Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film vs Digitalt

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Jodå, Peter Jackson och Steven Soderbergh - och framför allt deras fotografer - håller garanterat med mig i sakfrågan. Det finns många vettiga motiv att skjuta digitalt - och som jag säger så gör alla det snart - men INGEN väljer digitalt för att det har bättre dynamik

Varför använder de då digital utrustning? Det är ju knappast ekonomiska problem som gör att de väljer att arbeta med digitala kameror.

Stefan

1. Man slipper "day runs/daylis" - man kan syna tagningen bums och ta mycket viktiga konstnärliga och tekniska beslut på plats - bums.
2. Ska hela rullen in i dator (Jackson/Lucas-rullar t.ex.) - och stora delar av filmen ändå är gjord i dator (Jackson/Lucas-rullar t.ex.) - så är det rationellt att fånga materialet digitalt - man bakar filerna på plats i stället för att filma, framkalla och skanna.
3. Tusen logistiska fördelar. Jag vet att t.ex. Jackson ofta skjuter och pumpar iväg filerna/scenerna ftp till annastans - kanske andra sidan jorden - där loggning och förberedelser för postproduction görs.
4. Teknisk nyfikenhet. Lust. Täta sammarbeten med utvecklare.

Frågar man Jackson och Co. så har dom garanterat många fler svar, men jag lovar att inget av svaren handlar om att dom gått över till digitalt p.g.a. dess överlägsna bildkvalitet :-D. Utvecklingen/digitaliseringen av filmmediumet startades och drivs inte av behov/önskan om att göra bättre bilder än kemisk film - eller att den kemiska filmen var dålig som bildbärare. Nej, det är andra - både sunda och rationella motiv - som driver utvecklingen i detta fall. Kemisk film är ett långsamt (många industriella moment), instabilt (labkatastrofer), svindyrt och smutsigt (vidrig kemi) hantverk. Dessutom en miljöbov. Det är stenålder - ungefär som den fosilldrivna explosionsmotorn och kärnkraft. Stenålder. Film är dödsdömt. Om 20 år är det ett minne blott.

Ursprungligen av stefanprofiler:

Varför använder de då digital utrustning? Det är ju knappast ekonomiska problem som gör att de väljer att arbeta med digitala kameror.

Stefan

Det finns ju en känsla i film som inte finns i det digitala ( utan lång tids arbete i photoshop)

Tar man en bild på negfilm om printar så ser det ju inte ut som du ser det med ögat.
Digitalt däremot tycker jag känns platt och ospännande, lite för likt verkligheten....

• Medlem
  • 2008-11-24 20:37

Det om scannande bakstycken för storformat, där finns ju ett hyffsat stort bekymmer. Eftersom att det scannar, så kan man ta bilder som inte kan vara stilla i de minuter som det tar att scanna...

Och jag tror knappast att film kommer att försvinna, för det säljs fortfarande en del. Film och digitalt är inte samma grej...

• Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-24 20:49
Ursprungligen av jac:

Det om scannande bakstycken för storformat, där finns ju ett hyffsat stort bekymmer. Eftersom att det scannar, så kan man ta bilder som inte kan vara stilla i de minuter som det tar att scanna...

Inte om den skannar genom en spalt, precis som de där svängande panorama-kamerorna. Men jag vet inte hur den exakt är konstruerad. Jag kan bara konstatera att jag sett flera bilder med rörliga motiv.

• Medlem
  • 2008-11-24 20:53
Ursprungligen av planB:

Inte om den skannar genom en spalt, precis som de där svängande panorama-kamerorna. Men jag vet inte hur den exakt är konstruerad. Jag kan bara konstatera att jag sett flera bilder med rörliga motiv.

Jaha, då har jag inte tagit del av tillräckligt mycket info... Som jag förstått det, så var det det största problemet...

Ursprungligen av jac:

Jaha, då har jag inte tagit del av tillräckligt mycket info... Som jag förstått det, så var det det största problemet...

Det är klart att en kamera med skannande bakstycke inte är en kamera för sportfoto, men det är knappast en 8 x 10" kamera heller.

Stefan

• Medlem
  • 2008-11-24 21:03
Ursprungligen av stefanprofiler:

Det är klart att en kamera med skannande bakstycke inte är en kamera för sportfoto, men det är knappast en 8 x 10" kamera heller.

Stefan

Såklart inte. Men en människa har ofta svårt att stå bickstilla mer än 1/50-dels sekund eller så...

Ursprungligen av jac:

Såklart inte. Men en människa har ofta svårt att stå bickstilla mer än 1/50-dels sekund eller så...

På samma sätt som med en panoramakamera exponeras varje del bara mycket kort tid. Varje del av motivet exponeras bara under 1/1000 sek.

Stefan

• Medlem
  • 2008-11-24 22:31

Stefan: Vad finns det för digitala storformatsbakstycken? Betterlight var inte så värst snabba (beroende på hur man definierar snabbhet), 4 sekunder är kortaste tiden det tar för en hel bild att bli klar.
PhaseOne har ju någon grej för att flytta mellanformatsbakstycken, men hur fungerar dem?

