inte gå om de var DRM-skyddade och när din MD-spelare går sönder så kan du inte använda all musik du köpt om du inte hittar en på blocket.
Jo, musik på MD och CD är faktiskt kopieringsskyddad. Det går inte att för över den digitalt till ett annat digitalt format. Samma sak gäller CDDA (alltså inspelningsbara Audio CD) och DAT. Det går inte att kopiera en digital kopia. Så har det varit hur länge som helst. Dock verkar många datorapplikationer som hanterar CDDA skita i den kodningen, men CDDA-inspelare helt avsedda för ljud måste till och med ha speciella CDR som kostar ofantligt mycket mer i "kassettavgift", typ 70 spänn styck för en vanlig jäkla 74min CDR.
Även den DRM-skyddade musik du köper på iTMS kan föras över till en oskyddad digital kopia genom att man bränner ut den på CD och sen rippar in den igen. Eftersom ljudkvaliteten då anses försämrad (pga AAC-kodningen) så finns inget skydd.
I det aktuella fallet är det troligen så att det är adaptern från mini displayport till VGA som inte anses som "säker" i systemet och därmed stoppas uppspelningen. Ev. skulle man kunna ordna till det i efterhand, men det är inte säkert om inte logiken finns i adaptern. Jag skall prova att spela en DVD på min externa DVI-skärm imorrn och se om det funkar, kan bli rätt intressant.
Det är ett nöje att läsa dina intressanta inlägg!!
Jag menar det! När jag ser mitt eget inlägg i början på sidan 2 så ser det lite out-of-place och fånigt...
Jo, musik på MD och CD är faktiskt kopieringsskyddad. Det går inte att för över den digitalt till ett annat digitalt format. Samma sak gäller CDDA (alltså inspelningsbara Audio CD) och DAT. Det går inte att kopiera en digital kopia. Så har det varit hur länge som helst. Dock verkar många datorapplikationer som hanterar CDDA skita i den kodningen, men CDDA-inspelare helt avsedda för ljud måste till och med ha speciella CDR som kostar ofantligt mycket mer i "kassettavgift", typ 70 spänn styck för en vanlig jäkla 74min CDR.
Du är säkert mer insatt än mig men, det är väl lite av en tolkningsfråga, om man ser till regerings rekomendationer så tolkar jag det som att man får kopiera en md/cd till sig själv.
Du får lov att
– göra en eller några få kopior av ett verk, till exempel bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat, eller kopiera från tidningar (både papperstidningar och sådana som har lagts ut på nätet) till dig själv, din familj eller dina vänner.
– lägga ut musik och bilder m.m. som du själv har skapat på Internet.
– ladda ner musik och film som är utlagt på Internet med upphovsmannens tillstånd, t.ex. som säljs för nedladdning.
– knäcka en kopieringsspärr på en dvd eller cd om du annars inte kan se eller lyssna på det som finns på skivan.
det står även:
Du får inte lov att
– kopiera datorprogram.
– kopiera hela böcker annat än i undantagsfall.
– dela med dig av din musik- eller filmsamling på Internet.
– ladda ner musik och film m.m. som är utlagt på Internet utan tillstånd från upphovsmannen.
– knäcka eller gå runt en kryptering, lösenordsspärr eller liknande som används för att skydda t.ex. musik eller film som säljs över nätet.
– knäcka en kopieringsspärr på en dvd eller cd för att kopiera skivan.
– tillverka, sälja eller hyra ut utrustning som ska användas för att knäcka eller gå runt krypteringar, lösenordsspärrar och kopieringsspärrar m.m.
Källa:http://regeringen.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf
Sorry om det här blir lite offtopic, men har Apple helt slutat med DRM på musiken som säljs via ITMS nu? I så fall ska jag genast börja tanka ner min musik därifrån nu
Ja, det är offtopic.
Nej, de har inte helt slutat med DRM på musiken - det finns fortfarande "vanlig iTunes-musik" (med DRM) och "iTunes Plus-musik" (utan DRM, och med högre bit rate)
Ja, det är offtopic.
Nej, de har inte helt slutat med DRM på musiken - det finns fortfarande "vanlig iTunes-musik" (med DRM) och "iTunes Plus-musik" (utan DRM, och med högre bit rate)
Och, för att vara ful nog att fortsätta på OT-spåret, det ryktas om att Apple förhandlar med fler skivbolag om DRM-fri musik.
Det svider antagligen för Apple att Amazon får sälja DRM-fritt från alla stora bolag, men Apple inte får det (speciellt som en del där ut tror att det är Apples fel att det är så). Men det är väl precis det som varit meningen, att stärka konkurrenterna så iTunes Store dominans minskar.
