- zelari
- Medlem ●
- Stockholm
Stod på ett tak i centrala Stockholm och jobbade idag;
Full 3G mottagning, full-laddat batteri, lyssnade på radio via Wunderradio (3G).
Lyssnade på relativt låg volym. Telefonen är 2,5 vecka sen inköp.
20% varningen kom efter ca 2,5 tim!!??
Kan detta verkligen vara normalt?
Apples uppgifter:
Samtalstid:
Upp till 5 timmar med 3G
Upp till 10 timmar med 2G
Standbytid: Upp till 300 timmar (my ass!!)
Internetanvändning:
Upp till 5 timmar med 3G
Upp till 6 timmar med Wi-Fi
Videouppspelning: Upp till 7 timmar
Ljuduppspelning: Upp till 24 timmar
Stod på ett tak i centrala Stockholm och jobbade idag;
Full 3G mottagning, full-laddat batteri, lyssnade på radio via Wunderradio (3G).
Lyssnade på relativt låg volym. Telefonen är 2,5 vecka sen inköp.
20% varningen kom efter ca 2,5 tim!!??
Kan detta verkligen vara normalt?
Apples uppgifter:
Samtalstid:
Upp till 5 timmar med 3G
Upp till 10 timmar med 2G
Standbytid: Upp till 300 timmar (my ass!!)
Internetanvändning:
Upp till 5 timmar med 3G
Upp till 6 timmar med Wi-Fi
Videouppspelning: Upp till 7 timmar
Ljuduppspelning: Upp till 24 timmar
Blandar du inte ihop batteritid men VARNING för batteritid? När jag får den där varningen vet jag att telefonen fungerar i flera timmar till.
På mitt jobb, vid kanten av öresund, är all typ av täckning tveksam. Jag har faktiskt provat att ha 3G igång under ett arbetspass (9 timmar) och att ha 3G igång hemma.
Om jag inte lämnar hemmet kan jag ha 3G igång under 1,5-2 dygn utan problem med relativt normalt användande. På en arbetsdag kan jag ha igång den under mitt pass + 3-5 timmar, sen vill den inte mer. Så det där med antennen och att svag täckning tvingar telefonen att arbeta mer stämmer säkerligen.
Wifi drar mindre batteri än 3G också, enligt min erfarenhet.
Jag har oftast bara edge igång, förutom när jag ska surfa. Nu har jag haft iPhone igång i ungefär 2 dygn och har cirka 2/3 kvar av batteriet.
Jag har insett att många sidor som är mobilanpassade är GULD för då funkar EDGE hur bra som helst och sparar batteri
På mitt jobb, vid kanten av öresund, är all typ av täckning tveksam. Jag har faktiskt provat att ha 3G igång under ett arbetspass (9 timmar) och att ha 3G igång hemma.
Om jag inte lämnar hemmet kan jag ha 3G igång under 1,5-2 dygn utan problem med relativt normalt användande. På en arbetsdag kan jag ha igång den under mitt pass + 3-5 timmar, sen vill den inte mer. Så det där med antennen och att svag täckning tvingar telefonen att arbeta mer stämmer säkerligen.
Wifi drar mindre batteri än 3G också, enligt min erfarenhet.
Jag har oftast bara edge igång, förutom när jag ska surfa. Nu har jag haft iPhone igång i ungefär 2 dygn och har cirka 2/3 kvar av batteriet.
Jag har insett att många sidor som är mobilanpassade är GULD för då funkar EDGE hur bra som helst och sparar batteri
Känns ändå som att ditt batteri klarar betydligt mera än mitt...!??
Känns ändå som att ditt batteri klarar betydligt mera än mitt...!??
Hur gammal är din iPhone? Och har du verkligen provat att endast köra edge i 2 dagar? Dessutom kanske du spelar mer än vad jag gör (inte alls). Jag mailar, surfar, pillar med kalendern, kollar vad som är på tv, lyssnar på musik.
Har du data roaming på? Det har inte jag. Jag har heller inte platstjänster på, då jag inte använder dem. Uppdaterat till 2.1?
Hur gammal är din iPhone? Och har du verkligen provat att endast köra edge i 2 dagar? Dessutom kanske du spelar mer än vad jag gör (inte alls). Jag mailar, surfar, pillar med kalendern, kollar vad som är på tv, lyssnar på musik.
