Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC eller Mac - hjälp mig att reda ut skillnader

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alternativt finns det också KVM switchar där man slår mellan datorerna för Keyboard Video Mouse = KVM

När jag hade en Windowsbaserad PC så fick jag ägna mycket tid åt felsökning av struntfel, som MAPI32.DLL-fel, att dokument fastnar i Utskriftshanteraren och inte går att tas bort (ibland löste det sig genom omstart av datorn, men inte alltid), att det finns massa spyware som man ständigt måste rensa från datorn, och olika former av konstigheter som drev mig till vansinne och som hämmade både min produktivitet och min kreativitet.

Jag har haft min MacBook i över två års tid och har inte behövt ägna mig åt felsökning en enda gång! Istället för att lösa problem så kan jag ägna mig åt att jobba istället.

Sedan så upplever jag att det går enklare och snabbare att göra grejjer i Macen, den hindrar mig inte. Programmen är snyggare, trevligare, enklare och ändå oerhört kraftfulla. Känns mer appelerande till kreativa personer än siffernissar typ. (varför just Macen också fortfarande är populär inom den grafiska industrin).

Sen finns det ju så många trevliga mjukvaror till Macen - Mac only - , till bra priser.
iWork, iCalamus, Pixelmator. Oerhört användbara.

Givetvis är iLife-paketet en stor fördel med Mac, att det är så genomtänkt som "digital Hub" och så mycket "bara fungerar" direkt.

Jag har haft fyra WIndows-PC maskiner och kan konstatera efter att jag bytte till Mac förra året - frågan var inte om jag hade råd med Mac, frågan var om jag har råd att inte ha Mac.

Jag sparar pengar med Mac genom att jag blir mer produktiv och känner mindre stress genom att datorn fungerar bättre.

Att det tog tid för mig att byta berodde på att jag hade illusionen, den felaktiga föreställningen, att Mac inte är prisvärd. Så därför satt jag med PC-datorer och led, formaterade om hårddiskarna löpande, redde ut fel i systemen och svor varje gång ett kryptiskt felmeddelande kom upp och att systemet förstörde sig själv alltmer som jag använde det. För argumentet var ju "Jaja, men en Mac är ju dyrare. Det räcker ju med att bara kolla hårdvaran så fattar man ju att det är vansinnigt köpa Mac".

Och nu förstår jag, det vansinniga jag gjorde var att jag köpte PC-datorer med Windows hela tiden. Jag trodde det skulle vara så, att en dator inte håller ett par-tre år. För det var så i den världen. Nu med Mac så ser jag ingen anledning till att byta dator, köpa en ny. Den är som ny fortfarande. Efter två år. Inte behöver jag byta operativsystem heller, den tuffar ju på bra. Alla mina applikationer fungerar.
Jag är supernöjd och kan seda två år tillbaka lägga pengar och tid på annat än felsökning av systemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-20 18:41

Ja förlåt, jag ville bara hålla med!

• Medlem
  • 2008-11-23 11:15

Hade jag varit du hade jag köpt en maxad iMac 24". En riktigt bra maskin med hög kvalitetskänsla. Det andra alternativet är att köpa en Mac Pro, där finns det absolut inga brister vad gäller kraft och utbyggnadsmöjligheter. Att ha två datorer ser jag inte riktigt vitsen med, Macen kan ju som nämnt fungera som en fullgod PC när det behövs. Att skriftligt framhäva fördelarna med Macplattformen kan lätt bli lite klyschigt, det finns ingen annan väg än att testa själv. Jag har lyckats swithca många kompisar och ingen har någonsin funderat på att gå tillbaka till windows. Macen har uppenbart en design som inte bara är tilltalande men också otroligt funktionell. Min erfarenhet är också att Macar håller längre, du kan ha en mac längre utan att den känns gammal och kräver underhåll. Min klara uppfattning är också att Macen blir billigare i längden då du slipper servicekostnader och virusskydd. Sedan finns också aspekten kring OSX som i allmänhet är mer lättjobbat och skapar mindre huvudbry än Windows. Man gör det man ska lättare och snabbare. Efter en vecka kommer fördelarna vara otroligt uppenbara.
Som sagt, listan kan bli lång. Prova själv och låt dig inte missa vägen in i Macvärlden :-).

Jag tog bort ett par av de senaste inläggen då de inte hade särskilt mycket med ämnet att göra. För diskussion om bilmärken hänvisar jag till supporterloungen.

• Medlem
  • 2008-11-23 19:24

Rätta mig gärna om jag har fel, men om du vill få monsterprestanda för cad, måste du inte ha ett supportat grafikkort? Om du har ett eller två med X antal GB minne spelar inte så stor roll för prestandan, om den inte hanterar de funktioner som cad-programmet använder.

Kolla upp det. Spelgrafikkort är bra på texturer, men inte avancerade vektorer.

Annars tror jag nog att en iMac funkar rätt bra. Jag kan ju ha fel, men det låter inte som att du har så höga krav på prestanda? Däremot skulle inte jag orka starta om datorn varje gång jag vill köra cad... Det äter ju upp all tidsvinst på en snabb dator. I din sits skulle jag antingen välja en PC eller byta cad-program.

Ursprungligen av stfm:

Däremot skulle inte jag orka starta om datorn varje gång jag vill köra cad... Det äter ju upp all tidsvinst på en snabb dator.

Inte samma typ av tidsförlust!!!

En slö dator påverkar arbetet mycket mer än en omstart, då man kan göra annat som att sträcka på sej och inte sitta ytterligare 3 timmar i samma ställning...

• Medlem
  • 2008-11-23 19:41
Ursprungligen av SkrotNisse:

Inte samma typ av tidsförlust!!!

En slö dator påverkar arbetet mycket mer än en omstart, då man kan göra annat som att sträcka på sej och inte sitta ytterligare 3 timmar i samma ställning...

Det beror ju på hur man jobbar kanske. Jag skulle ha svårt att inte kunna kolla mail, eller surfa t ex. Börjar man göra det i PC-miljön ser jag ingen större vits med att köra Windows på en Mac. Att ha två olika miljöer är snarare jobbigt. Jag tycker att det är otroligt skönt att numera bara ha en dator, ingen Windows-partition, inga problem. Hade jag varit tvungen att köra PC för jobb hade jag nog funnit mig i att bara ha en PC. Faktiskt.

Har man internet access på samma dator man jobbar på så sitter man bara och kollar efter svar på 99.se...

• Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-24 10:18

fast ärligt atalat så är det ingen större skillnad längre. har kört vista 64 dagligen i 3 mån sedan jag började att plugga.
det har inte hängt sig en enda gång utan bara puttrar på trots att vi kör ett flertal vituella OS i vmware.

så jag tycker att det handlar om smak. jag kommer inte att byta ut min mac då det finns underbara program som iphoto, keynote och rapidweaver

Hej Jag arbetar dagligen med Microstation och stora grafiktunga modeller. Mitt råd är att skaffa dig en PC med så mycket grafikkort(directX kort såklart - typ ATI HD 4850) och ram som möjligt. Om du kör xp64 eller vista64 kan Microstation utnyttja allt ram OS:et kan läsa.
Version v8i("athens"), som släpptes förra veckan, styr över väldigt mycket av beräkningarna på grafikkortet.
För v8XM kan du testa datorn samt jämföra med andras konfiguration med Bentleys benchmarkprogram.

Bevaka tråden