Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte redigera AVI i iMovie eller FC

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-11-27 23:09

Har en Avi fil som jag fick av en kompis, denna avi fil tänkte jag klippa sönder i mindre stycken och tänkte göra detta i antigen iMovie eller Final cut, men nu är det så att denna avi fil inte kan öppnas i några av programmen och jag fattar verkligen inte varför?!

Och vilket program är bra att klippa sönder filmer i?

AVI är inte ett videoformat - det är ett filformat. Det är codecen (codec=videoformat) inuti som inte kan öppnas. Det kanske är DivX...eller någon annan av miljoner codecs som iMovie och FCP inte kan öppna.

Kan QuickTime spela upp filmen? Om inte, installera Perian (Perian - The swiss-army knife of QuickTime® components) och testa igen. Om det funkar kan du exportera till en DV-ström e.d. från QT. Eller prova igen om inte iMovie eller FCP kan dra in filmen nu när QT kan spela den.

Om du kör iM 08 kan du ha bättre tur med det mer avancerade iM 06. Kan laddas ner gratis från Apple som iM 08-användare.

Länkar finns i bl a den här posten: 99.se - Visa inlägg - Kan inte lägga över video ifrån PC till Mac?

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-11-28 09:50

Jag kan ju spela upp den i både QT och i VLC men det är just att öppna den i "redigerings" program som ställer till det

Prova som sagt iMovie HD '06 - det klarar mer än '08. Eller exportera helt enkelt från QT till ett redigeringsvänligt format som DV.

1
Bevaka tråden