Har du data roaming på? Det har inte jag. Jag har heller inte platstjänster på, då jag inte använder dem. Uppdaterat till 2.1?
Köpte den ny hos Telia för 2 veckor sedan.
Har inte kört i Edge-läget då 3G-mottagning är dynamisk (ju bättre mottagning ju längre batteritid). Jag har alltid full mottagning. Apple själva anger ju faktiskt själva "upp till 5 tim". 2.1 installerat. Jag gjorde INGET annat än streamade radio...
Jag skulle vilja se den telefon som klarar en standby på 300tim....
Fiasko.
Har inte kört i Edge-läget då 3G-mottagning är dynamisk (ju bättre mottagning ju längre batteritid). Jag har alltid full mottagning. Apple själva anger ju faktiskt själva "upp till 5 tim". 2.1 installerat. Jag gjorde INGET annat än streamade radio...
Fiasko.
Streamar du radio har du ju en aktiv internetanslutning hela tiden vilket drar multum med batteri.
Japp...
Men även:
nternetanvändning:
Upp till 5 timmar med 3G
Förstod inte riktigt ditt senate inlägg, men summan är ju att får du upp varningen för 20% efter 2.5 timmar så skulle det betyda att du kan lyssna i max 3 timmar sedan dör telefonen. Som alla telefontillverkare så är ju inte siffrorna realistisk utan enbart vid optimala förhållanden och troligtvis är allt annat avstängt när de gör sin mätning. Kanske jobbade telefonen på en hög effekt (Apple fifflade med staplarna i 2.1 så att den visar fler staplar vid högre uteffekt än tidigare).
Det tror jag, streaming av musik betyder att det kommer data hela tiden. Med prat blir det väldigt mycket pauser, ljudet är inte lika "energirikt". Tal kräver betydligt mindre effekt än musik.
Fiasko.
Du missade att det står upp till eller?
Det är marknadsföring som på allt annat, t.ex. upp till 7,2mbit mobilt bredband o.s.v.
Du missade att det står upp till eller?
Det är marknadsföring som på allt annat, t.ex. upp till 7,2mbit mobilt bredband o.s.v.
Jag är världens största Apple-ambassadör själv, men storheten med iPhone dör
med ett så här runkigt batteri. Jag hade hellre haft den 3mm tjockare å lite tyngre, men med en vettig batteritid...
Jag är världens största Apple-ambassadör själv, men storheten med iPhone dör
med ett så här runkigt batteri. Jag hade hellre haft den 3mm tjockare å lite tyngre, men med en vettig batteritid...
Du har väl våldtagit din telefon
Själv har jag ca 4dagars hållbarhet med 6-7timmars användande.
Det går ju också att se på ett annat sätt... Jag är tveksam till att min MBP skulle klara 3 timmar på batteri om jag streamade ljud...
Sedan så brukar jag också lyssna på internet radio med min iPhone. Det är ganska uppenbart att det är ansträngande för telefonen, den blir rätt varm om jag säger som så...
Dessutom så finns det väl effektreglering även på EDGE, telefonen går inte med full effekt bara för att man kör EDGE (apropå kommentaren om att 3G mottagningen är dynamisk)
--jalle
Du har väl våldtagit din telefon
Själv har jag ca 4dagars hållbarhet med 6-7timmars användande.
Det var den typ av respons jag var intresserad av.
Om det är mitt specifika exemplar som har ett dåligt batteri eller rent allmänt..
Jag förstår dock inte på dem som tycks försvara faktumet att batteritiden suger!!??
O:-)
Det var den typ av respons jag var intresserad av.
Om det är mitt specifika exemplar som har ett dåligt batteri eller rent allmänt..
Jag förstår dock inte på dem som tycks försvara faktumet att batteritiden suger!!??
O:-)
Den suger inte?
Hade sämre batteritid på min HTC...
Har inte kört i Edge-läget då 3G-mottagning är dynamisk (ju bättre mottagning ju längre batteritid).
Men haha, om jag skriver att edge drar mycket mindre kraft och du gnäller över din batteritid, varför provar du inte? Inte många av oss har nåt mer än 1,5 dygn med 3G. Däremot med Edge kan många av oss nå 2-3,5 dygn.
