Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klipp ut - Klistra in (flytta filer i OSX)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-22 03:49

Jag har (som säkert många andra ex-windowsanvändare) precis upptäckt att man inte kan klippa ur filer, och sedan klistra in dom någon annan stans. Detta är väl inte hela världen om det finns någon annan smidig lösning, men det verkar det inte finnas.

Efter en hel del googlande, har jag förstått att det sättet som alla nämner när folk tar upp detta är att man kan drag/drop filer för att flytta, istället för att kopiera. Det verkar dock inte fungera för mig när det gäller många filer. Jag försöker flytta en mapp med musik i, och det går bara att flytta ett fåtal filer, men så fort jag kommer upp i större kvantiteter (typ 300mb) så går den bara med på att kopiera filerna.

Nu kommer folk kanske säga "Men kopiera filerna och ta bort de gamla". Jovisst, för all del, men det är inte ett smidigt sätt.

Finns det något annat sätt? (som inte involverar för grova tweaks)

Finder ska inte bry sig om det är en katalog, fil eller hur stor den är när man flyttar dem. Det är inte så att du försöker flytta dem till en annan volym? Då är Finders beteende att kopiera, men det kan du åsidosätta genom att hålla inne kommandotangenten. På samma sätt kan alt användas för att byta till kopiera när man bara flyttar något.

Prova om det kan hjälpa att hålla inne kommando eller alt.

Senast redigerat 2008-11-22 10:01

Låter mystiskt. Har aldrig under mina 20 år som Macist stött på att det inte skulle ha gått att flytta en mapp p.g.a. "för många filer". Flyttade just omkring en bildmapp på 14,5 Gb utan problem. Den enda begränsningen är att det inte går att flytta från en hårddisk till en annan. När man försöker dra filer mellan två olika media, så kopieras de automatiskt. Det kan man se som en slags drulleförsäkring.

Om man drar en fil (eller en mapp) inom samma volymflyttas den - men med Altkopieras den.

Om man drar en fil (eller en mapp) till en annan volymkopieras den - men med Cmdflyttas den.

Ska inte vara någon skillnad på om det är filer eller mappar. Ska inte heller spela någon roll hur stor mängd det handlar om.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-11-22 10:53

Jesper Ohlsson: Tack för det tipset! Då går det ju att flytta filer i Finder mellan enheter utan att man behöver gå tillbaka och radera och hålla på. Jag blir så glad! Happy happy!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-22 15:09
Ursprungligen av insats:

JDet verkar dock inte fungera för mig när det gäller många filer. Jag försöker flytta en mapp med musik i, och det går bara att flytta ett fåtal filer, men så fort jag kommer upp i större kvantiteter (typ 300mb) så går den bara med på att kopiera filerna.

Kan eventuellt vara så att flyttmanövern avbryts om en fil är skadad

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-22 15:15

En närliggande fråga: när man skall klistra in flyttade/kopierade filer, hur kan man påverka var de hamnar? Det verkar som man inte kan klistra in i enundermapp i det finder-fönster man står i, utan om Finder-fönstret är Documents så hamnar det i Documents.

Ytterligare en fråga (eftersom ovanstående inte ännu besvarats), ang. säkerhet.

NÄR raderas de flyttade filerna ? Allt eftersom de flyttas eller när hela flytten är över?

Exempel: Man ska flytta 10GB med filer/mappar och så avbryts flyttningen pga någointing annat, t.ex. strömavbrott till den externa disken, systemkrash där något sänkt Finder (för nog f*n händer det i OS X också!!).

Själv kopierar jag alltid och sedan raderar eftersom jag aldrig litade på Windows där detta funnits länge...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-22 16:52

Hittade felet:

En av mapparna jag försökte flytta var "låst", och då väljer finder att kopiera filerna istället. Väldigt irriterande.

Ursprungligen av insats:

Hittade felet:

En av mapparna jag försökte flytta var "låst", och då väljer finder att kopiera filerna istället. Väldigt irriterande.

Men ändå logiskt, men skulle iofs kunna meddela detta...

1
Bevaka tråden