Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte lägga över video ifrån PC till Mac?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har importerat video ifrån en kamera till min pc, eftersom imacen inte har en usb-port i miniformat. Allt frid och fröjd, kopierar över filerna till min externa Lacie-disk.

När jag kopplar in den till imcaen kan jag inte kopiera filerna till macens hd. Alla andra filer förutom *.avi-filerna fungerar hur bra som helst att kopiera över.

Jag kan inte heller kopiera in dem i imovie, där är katalogen med mina 5-6 avi-filer grå-markerad och ej tillgänglig.

Jag har för mig att jag importerade över filerna via Premier CS3 i min pc, kan det hela bero på att de är sparade i fel codec?

Jag vill ju ogärna sätta mig och redigera filmen på min gamla laptop när jag har en sprillans imac. Den lilla mini-usb:n går ju inte heller att koppla in på imcaen utan isåfall måste jag skaffa någon converter.

Tips och förslag? Som sagt, alla andra filer fungerar utmärkt att flytta ifrån den externa hd till min mac, förutom just dessa ganska stora avi-filer.

Nu hittade jag en gammal kabel ifrån min systemkamera mini-usb -> usb. Fast den verkar inte fungera heller, macen hittar ingen kamera i ex. imovie.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 17:57

Vilken iMovie har du och vad är det för kamer kör den AVCHD?. Kom igen, hjälp oss att hjälpa dig.

Kolla filernas rättigheter.

Ursprungligen av Zimmerman:

Kolla filernas rättigheter.

Vad jag kan se är det inga problem med rättigheterna på filerna när jag kollar info jag ser i både windows och os x. Det kan ju dock vara något med den biten...

Jag håller på uppdaterar till den senaste versionen utav iMovie. Kör Leopard på en 20" iMac.

Kamera är en simpel Panasonic mini-DV utan något speciellt mumjo-jumbo. Jag testade att importera mina avi-klipp i Premier CS4, vilket resulterar i att Premier kraschar så fort jag ens öppnar mappen där filerna ligger.

Däremot får jag upp kamerans video i importfönstret i Premier (men ej iMovie) nu. Dessvärre dog batteriet och kameran (som är en polares) befinner sig flera mil bort, om man nu ska få tag i en laddare.

Bäst vore såklart om jag kunde få in mina avi-filer ifrån den externa disken.

Kan Quicktime öppna filmerna? Testa i så fall att dra hem (i mitt tycke) den mycket bättre iMovie HD '06 från Apple. Länk finns sist i tråden http://www.99.se/imovie/250652-att-l-gga-bilder-ovanp-film.html

Om relevant för ditt filformat så finns tips om MPEG Streamclip här: http://www.99.se/imovie/235690-bara-importera-mov-vill-importera-mpg.html

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-23 18:54

Vissa videoredigeringsprogram i Windows lägger till någon märklig meta-data till videofilerna som man ibland får varning om att den försvinner om man kopierar till en annan enhet. Det kanske är något sådant som stör Mac'en.

Som vanligt rekommenderar jag starkt att man i en blandad Win/Mac miljö skaffar något program som antingen fullt ut hanterar HFS+ på Windows eller NTFS på Mac.

Jag testade att konvertera med programmet som det länkades till, men det fungerade inte heller, invalid filetype:(

Jag löste dock problemet igenom att helt enkelt redigera filmen på pc-laptopen, så får jag väl se slutresultatet på macen istället:)

Tack för all hjälp ändock!

Vad är det för codec?
Kanske Perian kan hjälpa?

1
Bevaka tråden