Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig täckning i rummet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 19:55

Hej

har precis flyttat in i mitt nya rum! det ligger på undervåningen alltså mina fönster är i takhöjd så de är 2 avlånga fönster i vid taket, och nu har jag ett stort problem, jag har knappt någon täckning på telefonen har Iphone 3g (jailbrekad version 2,1) och telia då som abonemang! när jag har telefonen vid fönstret är det typ full 3g styrka men när den ligger på bordet ca 1m ner från fönstret och 1 m från väggen så har jag typ ingen styrka alls på edgen.! så vet ni om det finns något alternativ för att få bättre täckning på telefonen, resten av familjen har tele2 och de har typ full styrka så de har inga problem.! och jag har ett mobiltbredband (tele2) och det funkar oxå jätte bra, så kan man köpa något för att få bättre täckning in i rummet? funkar de bättre om man uppdaterar till den nya frimwaren och då inte köra jailbreakad tror ni att de funkar bättre då? eller är det kanske bara telen som är dålig??

mvh wilhelm

Senast redigerat 2008-11-25 20:35
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-11-25 21:07
Ursprungligen av w_ille:

ok svara på frågan nu så ändrar ja de

En 3G-router, t ex DrayTek eller Huawei E960....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-25 22:13

var kan man köpa de? länka gärna!
hur fungerar den? jag har en router till modemet så man kan köra trådlöst! är det samma sak? berätta lite tack
mvh

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-11-25 23:55

Det är nog samma, använder du inte den?
Tar emot via mobilnätets 3G och skickar ut via WLAN.
Telia säljer Huawei, IPbutiken säljer DrayTek.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-26 16:02
Ursprungligen av kenjon:

Det är nog samma, använder du inte den?
Tar emot via mobilnätets 3G och skickar ut via WLAN.
Telia säljer Huawei, IPbutiken säljer DrayTek.

jag har en router som heter Netgear, (det är den här fast tidigare variant en vit) WNR2000 - Wireless-N Router)

så du säger att det räcker att bara kopla in den så kommer det bli bättre täckning lr? har inget internet i huset än, det är därför jag kör på mitt mobilbredband. Så hur ska jag göra? behöver jag köpa till något för att få det att funka?

mvh wilhelm

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-11-27 15:02
Ursprungligen av w_ille:

jag har en router som heter Netgear, (det är den här fast tidigare variant en vit) WNR2000 - Wireless-N Router)

så du säger att det räcker att bara kopla in den så kommer det bli bättre täckning lr? har inget internet i huset än, det är därför jag kör på mitt mobilbredband. Så hur ska jag göra? behöver jag köpa till något för att få det att funka?

mvh wilhelm

Din router måste stödja 3G direkt (som Huawei E960) eller (oftast via USB) ha stöd för ett 3G-modem ("dongle", som DrayTek).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-26 08:51

Jag har samma problem fast jag kör med tele2filial.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 16:06

jag ringde inwarehouse och 3g router är ju bara gör mobiltbredband och det är inte de jag söker, vill bara ha bättre teckning i rumet, alltså så man kan ringa! mvh

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-11-28 17:56
Ursprungligen av w_ille:

jag ringde inwarehouse och 3g router är ju bara gör mobiltbredband och det är inte de jag söker, vill bara ha bättre teckning i rumet, alltså så man kan ringa! mvh

Ringa??? Gör folk det fortfarande....
Då är det bara en 3G-repeater du behöver. Har tyvärr inga tips på någon.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-29 11:08

Det finns inget skäl att tro att det är fel på din iPhone. Saken är väl helt enkelt att tele 2 har en basstation i närheten som ger en starkare signal än Telia just fär du befinner dig. Det kan bero på vinklar och reflexer. Mobiltelefoni bygger på radiosignaler.

en 3G repeater kostar ca 6000 kronor.

Använder själv en professionell GSM 900 repeater. Den hanterar även edge. Kostar ännu mer.

Du behöver inte 3G för att ringa men lär inte kunna lösa problemet med täckning ändå om du inte skaffar skaffar en dyr och svåråtkomlig repeater. En repeater kan ställa till problem i telefonnätet och man måste vara kunnig för att installera dem (risk för självsvängning bl a)

Tips ang Huawei E960 3G-router. Köpt den från telia, den är i princip olåst och har uttag fär extern 3G antenn. Telia säljer en mkt bra rundstrålande 7 dBi antenn som tillbehör till routern för 349 kronor. En del varianter av E960 går det inte att koppla extern antenn till. Samma kan gälla B970.

Det finns en snålvariant som jag nämner fast jag inte tror på den.
Koppla en riktantenn med hög förstärkning och väl placerad med bästa möjliga sikt mot telias bästa basstation i närheten. Kör en antennsladd ned i rummet. Sätt en liten rundstrålande antenn vid den plats där du vill använda telefonen.
Idén är att det du förlorar i överföring kompenseras genom riktantennes förstärkning. Sådana här dubbelantennarrangemang användes i bilar ett tag i början av nittiotalet. Kommer att kosta sammanlagt ca 1500 kronor.

