Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oberheim DMX - hur mycket "ska" den jord-brumma?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-22 09:05

Jag spelade in ett trumspår igår över 5 kanaler, och blev överraskad över hur mycket jord-brum man hörde. Det var inte hörbart när man enbart lyssnade på en kanal från DMX, men när man drog upp samtliga fem på mixern så blev det lite för mycket för att det skulle låta bra.

Är det helt enkelt så att DMX låter såhär, eller är det något fel på mitt exemplar? Någon annan som spelat in multitrack med DMX, vad säger ni om brum/brusnivåer?

Jordbrum kan bero på många saker, så det behöver nog inte nödvändigtvis vara fel på ditt exemplar.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-22 19:13
Ursprungligen av geminister:

Jordbrum kan bero på många saker, så det behöver nog inte nödvändigtvis vara fel på ditt exemplar.

Alright.. finns det något sätt att testa/felsöka på? Jag upplever inte sådant här brum på någon av mina andra maskiner.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-22 19:59

sätt i kontakten någon annanstans. var likadant med min gamla
mackie 1202. världens jordbrum i första uttaget och sen efter
en liten snabbflytt, vips. tyst som något som brukar vara väldigt tyst

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-22 20:03
Ursprungligen av leere:

sätt i kontakten någon annanstans. var likadant med min gamla
mackie 1202. världens jordbrum i första uttaget och sen efter
en liten snabbflytt, vips. tyst som något som brukar vara väldigt tyst

Ok, jag har redan testat ett annat uttag, men jag får pröva några också då

Jag har inte jord kontakterna i min lägenhet, så jag kör utan det. Brummar aldrig. Vissa tycker väl man inte skall lyfta jorden men jag tror att riskerna är rätt minimala. Bara man tänker sig för.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-23 02:36
Ursprungligen av geminister:

Jag har inte jord kontakterna i min lägenhet, så jag kör utan det. Brummar aldrig. Vissa tycker väl man inte skall lyfta jorden men jag tror att riskerna är rätt minimala. Bara man tänker sig för.

Jag har inte jord här heller.. Maskinen har jord mot höljet, men har det med strömkällans egen jord att göra också?

Jag har för mig att det finns små billiga "hum-destroyer" burkar att koppla mellan olika apparater.

Dom består av isoleringstransformatorer och går under namnet: Ground Isolator (Kjells.co's namn) eller DI-Box. DI-Boxar är också oftast utrustade med batteridrivna förstärkare för gitarr line-in.

Som vanligt när ni pratar ström här...fibbla inte med jorden, pågar o töser! Det tar sån plats i tidningen med dödsannonser...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-26 20:02
Ursprungligen av charliecrash:

DI-Boxar är också oftast utrustade med batteridrivna förstärkare för gitarr line-in.

Uhm......nej.

WT

Okej, jag har råkat på flest aktiva DI-Boxar alltså...typ den här.
SAMSON - SAMSON SDIRECT ACTIVE DI BOX BATTERY OR PHANTOM POWERED - S DIRECT : Woodbrass.com

1
Bevaka tråden