Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Appleanvändare mer ärliga?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Racka ner på mig om ni tycker jag har fel men jag upplever det som att Appleanvändare piratkopierar mindre. Eller i alla fall är attityden på forum mer anti-pirat än på Windows-sidan. Är Apples användare mer ärliga? Eller bara dumma och slösaktiga? Vad beror detta på?

Alla vet ju att alla Apple-användare är rika och skiter i vad saker kostar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 08:18

hej

:'(-hej fredrik-jag har precis fått en mac-och är nybörjare-fattig och väldigt fattig på kunskap på mac-efterlyser-någon som har gamla lathundar på svenska-som jag kan köpa för en billig penning-vill lära mej min mac lite bättre,spec.photoshop-mvh-väntar på svar-mvh-----yret-----

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Alla vet ju att alla Apple-användare är rika och skiter i vad saker kostar.

• Medlem
  • Arvika
  • 2008-11-26 16:57

Alla vet ju att det inte finns några program till macar Alltså måste man köpa för det är ingen som piratkopierar åt en...

Nej men jag tycker att många program är bättre än motsvarande program för windows, så man har liksom inte samvete till att inte köpa...nåja, man VILL iaf köpa dom
Dessutom får jag känslan av att de är billigare...iWork vs Office 08 t.ex.?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-11-26 17:29

Jag kan bara tala för mig själv, men jag tycker att shareware-programmen i macvärlden håller en avsevärt mycket högre kvalitet än i windowsprogrammen. Detta gör att jag gärna betalar en utvecklare 500kr för ett program jag ska använda där jag vet att programmet fungerar. Då är det onödigt att piratkopiera.

I windowsvärlden kostar ofta sharewareprogram både mer samtidigt som de bundlas med spyware altenativt adware och där de dessutom inte fungerar så bra. Det är ibland svårt att komma undan Google eller Yahoo Desktop-tjosan från vissa leverantörer av shareware. Och jag ser inte många anledningar till varför jag skulle ens tänka på att betala en utvecklare pengar för ett program där jag blir påtvingad reklamprogram samtidigt.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-26 18:06

Jag håller helt med Sidde i detta fallet. Kvaliteten på mjukvara är inte alls som på OSX. Applikationerna gör exakt det dem skall och inget annat.

Exempel på ovärderliga apps:
* Things
* Textmate

Sen kan jag dock säga att i första glans kanske de är lite dyra, men om en applikation verkligen hjälper ditt dagliga flöde så då får den gärna kosta en slant.

På den tiden jag var ung och vacker körde jag PC.

Det gick troll i att man hela tiden skulle ha en massa program, ju fler des bättre.
Att man knappt kunde använda mer än ett fåtal av dem bekymrade en aldrig.

Det var en ständig sökan efter det nyaste, bästa, bättre...det dääääääääääär framme.
Väl där fanns det ngt nytt att sträcka sig efter.

Vad man inte fattade var att programmen blev liksom inte bättre än burkens OS de kördes på. Ofta small det *poff* all data borta.

På den tiden hade jag inget väsentligt i datorn. "Dokumentmappen" var inte stor, detta eftersom maskinen formatterades om med ungefär 14dgr mellanrum.
Vem hade tid GÖRA ngt med sin dator, det var ju bara fråga om att köra optimeringsverktyg, disk-tools, partitionera om, formattera om, kalibrera och skruva. Ofta hade man inte ens locket på....på veckor....
Installera, installera om , uppgradera in med NYA program hela tiden.

Många sitter i den skiten än.
Mer siffror är bättre och ett måste. Mer program är bättre! etc etc

Några vettiga kvinnor i mitt liv lyckades få fason på mig

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-26 22:10

Det som du beskriver har jag inte kännt av så mycket.

Det jag däremot har kännt av är just hur mycket disk man har. Ju mer desto bättre o.s.v.

Jo, tjejer har den effekten när man blir tillsammans med dem. Dom vänder bokstavligen upp och ner på livet.

Ursprungligen av High|ander:

Jo, tjejer har den effekten när man blir tillsammans med dem. Dom vänder bokstavligen upp och ner på livet.

Hmm, nyförälskad eller just dumpad ?
Det är bra vilket som. Lite hjärtesorg gör att man utvecklas och blir en bättre partner när nästa snygging dyker upp. Och det lär dom göra, HighIander.
OT ? Inte då.

• Administratör
  • Lund
  • 2008-11-27 00:34

Min uppfattning är inte applescenen skulle vara "ärligare"
Jag uppfattar det mer som att det är lite mer ordning och reda, lite som goflorp beskrev det, så ser det också ut i piratvärlden för Windowsmänniskorna. Mactalibanerna håller sin piratscen ren. brokenstones & demonoid är väl bevis på både att det att det hålls rent och att det finns pirater inom applevärlden.

