- Jonaz
- Medlem ●
- Göteborg
Är inne på mitt andra batteri till min macbook som nu inte laddar alls:
Batteriinformation:
Modellinformation:
Serienummer: DP-ASMB013-364c-bdcd
Tillverkare: DP
Enhetens namn: ASMB013
Pack Lot Code: 0001
PCB Lot Code: 0000
Version av fast programvara: 0102
Maskinvarurevision: 0300
Cellrevision: 0100
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 0
Fulladdat: Nej
Laddar: Nej
Full laddning (mAh): 0
Statusinformation:
Cykelantal: 234
Batteriets status: Dålig
Batteri installerat: Ja
Ampertal (mA): 7
Volttal (mV): 4632
Har jag otur eller klarar batterier inte surf från sängen?
dayweed skrev att han "...hade 166 laddningscykler på 15 månader". Hjälp ! Och jag som har 87 laddningscykler på ca 5 månader i min MBP. Hur ska detta sluta, måste jag byta batteri om ett halvår ? Vad kostar ett nytt batteri + installation ? Vem är billigast ?
Är det alltså rena lyxen att använda datorn var som helst i lägenheten ?
Sitter i skolan nu, så jag vet inte exakt vad jag har, men tror att jag har en bra bit över 100 (kanske till och med 200) laddningscykler, och fortfarande 100%. Ska kolla mer exakt sedan, när jag kommer hem.
Jag fick mitt batteri utbytt från Apple i april. Då hade mitt batteri 40 ladningscykler och 1600mAh och det efter ca 7 månader. När jag pratade med AppleCare så sa dom att batteriet ska vid 300 ladningscykler fortfarande ha runt 4000mAh om det är inom dom första 3 åren, efter det kan batteriet tappa styrka eftersom det åldras även om det inte används.
//Rob
Så här står det på min dator=
Statusinformation:
Cykelantal: 88
Batteriets status: Bra
Ampertal (mA): -1135
Volttal (mV): 12250
Det står minus 1135, ska det vara så ? Är det de mAh som Robo-X skriver att han har 4000 av ?
Så här står det på min dator=
Statusinformation:
Cykelantal: 88
Batteriets status: Bra
Ampertal (mA): -1135
Volttal (mV): 12250
Det står minus 1135, ska det vara så ? Är det de mAh som Robo-X skriver att han har 4000 av ?
Så ska det stå:
Battery Information:
Charge Information:
Charge remaining (mAh): 5197
Fully charged: Yes
Charging: No
Full charge capacity (mAh): 5254 <-- ska vara över 4000
Health Information:
Cycle count: 4 <-- ska vara under 300
Battery health: Good
//Rob
Hur mycket kostar ett batteri? Hur mycket tid är det värt att lägga på att förlänga livslängden en smula? Träffade en kille som inte ville ta med sig sin laptop för att då skulle han inte få optimal laddning av sina batterier och förkorta deras livslängd.
Om man köper en laptop betalar man litet extra för en något klenare dator, allt för portabilitetens skull. Då är det bättre att optimera användandet av sin laptop än att optimera batteriets livslängd.
Vänligen, ylan
Hur mycket kostar ett batteri? Hur mycket tid är det värt att lägga på att förlänga livslängden en smula? Träffade en kille som inte ville ta med sig sin laptop för att då skulle han inte få optimal laddning av sina batterier och förkorta deras livslängd.
Om man köper en laptop betalar men litet extra för en något klenare dator, allt för portabilitetens skull. Då är det bättre att optimera användandet av sin laptop än att optimera batteriets livslängd.
Vänligen, ylan
Känner igen det där beteendet mycket väl, då jag själv har varit sådan. Sansade mig dock till slut, och det verkar ju ha gått bra då batteriets status fortfarande är 100%.
Såhär står det om mitt batteri
Batteriinformation:
Modellinformation:
Serienummer: DP-ASMB013-3510-7d0b
Tillverkare: DP
Enhetens namn: ASMB013
Pack Lot Code: 0001
Version av fast programvara: 0102
Maskinvarurevision: 0300
Cellrevision: 0100
Laddningsinformation:
Återstående laddning (mAh): 3049
Fulladdat: Nej
Laddar: Ja
Full laddning (mAh): 3384
Statusinformation:
Cykelantal: 136
Skick: Kontrollera batteriet
Ampertal (mA): 127
Volttal (mV): 12445
Mitt batteri verkar ju inte hålla måttet som nämndes tidigare i tråden? Kan det vara på grund av ovanstående som lampan på magsafekontakten hela tiden vandrar mellan grön och orange? Vad gör man åt saken?
Model Information:
Serial Number: SMP-ASMB014-3853-973
Manufacturer: SMP
Device name: ASMB014
Pack Lot Code: 0002
Firmware Version: 0110
Hardware Revision: 0500
Cell Revision: 0102
Charge Information:
Charge remaining (mAh): 2611
Fully charged: No
Charging: No
Full charge capacity (mAh): 5862
Health Information:
Cycle count: 178
Condition: Good
Battery Installed: Yes
Amperage (mA): -1639
Voltage (mV): 10816
mitt batteri verkar vara i schysst kondition.
Om man köper en laptop betalar man litet extra för en något klenare dator, allt för portabilitetens skull. Då är det bättre att optimera användandet av sin laptop än att optimera batteriets livslängd.
Vänligen, ylan
Mycket bra skrivet. Det är ett batteri och inte en baby.
Sitter i skolan nu, så jag vet inte exakt vad jag har, men tror att jag har en bra bit över 100 (kanske till och med 200) laddningscykler, och fortfarande 100%. Ska kolla mer exakt sedan, när jag kommer hem.
179 cykler, 100%.
198 cykler här och 4 år gammal iBook.... Batteriet dock helt slut sedan ca 9 månader.
Sitter här och njuter med 229 cykler och 100% på batteriet till min strax över två år gamla Macbook.
Köpte ett nytt batteri på Ebay till min MacBook. Säljaren var den här killen:
http://myworld.ebay.com/shine.tech/
Återkommer med mer när jag fått paketet
Jag väntar också på ett billigt eBay-batteri just till MacBook, för min MacBook håller inte mer än en kvart numera. Synd att leveransen tar sån tid. eBay-batterier har inte alltid så gott rykte, men jag har köpt flera tidigare till äldre datorer, och alla utom ett enda har varit alldeles utmärkta.