- matolo
- Medlem ●
- Stockholm
Jag börjar misstänka att det är roamingen som knasar.
Jag har två iPhones just nu, en Telialåst med RebelSIM och en Italiensk olåst, jag kör mitt Tele2-kort i båda två och båda två beter sig likadant vilket utesluter att fakeSIM skulle ställa till med något vad gäller 3G.
Väljer jag "Auto" på operatör så är det sällan iPhone väljer 3Gnät även om det finns. Väljer jag däremot manuellt nätet Sweden3G så är det full spruta hela tiden.
Jag börjar som sagt fundera på om det är det faktum att Telia står som nätägare för Sweden3G som gör det svårare för iPhone med Tele2-kort att slå över till det nätet.
Av någon anledning läser ju iPhone in "Telia 3G" eller "Sweden 3G" som nätägare för detta nät medan en "vanlig" lur fortfarande säger Tele2 när detta 3G-nät väljs.
Någon som har djupare inblick i detta?
Jag har två iPhones just nu, en Telialåst med RebelSIM och en Italiensk olåst, jag kör mitt Tele2-kort i båda två och båda två beter sig likadant vilket utesluter att fakeSIM skulle ställa till med något vad gäller 3G.
Väljer jag "Auto" på operatör så är det sällan iPhone väljer 3Gnät även om det finns. Väljer jag däremot manuellt nätet Sweden3G så är det full spruta hela tiden.
Jag börjar som sagt fundera på om det är det faktum att Telia står som nätägare för Sweden3G som gör det svårare för iPhone med Tele2-kort att slå över till det nätet.
Av någon anledning läser ju iPhone in "Telia 3G" eller "Sweden 3G" som nätägare för detta nät medan en "vanlig" lur fortfarande säger Tele2 när detta 3G-nät väljs.
Telia och Tele2 står som gemensam ägare på Sweden 3G så det tvekar jag på.
Vart ställer du in operatör?
//Kidmaster
jag har en telia inköpt telefon med rebell sim, får inte min 3G att funka, hittar ej "operator" symbolen under inställning heller.
Det är ingen symbol. Det är en text bara där det står Operatör.
Vad betyder den runda ringen som kommer upp ibland då?
/Klaus
Först och främst så går det inte (vad jag vet) att ändra dessa inställningar över huvud taget om man kör med FakeSIM, StealthSIM eller liknande av den enkla anledningen att dessa kort bara lurar din iPhone att tro att det är ett godkänt SIM-kort istoppat.. Din iPhone är fortfarande inställd som om det vore det "rätta" SIMkortet i den (Telia i Sverige)..
Och dessa iPhone's är låsta till sin operatörs inställningar och dessa kan inte ändras eftersom du inte har tillgång till dessa inställningar i dina låsta iPhone..
Dessa FakeSIM-kort som ni lägger ovanpå era SIM-kort gör bara så att er iPhone läser t.ex. Comviq-kort (eller 3 eller vad du nu har) som om det vore ett Telia-kort..
Eftersom inget annat kort än Telia's fungerar med Telias inställningar för 3G, Internet, Wap osv så kan ni heller inte nyttja dessa tjänster..
Enda sättet är att köpa en olåst iPhone eller att Jailbreaka er låsta iPhone..
Då kan du skriva in dina egna inställningar..
Jag köpte min iPhone 3G från Hong Kong, i en 3-butik som säljer dom olåsta och utan abonnemang och jag använder Comviq utan några som helst problem, 3G fungerar hur bra som helst!
Jag har skrivit: internet.tele2.se i Settings->General->Network->Cellular Data Network..
Hoppas dock att 2.2 som jag skall ladda ner till min iPhone fixar buggarna som kom med 2.1 nu
Jag får upp Sweden 3G rätt ofta nu, men inte kan jag surfa via 3G för det.
Har provat med Wi-Fi av och på men utan framgång.
Får bara felmeddelande: ”Du är inte uppkopplad mot internet, kolla inställningar”.
I övrigt funkar telefonen som den ska.
Misstänker att det är fake sim som ställer till det för mig (och er andra). Han jag köpte kortet av sa att det är 50/50 av Tele2:s kunder som får 3G att funka med fake sim.
Får hoppas på att det kommer en mjukvaruupplåsning snart.
Jag har också haft mycket problem...
Jag läste på något forum att man kan prova att stänga av roaming och därefter stänga av sin telefon med home samt avstängningsknappen (hardreset) för att därefter starta den igen. Aktivera därefter roaming igen och se vad som händer..