Senast redigerat 2008-11-29 11:24
  • Medlem
  • 2008-11-30 20:20

Tack jonasolof för att du svarade så bra. Jag såg frågan för flera dagar sedan men hade inte tid att gå in och svara.

Täckningen är olika med olika operatörer på olika platser. Fact of life.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-30 20:25

stäng av 3G.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-30 22:20

det är bara i en situation det kan löna sig att stäng av 3G för att få bättre kommunikation och det är om iPhonen håller kvar vid 3G trots dålig signalstyrka, en à två staplar. Då kommer samtal förmodligen inte att kopplas upp alt. de bryts. I bakgrunden kanske det finns en GSM signal med fem staplar men iphone vill inte gå ned på GSM.

I det aktuella fallet saknades 3G signal helt en bit in i rummet. Då går luren ned på GSM om det finns en tillgänglig signal.

Numera är det vanligt att det finns mer 3G signal än GSM för 3G basstationer ligger tätare. Designräckvidden för 3G är 37 km medan den är 56 för GSM (reservation för minnesbrist).

Ska lägga till att repeatrar som nämnts ovan är tillståndspliktiga (söks via PTS). I Australien har man haft problem med att folk har använt repeatrar som ursprungligen var avsedda för analoga nät i CDMA när. Det kan störa CDMA/UMTS kraftigt för basstationen kan inte få den förstärkta telefonen att lägga sig på samma signalnivå som övriga och då pajar avkodningen av samtliga telefoner i cellen ihop.

En gammal hederlig Ericsson lur med möjlighet till anslutning av yttre antenn löser problemet. T39 finns att köpa begagnad bl a på Mobil vasa på dalagatan i Stockholm.

Fast det finns en möjlighet till:Picocell-basstation. De kommer och de är inte tillståndspliktiga. Det är en liten basstation avsedd för en bostad alt ett kontor. Telefonen kommunicerar med 3G till basstationen som sedan skickar ut samtalet via något bredband som adsl. Kan t.o.m. vara annat 3G bredband som går till en router i huset. Vanligast blir nog adsl. Picocellstationen kan skicka signalen över wifi till bredbandsroutern hemma om den står någon annanstans. samtalet hittar fram via adsl och kopplas in i telefonnätet och når den andra parten. Jag har sett dem redan för flera år sedan på CeBitmässan i Hannover. Tyvärr finns de inte i marknaden än så vitt mig bekant. Kommer förmodligen att kosta någon dryg tusenlapp. Det kommer att lösa många problem med dålig 3G täckning inomhus. Vidare används picoceller för att medge mobilanvänding på flygplan. Tefonen kör 3G, basstationen skickar vidare över satellit.

googlade lite. Varning för begreppsförvirring. Kinesiska fabrikanter använder ordet picocell-repeaters. Men det är repeaters och inte picocells-basstationer.

Edit: Picocell för kontor, femtocell för bostäder (mindre) se här:

Femtocellen — snart i allas hem

Senast redigerat 2008-11-30 22:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 20:42

så en liten sammanfattning: men andra ord så finns det inte så mkt att göra just nu lr? man ska väll antagligen vänta tills picocell-basstatinon kommer igång så kan man annvända den som sändare för att få bättre täckning!
det verkar vara de billigaste sättet oxå. men frågan är när det kommer igång.

har jag fattat allt rätt nu? för de som jonasolof skrev var lite för invecklat för mig, men tack ändå förstår lite vad du menar.

fler alternativ? lr tips på hur man fixar det nu, så jag inte behöver vänta.
mvh

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-01 21:48

Annan operatör? Kanske nån som har en mast på rätt sida av huset så att radiovågorna sprider sig ned i ditt rum.

Med version 2.1 och JB kan du fortfarande använda fakesim och kort från annan operatör. Yessim går enligt uppgift även att använda efter uppgradering till fw 2.2 men kräver även uppgradering av yessim kortet.

enklaste löstningen är att du medflyttar telefoni från din iphone när du kommer hem och har en enkel gsm lur och ett kontantkort från annan operatör i den. Kanske telenor funkar nere hos dig eller tele 2 gsm?

En variant är att använda Just Voip och initiera utgående samtal från en dator som du har tillgänglig. Möjligen skulle även iphonen över wifi funka. Just voip ringer då upp din gsm och sedan motparten och så kopplas de ihop.

Skype in funkar inte på iphone än men du kan ringa ut på skype via appen Fring. Blir billigare än att ringa ut på egna rumsmobilen.

Till slut så kan du även medflytta iphone till ett skype in nummer hemma och också ta emot samtal på dator eller en wifi skypetelefon. Med en wifi skype telefon kan du även ringa ut via skype out.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-03-09 13:58

3G repeater, Läste om den här, Zboost One YX-400U.
Kanske kan vara lösningen för vissa. Synd bara om ett par år när man vill ha 4G, då har man nog ingen nytta av denna längre.

Max 5 användare och endast en operatör åt gången.

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-09 15:01

Känns administrativt jobbigt då man måste sökta massa tillstånd för att använda den, bl a från PTS.

1
Bevaka tråden