Kom över en tråd på DPreview med samma namn som denna, så jag kikade lite i den.

Hittade ett inlägg som jag tycker stämmer bra in med mina erfarenheter.

Ursprungligen av coolhat:

You know, after couple of decades working in pro audio field, all this film vs. digital talk sounds very familiar. When new technology arrives on the scene, there will always be the conservatives who lambast it and predict it will never take off. They´ll go:"That digital stuff is useless, film/audio tape/vinyl LPs/whatever will ALWAYS be the real deal."

Then, when the new technology cathches up with the old, they´ll change the tone:"Well, it might look good on paper, but in my eyes/ears there´s just no comparison". They will admit that the new stuff has its uses, but will still insist that the good old way is the only way to truly superior results, often using grossly biased and inadequate "tests" to prove their points

When the new technology develops even further and surpasses the old in practically every aspect, the arguments become more esoteric:"yeah, digital has better dynamics/resolution/flexibility/etc, but theres just something special about analogue". Vague descriptions like "warmth", "depth", "larger than life" and "presence" are often used.

Eventually even the most hard-boiled conservative will face the truth and surrender to their subjectivity:"Yeah, I know digital is technically superior and can make much more accurate representation of the real world. But dammit, I just love the way film/tape/whatever distorts the reality!"

Personally I have nothing against people who prefer film or any other "old" technology. If it gives you good results, great! I just wish some of them wouldn´t feel the great need to rationalize their art and prove "scientifically" how their way is the best way. Why can´t they just admit that they like film because they ... just like it. Subjectivity isn´t a cuss word in creative enviroment, you know.

And of course, same goes for the other side too. Even if digital of today or tomorrow is technically superior to film, theres no need to try and convert others to it. Let people use the tools they like best.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-11-24 22:46

det är ganska kul att läsa att flertal tror att man får ett större dynamiskt omfång ut ur film, idag finns det digitala kameror som ger ca 12 stegs dynamiskt omfång (lite beroende på hur man mäter och vilka kriterier man har främst i lågdager), hur får du som vidhåller att film har bättre än 12 steg dynamiskt omfång ut mer än 12 steg och från vilken film då ?
Nu talar jag om stillbild.

Med videokameror?

Nå - jag vet bara att kompressionen på film är en dröm som man satsar hårt på att uppnå med ccd/cmos. Genier på PanaSonyJVC-labben jobbar hårt på utmaningen. Spenderar multum yen. Varför?

Ursprungligen av miri:

det är ganska kul att läsa att flertal tror att man får ett större dynamiskt omfång ut ur film, idag finns det digitala kameror som ger ca 12 stegs dynamiskt omfång (lite beroende på hur man mäter och vilka kriterier man har främst i lågdager), hur får du som vidhåller att film har bättre egenskaper 12 steg dynamiskt omfång och från vilken film då ?

• Medlem
  • Lund
  • 2008-11-24 22:53

förstår inte ditt svar, jag talar om dynamiskt omfång och stillbild

• Medlem
  • 2008-11-24 22:57

miri: Och alla andra som pratar do, pratar rörlig bild.

Handlade inte tråden om foto ?!?

• Medlem
  • 2008-11-25 10:32

Ett problem med digitalt är att det klipper. Helt plötsligt finns det ingen pålitlig information alls. Det gör ju film också, men betydligt mjukare.

Bildestetiken har ju utvecklats med film, så det är ju det som är måttsocken på många sätt. Eventuella digitala meriter ses inte som konstnärliga framsteg, då man ändå vill efterlikna filmens utseende.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-11-25 17:13
Ursprungligen av stfm:

Ett problem med digitalt är att det klipper. Helt plötsligt finns det ingen pålitlig information alls. Det gör ju film också, men betydligt mjukare.

Bildestetiken har ju utvecklats med film, så det är ju det som är måttsocken på många sätt. Eventuella digitala meriter ses inte som konstnärliga framsteg, då man ändå vill efterlikna filmens utseende.

flertal nya kameror klipper även de mjukare än tidigare, dvs man frångår basiso och börjar som exv Canon,Nikon mfl då på 200iso samt har sedan en annan kurva inlagd för högdagerprioritet

Ursprungligen av miri:

flertal nya kameror klipper även de mjukare än tidigare, dvs man frångår basiso och börjar som exv Canon,Nikon mfl då på 200iso samt har sedan en annan kurva inlagd för högdagerprioritet

Ja, men mjukare isn´t good enough.

En fördel med digitalfot är i alla fall att när man håller på och exprerimenterar, som jag gjorde i går (i morse kl. 02.00) ute i snön, är att man kan jobba sej fram till ett bra resultat i och med att man ser vad man gjort.

På den gamla tiden när jag körde med min EOS 500N så visste man inte vad som blev bra och dåligt förrän man fick tillbaka filmen, och vissa riktiga experiment blev 98% skit och det som blev bra visste man inte varför. Nej, jag är ingen proffsfotograf vad gäller inställningar, min grej är mer komposition (något som Svensson är tämligen kass på)...