• Administratör
  • Lund
  • 2008-11-27 00:35

men sen så söker man väl sig till apple just för att man vill ha det rent och snyggt.

• Medlem
  • Skövde
  • 2008-11-27 08:38
Ursprungligen av thor:

men sen så söker man väl sig till apple just för att man vill ha det rent och snyggt.

Det där håller jag med om, för jag tycker även att mac-kulturen säger verkligen "håll det rent runtom". Ja menar, man har inte massa kaffekoppor och böcker och tidningar runtom på skrivbordet, då misshandlar man sin mac Den skall stå i det fria.

(OT)
KaRo:

Varken eller, jag har bara kännt så, genom att tjejer har inte tyckt mit liv varit så "normalt" och därför föreslagit ändringar, som jag först tyckte var konstiga, men sen var helt ok (typ, klädstil och diska varje dag)

(/OT)

Ursprungligen av Sidde:

Jag kan bara tala för mig själv, men jag tycker att
shareware-programmen i macvärlden håller en avsevärt
mycket högre kvalitet än i windowsprogrammen.

Håller med till 100%.

Ursprungligen av Goflorp:

På den tiden jag var ung och vacker körde jag PC.

Och jag som tog dej för att vara en kompis...

Ung har vi alla varit, men att vi inte längre skulle vara
vackra, nä jag får nog omvärdera...

Och det där med PC ska vi inte ens tala om!!

Ursprungligen av thor:

Min uppfattning är inte applescenen skulle vara "ärligare"

Jag har mekat/handlat med massor av begagnade Mac-datorer och kan
bekräfta att du har helt rätt. Jag tror inte jag någonsin öppnat/startat
någon annans Mac som INTE har haft pirat och/eller torrent material på.

Ursprungligen av thor:

men sen så söker man väl sig till apple just för att man
vill ha det rent och snyggt.

Det har då inte funkat i mitt fall...

Alltid mellan 5 och 15 Mac stationära och bärbara i egen ägo
(familjens) samt ett antal externa diskar för att inte tala om
delar. Rent och snyggt, jo visst...

• Administratör
  • Lund
  • 2008-11-27 09:41
Ursprungligen av SkrotNisse:

Det har då inte funkat i mitt fall...

Alltid mellan 5 och 15 Mac stationära och bärbara i egen ägo
(familjens) samt ett antal externa diskar för att inte tala om
delar. Rent och snyggt, jo visst...

Hahaha, nä visst kan det vara så, jag sitter själv och kör OSX från en extern disk just nu utan lock, jag menade mer det grafiska. lyckas du inte hålla rent i din dator?

Ursprungligen av thor:

Hahaha, nä visst kan det vara så, jag sitter själv och kör OSX från en extern disk just nu utan lock, jag menade mer det grafiska. lyckas du inte hålla rent i din dator?

Öh, nix...

SkrotNisse och Goflorp ➽

Era avatar-ansikten kan väl bara en gammal mor med gråstarr och borttappade glasögon tycka är snygga....:tveksam:
Själv däremot är jag precis så fräsch och rödkindad som min avatar visar !

En nackdel med piratat på win-sidan är ju att virusen kommer som ett brev på posten (på den tiden posten var pålitlig iaf...). Virus finns ju knappt på macsidan.

Ursprungligen av n00bkillaz:

En nackdel med piratat på win-sidan är ju att virusen kommer som ett brev på posten (på den tiden posten var pålitlig iaf...). Virus finns ju knappt på macsidan.

Men jag ser inte varför det skulle finnas fler virus för att det är piratsaker...

SkrotNisse: brukar väl bli så när mindre nogräknade personer hanterar saker och det går genom många händer, så att säga. Mer regel än undantag med virus i crackade program på piratebay. Inte för att JAG hänger där...

Jag kanske har missförstått dock. Det kanske bara är attityden utåt som är mer negativ, i själva verket kanske folk piratar lika mycket på macsidan. Min lilla erfarenhet av piratad programvara för mac är iaf att det är LÄTTARE att få den att funka, än för PC. Ofta bara att (rent hypotetiskt resonemang här, inte för att JAG kör piratat...) fylla i vilket snott serial som helst, så funkar det.