En annan lösning som har hjälpt mig är att aktivera 3G i en annan telefon och sedan sätta i det i iPhonen. Tyvärr har jag märkt att det av någon anledning inte fungerar vid alla mobila master. Jag försökte länge hemma hos mig utan resultat för att sedan göra om samma sak på en annan ort och då fungerade det perfekt. Efter det har jag näst intill alltid "SWEDEN 3G" som operatör...
Som sagt, mycket problem med fake sim innan man får det "ordentligt aktiverat"..
Själv kör jag med en USA importerad telefon med Tele2 och smartsim. Det har fungerat nu i snart 2 månader utan problem.
Hoppas att ni får igång era lurar.
Hoppas det löser sig för er, men ha inte för stora förhoppningar eftersom era FakeSIM-iPhone's letar efter Telias 3G-nät via Telias 3G-inställningar som finns förinstallerade i era iPhones.. Av detta skäl kan ni få problem att ansluta till Tele2/Comviq's 3G-nät eftersom Comviq har egna inställningar för att kunna hålla koll på hur mycket ni surfar för.. Telia och Comviq äger 50 % var av det 3G-nät som de använder vilket är anledningen till att det fungerar över huvud taget med just Comviq i dessa iPhone's (man brukar ju säga att de använder samma nät, vilket stämmer, men de använder olika servrar och egna inställningar)..
Själv kör jag Hong Kong-importerad iPhone 3G med Comviq (min iPhone är köpt utan abonnemang och är såld som en olåst iPhone så jag kan ändra alla mina internet/3G-inställningar hur jag vill efter min operatör) och 3G fungerar perfekt för mig, både när det står Telia och Sweden 3G..
Har rebelsim+tele2 och samt "telia 3G" under några dagar innan luren gick över till "o" GPRS efter några veckor försvann även "o" och det var tvärstopp även med den sega uppkopplingen.
(Efter att "freemyphone.se" (som nu lagt ned verksamheten) meddelade att 3G inte är något att räkna med som tele2 användare så jag la ned ambitionen att få tillbaka 3G.)
Efter att återställt nätverksinställningarna samt plockat ut tele2 kortet, stoppat in det i en annan lur och kopplat på 3G i den har jag nu fått tillbaka "o"/Gprs. Tack för tipsen!
Kan också bekräfta att "operatör" inte finns som valmöjlighet när rebelsim kortet + tele2 är i luren, vilket det gör när telia kortet är instoppat.
ohoj! Nu har jag hittat en lösning, hoppas den kan hjälpa några av er. Har nästan hunnit bli galen på att inte få det att fungera och provat alla varianter jag hittat på nätet.
Jag har haft två iPhones hemma en tid, en svensk lur med RebelSIM och en olåst italiensk lur. Båda har haft problem med 3G med Tele2. Dock är inte problemet att 3G inte fungerar utan att iPhone inte väljer att växla över till 3G-nätet. läs mer på mitt förra inlägg i denna tråd. På den olåsta finns menyn "operatör" som låter dig välja nät och då har det gått att forcera 3G genom att välja nätet SWEDEN3G men det känns inte som en klockren lösning...
Så här gjorde vi tillslut för att få det att fungera:
1. Tog ut SIMkortet och rengjorde det med iPhones putsduk
2. återställde nätverksinställningar på iPhone (på den ena luren gjorde vi det två ggr.)
3. Satte SIMkortet i en annan 3G-telefon och gick ut på nätet så vi såg att 3G fungerade.
4. satte tillbaka SIMkortet i iPhone. nu hände det magiska, det kom upp en svart skärm utan text med knapparna "NEJ" och "Acceptera". Vi valde acceptera och plötsligt fungerar det klockrent!!,
Nu har jag 3G som nät nästan jämt och när jag vill gå över till 2G för att spara batteri slår jag bara av 3G i nätverksinställningarna som man ska göra. När jag sedan aktiverar 3g igen slår den över till Sweden 3G igen - underbart!
det kom upp en svart skärm utan text med knapparna "NEJ" och "Acceptera".
Är det någon som vet vad denna skärm betyder, vad den gör för något?:tveksam:
ohoj! Nu har jag hittat en lösning, hoppas den kan hjälpa några av er. Har nästan hunnit bli galen på att inte få det att fungera och provat alla varianter jag hittat på nätet.
