- Patrick Danielsson
- Medlem ●
- Stockholm
Apple fick bakläxa om reklamem, ungefär samma som går i Sverige skulle jag gissa.
Bra gjort faktiskt... Fast det är jag väl (nästan) den enda om att tycka här antar jag...
Jag tycker att Apple förtjänar det, har aldrig ens kommit nära den hastigheten som reklamen visar.
Nej, jag håller med. I reklamen är den löjligt snabb, snabbare än man kan uppnå med Wifi och det är inte schysst mot konsumenterna att göra sådan reklam. Precis som Ajax-, Ariel- och L'Orealreklamer känns tveksamma känns iPhonereklamen sjukt tveksam.
Men om inte Apple får snitsa till hastigheten hur kan man då få annonsera bilar som de gör ?
Kör man Citroen så ham man också en Transformer som kan åka skridskor (det finns massor andra). Jag tycker att nivån på reklamen i allmänhet är så idiotisk att en sådan här grej obetydlig.
Tänkte nämna AUDI och att åka i en backhoppningsbacke, men den var tydligen äkta...
Men om inte Apple får snitsa till hastigheten hur kan man då få annonsera bilar som de gör ?
Kör man Citroen så ham man också en Transformer som kan åka skridskor (det finns massor andra). Jag tycker att nivån på reklamen i allmänhet är så idiotisk att en sådan här grej obetydlig.
Tänkte nämna AUDI och att åka i en backhoppningsbacke, men den var tydligen äkta...
Men sen handlar det väl också om att reklamen blev anmäld? Audi-ägare kanske inte trodde att man kunde åka i hoppbacke med sin bil, men att nybliva iPhone-ägare faktist trodde att man kom upp i den hastigheten när man surfade? Det låter inte helt otroligt.
Jämför gärna med andra liknande reklamer istället.
...men att nybliva iPhone-ägare faktist trodde att man kom upp i den hastigheten när man surfade? Det låter inte helt otroligt..
Men det säger å andra sidan mycket mer om de som tittar på reklamen än om själva reklamen i sig.
Men, men.... facinationen känner ingen gräns när man betraktar mänskligheten som helhet och den mångfald, nej den steglösa skala, mellan skärpa och trubbighet den onekligen tycks innesluta.
Men sen handlar det väl också om att reklamen blev anmäld? Audi-ägare kanske inte trodde att man kunde åka i hoppbacke med sin bil, men att nybliva iPhone-ägare faktist trodde att man kom upp i den hastigheten när man surfade? Det låter inte helt otroligt.
Jämför gärna med andra liknande reklamer istället.
Audi-köpare kanske inte trodde att de skulle kunna åka upp för en hoppbacke, då detta också är tämligen ovanligt att råka på i trafiken. De kan dock ha köpt en bil med en stark övertro på dess förmåga att ta sig upp för extremt branta backar och hinder med de däck som bilen säljs med. Så varför skulle inte reklamfilmerna kunna jämföras?
Audi-köpare kanske inte trodde att de skulle kunna åka upp för en hoppbacke, då detta också är tämligen ovanligt att råka på i trafiken. De kan dock ha köpt en bil med en stark övertro på dess förmåga att ta sig upp för extremt branta backar och hinder med de däck som bilen säljs med. Så varför skulle inte reklamfilmerna kunna jämföras?
Så om man byter däck på en iPhone så går den blixtsnabbt att surfa med?
Audi-köpare kanske inte trodde att de skulle kunna åka upp för en hoppbacke, då detta också är tämligen ovanligt att råka på i trafiken. De kan dock ha köpt en bil med en stark övertro på dess förmåga att ta sig upp för extremt branta backar och hinder med de däck som bilen säljs med. Så varför skulle inte reklamfilmerna kunna jämföras?
Personligen tycker jag att det borde vara olagligt att göra/visa
reklam som framställer produkter på ett sätt som inte är sant.
Många bilreklamfilmer visar totalt orealistiska saker, så vad är
det som de annonserar ? Citroen med deras transformer som
åker skridskor, nåogon mindre asiatisk bil som studsar omkring
och parkerar i jätte små fickor utan att skrapas eller liknande...
Fast värst av allt är nog Dells reklam. De som köpt sina datorer
ler ju !!! Totalt orealistiskt!!!
Personligen tycker jag att det borde vara olagligt att göra/visa
reklam som framställer produkter på ett sätt som inte är sant.
Det är det väl redan?
10 § En näringsidkare får vid marknadsföringen inte använda sig
av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är
vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans
näringsverksamhet.
Eller?
Men det är väl inte bara skrivna samt talade ord som gäller, bilder/film
måste väl också räknas in, och då kan det knappast vara lagligt att visa
en bil som gör något den inte kan göra.
Eller glada Dell ägare/användare...
Men det är väl inte bara skrivna samt talade ord som gäller, bilder/film
måste väl också räknas in, och då kan det knappast vara lagligt att visa
en bil som gör något den inte kan göra.
Eller glada Dell ägare/användare...
Dell-ägare kan visst vara glada, det har jag sett med egna ögon. Det beror helt på hur mycket sprit dom har tillgång till
Personligen tycker jag att det borde vara olagligt att göra/visa
reklam som framställer produkter på ett sätt som inte är sant.
Många bilreklamfilmer visar totalt orealistiska saker, så vad är
det som de annonserar ? Citroen med deras transformer som
åker skridskor, nåogon mindre asiatisk bil som studsar omkring
och parkerar i jätte små fickor utan att skrapas eller liknande...
Fast värst av allt är nog Dells reklam. De som köpt sina datorer
ler ju !!! Totalt orealistiskt!!!
