Hej!
Hoppas någon kanske kan hjälpa en stackars neurotiker som undrar lite.
Efter vad jag har förstått så behöver jag som mac-användare inte bekymra mig om virusinfektioner på burken. Därför har jag inget virusskydd.
Men det här handlar mer om spyware. efter att ha klickat på en länk idag så kom jag till en sida som marknadsförde antivirusprogramvara och i samband med det kom ett litet fönster upp och inledde en fejkad virussökning. När jag skulle klicka bort fönstret så laddades en fil ner på macen. Filen kallas A9installer_77029203.exe. Troligtvis var det där fönstret en länkad animerad gif vars enda syfte var att inleda den här nedladdningen. Jag lade genast filen i papperskorgen och tömde papperskorgen. Men jag gjorde INTE en säker tömning. Kan jag känna mig trygg?
Nu undrar jag om den här filen är farlig för min mac och om den överhuvudtaget funkar på macen eftersom den har efternamnet .exe. Inga exe-filer funkar väl på mac såvida man inte själv gjort macen öppen för windows så att säga? På nätet beskrivs filen som något negativt och inte bra att ha men jag undrar om den bara är farlig/jobbig för PC-användare.
Finns det någon billig, helst gratis programvara, som är enkel och säker att använda med Leopard beträffande virusskydd, spy- och malwareskydd?
Hoppas på ett svar.
Mvh
/andreas