Jag tror mer att fildelning varierar från person till person. Jag tankar. Jag känner mac-användare som tankar. Dessutom har fildelning inget överhuvudtaget att göra med ärlighet, mer snålhet, lathet och enkelhet. (många substantiv där ) Iaf så uppfattar jag det så. Att jag använder apple beror helt enkelt på att jag vill ha det enkelt, no problems, vilket jag tycker det uppnår ganska bra om man jämnför med windows som jag tycker är rörigt o klumpigt, vista mest i detta fall. Jag använder ju inte apple pga av ärlighet.

Det finns en mycket gammal tråd på detta forumet med en anonym omröstning om ifall man använder piratprogram. Det visade att siffrorna ser lite annorlunda ut i verkligheten än vad de verkar när folk pratar.
Ärlighet är att tala sanning, så min slutsats är att windows-användare nog är de som är ärliga i detta sammanhanget.

http://www.99.se/allt-om-mac/28228-anv-nder-piratprogram.html

Edit: La till en länk till omröstningen

Ursprungligen av Laseranders:

Det visade att siffrorna ser lite annorlunda ut i verkligheten än vad de verkar när folk pratar.

Antagligen för att det är olagligt och att det ej är tillåtet att diskutera piratkopiering i detta forum. Inte speciellt konstigt.

Det handlar inte om att tala osanning. Att sitta och häva ur sig vilka program man köpt eller inte är i de flesta fall ovidkommande. Om jag har problem med att Photoshop avslutas när jag försöker öppna en viss bild så spelar det ingen som helst roll för forumet eller tråden om jag har köpt det eller piratat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 22:29

Förr, innan Macar blev var mans egendom, handlade det väl även en del om lojalitet mot plattformen. Windows-communityn var och är mycket mer anonym och då är det lättare att snylta gentemot den.
Ett annat skäl till att jag tror att det piratkopieras mindre handlar som nämnts ovan om tillgång. Det är lättare att hitta saker nu, men för några år sedan cirkulerade det mesta i slutna nätverk.

Ställer mig däremot ytterst tveksam till att det skulle ha att göra med mjukvarans kvalitet, det finns massvis med bra program till Windows. Eftersom det finns så många fler program totalt är såklart antalet skräpprogram större, men de som bundlar spyware är oftast "gratisprogram" av Kazaa-typen.
Windows-utvecklare har dessutom, i mitt tycke, generellt bättre pejl på programs marknadsvärde. Många Mac-utvecklare verkar mest försöka sälja en snygg ikon för $10.

För att gå on-topic.....
Anledningen till att mac-användare inte piratkopierar i samma utsträckning är för att det inte finns några BRA (publika) torrent-trackers att dra hem ifrån. Vem vill sitta och vänta i två veckor för att få hem något från piratbukten liksom?
Däremot finns det ju en del riktigt fina brutna stenar......

Ursprungligen av PeeMaN:

För att gå on-topic.....
Anledningen till att mac-användare inte piratkopierar i samma utsträckning är för att det inte finns några BRA (publika) torrent-trackers att dra hem ifrån. Vem vill sitta och vänta i två veckor för att få hem något från piratbukten liksom?
Däremot finns det ju en del riktigt fina brutna stenar......

Jodå, det finns det.

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-26 12:41

Vi är bättre än "dom".
Vi är både snyggare, ärligare och rikare.

Vi luktar bättre, också.

Ursprungligen av Northwiz:

Vi är bättre än "dom".
Vi är både snyggare, ärligare och rikare.

Vi luktar bättre, också.

he he he...

staed, det är tillåtet att diskutera piratkopiering i det här forumet, men gubbväldet kan göra det obehagligt.

Men det är fortfarande olagligt med piratkopiering. Varför skulle folk skylta med att de håller på med olagligheter? Om Windows-folk gör det borde väl det hellre visa på att Mac-användare är klyftigare än Windows-dito.

Angående att "gubbväldet" skulle göra det obehagligt att diskutera piratkopiering så håller jag inte riktigt med. Man kan ju i alla fall försöka sig på en saklig diskussion utan att försöka provocera och missförstå med flit hela tiden så brukar det bli trivsammare.

"Det är inte ens fel att två träter."

Men det är inte det som tråden här handlar om.

Ursprungligen av staed:

Angående att "gubbväldet" skulle göra det obehagligt att diskutera piratkopiering så håller jag inte riktigt med. Man kan ju i alla fall försöka sig på en saklig diskussion utan att försöka provocera och missförstå med flit hela tiden så brukar det bli trivsammare.

"Det är inte ens fel att två träter."

Men det är inte det som tråden här handlar om.

Det funkar inte här på forumet iaf. Det ballar alltid ut och blir bajskastning fram och tilblaka tills någon moderator sätter ned foten. Iaf i de trådar jag sett!

Bevaka tråden