Jag tycker att batteritiden för ALLA smartphones - om man använder dom som dom är tänkt (allt på) - är usel. Detta är verkligen inte något specifikt för iPhone. Har någon testat att lyssna på streamad radio med t.ex. en BlackBerry? Eller en HTC? Jag sätter en hundring på att batteriet dyker efter tre timmar med vilken smartphone som helst. Själv har jag haft en Nokia N95 och den sög batteri å det grövsta - värre än iPhone kan jag lova.
Nästa FW update så fixar Apple så att varningen för lågt batteri inte dyker upp när det är 20% kvar utan när det är 3-5% kvar - och alla kommer att bli nöjda och glada och imponeras av programmerarnas förmåga att trimma koden :-D. Så gjorde dom med 3G-staplarna och det blev succé.
Nästa FW update så fixar Apple så att varningen för lågt batteri inte dyker upp när det är 20% kvar utan när det är 3-5% kvar - och alla kommer att bli nöjda och glada och imponeras av programmerarnas förmåga att trimma koden :-D. Så gjorde dom med 3G-staplarna och det blev succé.
Inte många andra telefoner som har varning vid 20 så...
De verkar ha gjort mer än så
iPhone 2.2 battery improvement update: It's real | RedEye | iPhone, Therefore I Blog
Jag tror inte att de har gjort något väsentligt. Jag gjorde om samma försök som jag beskev ovan och 20% varningen kommer ungefär samtidigt (egentligen tidigare, redan efter 195 minuter denna gång, men mätmetoden är inte speciellt exakt:cool:)
--j
Ska prova att lyssna på IPoden med 3G avstängt å se vad som blir den faktiska tiden.
Jag ska även regga hur mycket taltid som blir under samma tid.
Vet att det finns många variabler, men är det någon som vågar chansa på vilken brukstid det blir?
Jag har lite svårt att förstå vad du tänker göra.
Slå av 3G men samtidigt ha EDGE påslaget? Att sedan lyssna på ljud från iPoden och räkna hur lång tid det tar innan du får en 20% varning? Men hur kommer taltid in i detta om du bara ska lyssna på musik?
Eller menade du att streama ljud över EDGE istället för 3G? Men då lyssnar du inte på iPoden...
Om du ska göra en test som du vill kunna jämföra med andras så borde vi definera variablerna:cool:
Ett förslag:
* slå av bluetooth
* slå av wlan
* sätt telefonen i flygplansläge
* välj ut en spellista som du kör upprepning på
--jalle
Nåväl, jag blev nyfiken och körde min telefon med FStream från fulladdat läge.
20% varningen kom efter ca 210 minuter, vilket skulle ge en batteritid på 262 minuter
10% varningen kom efter ca 230 minuter, vilket ger en batteritid på 255 minuter
Det är tillräckligt nära för att verka stämma, trots allt så finns det brister i min mätteknik och noggrannhet:)
Så jag har omkring 4 timmar och 15 minuter kontinuerlig driftstid med streaming över 3G nätet.
Övrigt:
5 staplar i 3G täckning, ingen mobilitet, jag var hemma hela tiden och flyttade bara i undantagsfall telefonen.
WLAN, Bluetooth avslaget och FStream var i princip på hela tiden, det förekom dock vissa ögonblick då jag gjorde något annat men det var fråga om ett fåtal minuter.
Jag har inte kört ner den till noll men det borde vara dags när som helst men nu ska jag gå och lägga mig och då ladda upp telefonen för morgondagen.
--jalle
Jag laddar min var 2-3 dag. Kör med både WLAN- och 3G-funktionalitet ständigt aktiverat, så även Push och POP-kontroll en gång i timmen. Det blir 15-20 minuters samtal och surf (oftas via WLAN) om dagen i snitt och säkert en timmes patientsläggande av sambon . Absolut tillräcklig kapacitet för att göra mig nöjd.
BlackSmp ditt försök är rätt dåligt. Batteritiden är usel när du streamar något eftersom 3G och skärmen är ständigt på. Både skärmen och 3G är de största ström förbrukarna på iPhonen. Vad många har märkt är att batteritiden har blivit bättre när man använder iPhonen sporadiskt och låter skärmen gå i vila. Vad du försöker med är något som nästan ingen vill eller ens försöker att göra. Vill man höra musik lyssnar man på iPoden. Det är det den är för inte att ha streama musik över internet även om det är möjligt med 3G så är det rätt opraktiskt.
//Rob