Mycket reklam är skruvad. Duracells klassiska kanin? Den stämmer ju bara om man jämför med riktiga sopbatterier. I seriösa test får Dyracell massor med stryk eftersom de ger så lite effekt per krona, men det framgår inte av reklamen.
Eller ta påstådd bandbredd på mobilt bredband. Rena skämtet.
Tyvärr är sanning ofta relativ. En massa vilseledande uppgifter är sanna i mycket, mycket speciella situationer. Den där bilen går visst så fort och drar så lite bensin... i nedförsbacke, kraftig medvind, olastad! Är det lögn då?
Mycket reklam är skruvad. Duracells klassiska kanin? Den stämmer ju bara om man jämför med riktiga sopbatterier. I seriösa test får Dyracell massor med stryk eftersom de ger så lite effekt per krona, men det framgår inte av reklamen.
Eller ta påstådd bandbredd på mobilt bredband. Rena skämtet.
Tyvärr är sanning ofta relativ. En massa vilseledande uppgifter är sanna i mycket, mycket speciella situationer. Den där bilen går visst så fort och drar så lite bensin... i nedförsbacke, kraftig medvind, olastad! Är det lögn då?
Det är klart att reklam i allmänhet är skruvad. Om bilen går så fort och drar så lite bensin under dessa omständigheter så är det inte lögn, däremot bör man påpeka att det rör sig om extrema situationer...(eller utgå från "standardförhållanden" när man jämför bränsleförbrukning så tittaren har en ärlig chans att kunna jämföra dessa siffror)
Men mycket handlar om vad man kan förvänta sig. Vi kan alla titta på reklamen och inse att en Citroen i verkligheten inte är någon Transformer, reklamen är överdriven och symbolisk. men i fallet med iPhone har man som tittare ingen möjlighet att avgöra om hastigheten är äkta eller inte.
Sunda förnuftet säger visserligen en sak, men bortsett från det finns det ingen anledning att tvivla. Om det nu är så att den hastigheten är teoretiskt, praktiskt, fysiskt omöjlig att uppnå på en iPhone. så är det helt rätt att klämma åt Apple. Denna reklam hade kunnat skruvas till ett par varv till och då hade ingen tolkat den bokstavligt och då hade Apple klarat sig.
Kort sagt, Apple gjorde en mycket dålig reklamfilm.
Audi reklamen är ekta, dom körde faktisk upp bilen uppför den backen, dock med specialdäck vill säga, men dom körde.
Hade varit kul och se hur många som hade varit imponerade om Audi behövt visa detta:
Jo, reklam ljuger - det är fundamentet i reklam. Sedan får man komma ihåg att film - som sådan - alltid ljuger. Det är ALDRIG verklighet. Verklighet finns bara i verkligheten...och verkligheten ser väldigt konstig och overklig ut på film om man inte trixar till det. Om man t.ex. trycker på en ikon på iPhone så tar det en specifik stund för luren att utföra ordern - att ladda ett program t.ex. - eller att surfa till en sajt. Denna tid upplevs i verkligheten som tre sekunder och är ungefär tre sekunder. Filmar man av detta så upplever filmens publik att det tar...tja, en evighet. Det upplevs som fruktansvärt segt. Filmen kollapsar.
I film så måste allt gå betydligt snabbare än vad det gör i verkligheten. Annars stannar det upp och publiken blir förvirrad. Se på en vanlig spelfilm - inte en action - ett vanligt drama eller komedi. Allt - rörelser, dialog, ellt - går mycket snabbt. Regissörens huvuduppgift är att vid inspelning pumpa upp tempot för skådisarna i absurdum.
Så - vad jag vill säga är att inte bara reklamlögnen kräver dessa bluffar - det är också en dramaturgisk filmregel - en lag - som vi ser. Det går inte att låta saker ske i normalt tempo på film - även om man skulle vilja visa "sanningen" - denna film blir osebar - publiken blir förvirrade och stressade - eller så tror dom att det är ett skämt alltihopa
Film är ett surrealistiskt flöde av små stumpar av tid som sammanfogas till en illusion av "verklighet". Men det har egentligen väldigt lite med verklighet att göra. Att just iPhones reklam förbjudits (i England?) visar bara hur extremt stort varumärket är. Nästan alla andra reklamfilmer i hela världen är lika lögnaktiga - men ingen anmäler dessa - det är slentrian hela dagen - ett reklambrus som ingen bryr sig om. Men iPhone - och Apple - hålls under lupp av många och anmälningar och stämningarna haglar. Ett antal per dygn skulle jag tro.
Ex. Nästan alla smartphones använder en motor som gör att man kan rationellt se på vanliga sajter på en liten lcd. Företaget som anser sig ha patenten stämmer ETT av dessa 10-15 företag. Vilket? Jo, Apple.
Det har med profilering att göra. Det har med media att göra. Det har med reklam att göra.
(OBS - för er som inte kan läsa innantill: Jag försvarar inte Apple - jag bara beskriver hur jag betraktar händelsen)
Det finns undantag, Ronseal, ett engelskt företag som gör
bets/lack till fönster och dörrar kör, en kille målar sin dörr och
kör med deras fras:
"Does exactly what it says on the tin!"
OT:
Den overkligaste reklamen är ju PPM-reklamen (tror jag).
Typ äldre man/kvinna som möter sitt yngre jag på en sandstrand i Karibien eller på sin egen herrgård i Spanien, skålandes champagne i solnedgången.
Hade man återgett verkligheten hade vederbörande på sin höjd suttit ensam & halvalkoholiserad, beställandes "husets" vin i valfri förortspizzeria.