Och, för att vara ful nog att fortsätta på OT-spåret, det ryktas om att Apple förhandlar med fler skivbolag om DRM-fri musik.
Det svider antagligen för Apple att Amazon får sälja DRM-fritt från alla stora bolag, men Apple inte får det (speciellt som en del där ut tror att det är Apples fel att det är så). Men det är väl precis det som varit meningen, att stärka konkurrenterna så iTunes Store dominans minskar.
Det kan ju vara så att Apple får större vinst från skivbolagen om de säljer DRM-skyddat och tycker att vinsten från DRM-fria låtar är för liten?
Här spekulerar jag bara!
Ja, då har jag testat och kommit fram till följande:
Jag kör en MBP, Late 2008, inkopplad till en Apple Cinema Display 20", DVI-modellen, via en mini display port -> DVI-adapter. En köpt DVD-film spelar finfint på både den interna och den externa skärmen, inget gnäll. Nähä, då kopplade jag in en gammal DELL-skärm via mini display port->VGA-adaptern. Samma sak här, filmen spelar finfint på båda skärmarna.
Det är möjligen inte så att personen som skapade tråden har försökt spela en blu-ray-ripp och på så sätt aktiverat någon spärr?
Det är möjligen inte så att personen som skapade tråden har försökt spela en blu-ray-ripp och på så sätt aktiverat någon spärr?
Problemet som rapporterats på nätet har handlat om filmer köpta på iTunes Store, vissa (men inte alla!) av dessa har inte gått att spela upp. Även filmer i standardupplösning, vilket definitivt borde gå eftersom HDCP ska handla om HD-upplöst video så som jag har förstått det.
Problemet som rapporterats på nätet har handlat om filmer köpta på iTunes Store, vissa (men inte alla!) av dessa har inte gått att spela upp. Även filmer i standardupplösning, vilket definitivt borde gå eftersom HDCP ska handla om HD-upplöst video så som jag har förstått det.
Som sagt, det borde gå och nu har en uppdatering av QuickTime fixat det, som Capeman redan länkat till.
Som sagt, det borde gå och nu har en uppdatering av QuickTime fixat det, som Capeman redan länkat till.
Och jag angav redan förklaringen på sidan 1. Så vi kanske kan låsa den här "nyhetstips" tråden?
Och jag angav redan förklaringen på sidan 1. Så vi kanske kan låsa den här "nyhetstips" tråden?
Som nyhets tips ja, men kanske kan sättet som det här "strulet" infördes på vara föremål för diskussion i en annan tråd?
Njae, kopieringsskyddet finns ju kvar för HD-video och det kan vara föremål för fler kommenterar. Försöker att inte låsa trådar onödigt mycket.
Jag kör en MBP, Late 2008, inkopplad till en Apple Cinema Display 20", DVI-modellen, via en mini display port -> DVI-adapter. En köpt DVD-film spelar finfint på både den interna och den externa skärmen, inget gnäll. Nähä, då kopplade jag in en gammal DELL-skärm via mini display port->VGA-adaptern. Samma sak här, filmen spelar finfint på båda skärmarna.
Det är inte DVD det är fel på utan filmer man köper från itunes.
Det märks att du är nöjd med produtkten då du kan spela upp den även på din äldre dell skärm, om DVDn skulle varit DRM-skyddad på samma sätt som filmer från itunes så hade detta inte gått, men jag antar att du bara tyckt att det skulle vart bra att du inte kunde titta på din film på dellskärmen(Varför skulle digital media vara kompatibelt med allt?, som någon sade tidigare i tråden) eftersom företagen måste tjäna pengar?
Nej för blue-ray-rippar är inte DRM-skyddade sådessa kan man spela upp hur man vill. Det är ju det vi försöker säga att de som köper produkten får en sämre produkt än de som laddar ner.
Idag kom det en uppdatering? till quicktime ...
QuickTime-uppdatering fixar problem med hdcp - MacWorld
jag hittar den inte på apples site.
Jag skall erkänna att jag var lite snett på det, troligen för jag läste första inlägget lite för dåligt :">
Att jag trodde (mer eller mindre hoppades ) att displayport skulle stoppa uppspelning av DVD är att jag varit i häftig diskussion med folk som visar film för våra studenter utan att betala för den rätten, något de anser sig ha, men som jag vet att vi kan åka dit duktigt för.
Åter till ämnet; DRM-funktionerna i iTunes-materialet använder helt enkelt HDCP, något som jag med mitt tidigare resonemang påpekar att vi nog kommer få se mycket mer av inom en snar framtid.