Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kortkommandokatastrof i indesign

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tagit det stora – och sena – klivet från cs1 till cs3 och försöker lägga till kortkommandon till alla mina script. Scripten är omgjorda för cs3 och funkar fint. Men kortkommandona försvinner hela j*vla tiden. Någon som kan hjälpa mig innan jag går upp på adobes huvudkontor och gör tusen nålar på ansvarig?

mvh

/T

Har du adminbehörighet på datorn? Jag har haft liknande upplevelser i CS2 och kommit fram till att det går alldeles utmärkt att spara egna kortkommandon så länge som man är admin på datorn. Om det är ett vanligt användarkonto försvinner kortkommandona när man avslutar InDesign.

Har iofs inte adminrättigheter på jobbdatorn. Men jag vet inte om det är problemet. I Indesign CS3 så ligger kortkommandon i en mapp i det egna biblioteket i stället för som tidigare i programmappen, så det känns inte som att det är rättighetsproblematik. Och kortkommandona försvinner inte när jag startar om programmet. De försvinner så fort jag andas på scriptmappen.

Be att få prova med adminrättigheter på datorn.
Det är exakt samma i CS2. Inställningsfilerna sparas i det lokala biblioteket som man borde ha fullständiga rättigheter att skriva vad man vill i.

Tyvärr, hur ologiskt det än må verka, måste man vara admin på din dator för att kortkommandona ska sparas efter att man avslutar InDesign.

Jag är till 99% säker på att det löser ditt problem.

Okej, jag ska smöra upp it-killarna med en wienerkrans i morrn och testa.

tack på forehand

återkommer.

Räcker att du ber om adminrättigheter medan du ändrar inställningarna i InDesign. När du väl är klar med det och har avslutat InDesign kan du återgå till vanlig användarbehörighet.

Innebär det att jag måste ge dem bullar varje gång jag vill lägga till ett nytt script och sätta ett kortkommando?

Beror ju på hur nitiska it-killar du har på jobbet. Å andra sidan är det ju något du behöver för att utföra ditt arbete på ett optimalt sätt. Så jag tycker dom får stå ut lite.

Jag vågar inte riktigt ropa hej än, men jag kan ha hittat en lösning. Öppnade samtliga script och sparade om dem som text så att de får ".applescript" som filändelse i stället för ".scpt". Än så länge funkar det!

Stort tack för hjälp.

/T

1
Bevaka tråden