• Medlem
  • Lund
  • 2008-11-26 19:09

nähä och vad menar du nu med detta?

Jag har kört analogt med en EOS100 och dia (Fuji 50 och Velvia) under många, många år och varit mycket nöjd.
Skaffade en EOS400D och känner mig kluven. Varför?

Jo...:
Diabilderna kan jag visa på en vit duk och får då 100% upplösning oavsett om jag blåser upp bilden till 0,6x0,4 meter eller 2 x 1,5 meter. Varenda "kemikaliepixel" syns i alla grader av förstoring.

Med digitalbilderna så stympas informationen,. På en vanlig 17"-skärm visas bara 15% av pixlarna (1500x900 pixlar på skärmen = 1,3 megapixlar)). När man förstorar bilden för att få "pixel mot pixel" krävs en bildskärm med 3500x2700 pixlar! Sådana bildskärmar har ingen dödlig råd med.
Enda sättet att få vettig bildkvalitet ur en digitalbild är att skriva ut den på papper eller att konvertera den till dia!

Men,jag gillar ändå digitalkameran eftersom det är så oändlig mycket lättare att experimentera med betraktningsvinklar, slutartider, skärpedjup och allt.

• Medlem
  • 2008-11-27 02:32

En digital bild är ju inte heller riktigt bra i full upplösning, pga bayer-filter... Större delen av pixlarna är gissade, vilket gör att det ser lite luddigt ut. Det går ju heller inte att snabbt skala bilden snyggt i annat än 50 och 25%.

Pixeldensiteten skulle behöva fyrdubblas för att komma i närheten av en print. Kommer inte hända på ett tag, gissar jag.

Men jag gillade aldrig mörkrum, eller dia, så jag står ut med en del tillkortakommanden.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-11-27 02:52

exponera en bra slr kamera rätt , lägg en snygg kontrastkurva och rätt uppskärpning , skriv ut.
Stefan Ohlsson utbildare/konsult känd färgguru har många roliga historier, en är när en Sveriges mest kända äldre fotografer såg några stora bilder som Stefan hade printat ut, kul att se "riktiga bilder tagna med bladare och framkallade på det gamla hederliga sättet var hans kommentar.

Stefan förklarade att bilderna var tagna med en Canon SLR digitalkamera , bildfilerna hanterade på ett bra sätt och utskrivna på ett snyggt papper.

Håller inte alls med att film skulle överglänsa digitalt om man jobbar i rawformat, dessutom kan jag skapa alla effekter jag vill för att efterlikna film looken om jag nu vill ha en sådan.

• Medlem
  • Lund
  • 2008-11-27 03:07

några länkar där film jämförs med digitalkameror
Art of RAW Conversion #028@Digital Outback Photo
4x5 Film vs. Digital

lite mer info för den som är intresserad
Clarkvision: Film versus Digital Summary
Shootout

Ursprungligen av miri:

några länkar där film jämförs med digitalkameror
Art of RAW Conversion #028@Digital Outback Photo
4x5 Film vs. Digital

lite mer info för den som är intresserad
Clarkvision: Film versus Digital Summary
Shootout

Film ska inte digitaliseras för att jämföras med digitala filer. Det är ju helt meningslöst. Analogt fotografi handlar inte om pixel peeping. Ska man jämföra så får man väl printa med förstoringsapparat och hålla upp bredvid en skärm. Och det blir ju följdaktligen inte så meningsfullt heller.

Analogt foto är snyggt från 35mm till hur många mm eller tum som helst. Kul är det också. Med eller utan rödvin..

F. ö. Har någon som fotat digitalt vunnit fotobokspriset ännu?? Nähä, varför inte det då? Digitalt foto är ju överlägset kvalitétsmässigt på alla sätt och vis.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

F. ö. Har någon som fotat digitalt vunnit fotobokspriset ännu?? Nähä, varför inte det då? Digitalt foto är ju överlägset kvalitétsmässigt på alla sätt och vis.

Kanske av samma anledning som ingen byrå som inte har en person i jurryn
någonsin vinner ett guldägg. Klubben för inbördes beundran kanske? Kotteri?

/martin

Ursprungligen av martinator:

Kanske av samma anledning som ingen byrå som inte har en person i jurryn
någonsin vinner ett guldägg. Klubben för inbördes beundran kanske? Kotteri?

/martin

Nja, juryn består knappast av några personer som sitter och vurmar för fotografer som plåtar med film. Jag menar bara att det är ett faktum att det går att göra väldigt bra fotografi med film - fortfarande.. och för all framtid (som film existerar:'( )

• Medlem
  • 2008-11-27 08:51

Jag måste fråga, om det är någon som gör så, varför försöker man få digitala bilder att efterlikna film?

Ursprungligen av jac:

Jag måste fråga, om det är någon som gör så, varför försöker man få digitala bilder att efterlikna film?

Känsla, konst...

Varför finns det folk idag som gör musik med vinylknaster inlagt?
Jo, känsla. Allt handlar inte om praktisk funktionalitet och "perfekt".

Bevaka tråden