Jag har haft två iPhones hemma en tid, en svensk lur med RebelSIM och en olåst italiensk lur. Båda har haft problem med 3G med Tele2. Dock är inte problemet att 3G inte fungerar utan att iPhone inte väljer att växla över till 3G-nätet. läs mer på mitt förra inlägg i denna tråd. På den olåsta finns menyn "operatör" som låter dig välja nät och då har det gått att forcera 3G genom att välja nätet SWEDEN3G men det känns inte som en klockren lösning...
Så här gjorde vi tillslut för att få det att fungera:
1. Tog ut SIMkortet och rengjorde det med iPhones putsduk
2. återställde nätverksinställningar på iPhone (på den ena luren gjorde vi det två ggr.)
3. Satte SIMkortet i en annan 3G-telefon och gick ut på nätet så vi såg att 3G fungerade.
4. satte tillbaka SIMkortet i iPhone. nu hände det magiska, det kom upp en svart skärm utan text med knapparna "NEJ" och "Acceptera". Vi valde acceptera och plötsligt fungerar det klockrent!!,
Nu har jag 3G som nät nästan jämt och när jag vill gå över till 2G för att spara batteri slår jag bara av 3G i nätverksinställningarna som man ska göra. När jag sedan aktiverar 3g igen slår den över till Sweden 3G igen - underbart!
Oh my, gotta try it. Tack som fan.
Har testat allt möjligt, av och på med edge, 3g, roaming och omstarter i alla herrans kombinationer. Har ett fakesom från tradera (köp av olay, vet ej exakt märket) Första veckan fungera det som det skulle efter aktivering i annan telefon. Sedan hängde sig iphonen och jag återställde den i itunes. Efter ett antal jailbrakes och pillande med olika inställningar är det närmaste jag kommer
"no service 3G"
Jag kan alltså använda 3gnätet för att surfa men får ingen service så kan inte ringa elelr smsa eller bli uppringd osv.
Om jag stänger av 3g och startar om så får jag tele2 comviq nätet och även gprs.
Dock händer något så fort jag sätter på 3g.. Den övergår till sweden 3G och tappar all täckning. Sedan står det "no service" och efter nån minut ca så kommer 3g upp. Skumt.
Någon med samma problem eller (utan för stora förhoppningar) en lösning? Har testat att sätta in och ut i andra 3g mobiler för att aktivera om det igen men samma sak händer..
MVH
Har problem med min nya Iphone också, någon mer som fått upp svart skärm med möjlighet att trycka "acceptera" som matolo?
Kan man få fram funktionen att välja operatör om man har en låst telefon med rebel-SIM?
Kan man få fram funktionen att välja operatör om man har en låst telefon med rebel-SIM?
Nej, men du kan se den poppa upp snabbt för att direkt försvinna.: gå in i inställningar, tag ut SIMkortet. när du sätter in det igen kommer menyn "Operatör" dyka upp blixtsnabbt för att sedan försvinna.
Har du en Telialur med TeliaSIM så har du menyn men kan bara välja mellan Telia SE och Sweden 3G, dvs Telias egna nät.
Har du en olåst lur kan du välja mellan alla tillgängliga nät.
----
Jag kan meddela att min fortfarande fungerar perfekt efter min mystiska "svarta skärm", jag har även varit utomlands med den och kommit hem igen och det fungerar klockrent - Äntligen! Hoppas fler får det att fungera.
Låt oss hoppas att Dev-team levererar!
Min telefon brickade sig helt när jag körde Yellowsn0w, men det beror på att jag tappat den i backen en tid innan.
Så nu ska luren på service hos Felia! (Eller är det ?)
Nåja, jag får köra min 2G-lur så länge. Lagom till jag får tillbaka min 3G har väl Dev-Team släppt Yellowsn0w i skarpt läge, det är ju bara beta än så länge.
Ni som har problems kör Yellowsn0w!
http://blog.iphone-dev.org/post/67797811/dont-eat-yellowsn0w
Har nu Jailbrakat en Telialåst Iphone 3G 16 GB med quickpwn. Kör med senaste firmware (2.2) och även senaste baseband. Därefter är den upplåst med Yellowsn0w (0.96) och använder ett Tele2 Kompis abonnemang med 1GB/mån. 3Gsurf som tillval. I början strulade det lite med kontakten men efter att ha stängt av PIN och startat om den ett par gånger så hoppade det igång. Flippade på och av flightmode några gånger också. 3G däremot ville inte hoppa igång tills jag ändrade operatör till "Sweden 3G". Antar att Yellowsn0w "lurar" nätet att tro det sitter ett Telia-SIM i telefonen, ungefär som Rebel-SIM m.fl. Verkar som att man då också skall välja Telias 3G nät för att få det fungera.