Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MMS till iPhone (utan jailbreak)

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-21 00:09
Ursprungligen av Adrian B:

Jag lutar också åt att det blir någon annan typ av lösning, via mejl eller webb på något sätt. Eller ett program som ansluter sig till Telia och kollar efter MMS. Men inte MMS i den betydelsen att det ska fungera som SMS gör idag på iPhone (eller som MMS fungerar via SwirlyMMS). MacWorld är ju rätt sensationalistiska i sin rapportering, som vanligt, och får det att låta som om det skulle vara MMS på riktigt.

Det finns ju alltid möjligheten att Apple till slut utvecklat ett MMS-program, men det vore ju ytterst konstigt om Telia fick släppa den nyheten före Apple i så fall.

eller inte...

SAXAT FRÅN ifun.se

"Enligt deras pressmeddelande verkar det handla om ett riktigt program och inte någon webb- och/eller mejllösning som det först spekulerades om."

Ursprungligen av mizi83:

eller inte...

SAXAT FRÅN ifun.se

"Enligt deras pressmeddelande verkar det handla om ett riktigt program och inte någon webb- och/eller mejllösning som det först spekulerades om."

Kul att du svarar mig med min egen text

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-21 08:44
Ursprungligen av Adrian B:

Kul att du svarar mig med min egen text

det var ju just det som var det roliga!

texterna säger emot varandra! haha

Ursprungligen av mizi83:

det var ju just det som var det roliga!

texterna säger emot varandra! haha

Det första var bara en gissning (som var fel) och det hade jag ju redan kommenterat i tråden när jag skrev "Så det är en riktig applikation trots allt.." så jag vet inte vad du hänger upp dig på riktigt.

Det känns som Macworld drar lite egna slutsatser. Först läser man att en talesman bekräftar att det ska komma en applikation...
Men i nästa mening heter det att "tillhandahålla en tjänst".

Swirly MMS vill in på Appstore, men på deras sida får att läsa:
"Q: Is SwirlyMMS available on iPhone 3G through App Store?
A: No, it is not. At least not yet… We have submitted a couple of feature requests to Apple via Bug Reporter, which addresses technical obstacles that currently prohibits us from an App Store release. Time will tell if our voices were heard."

Varför skulle Apple göra ett undantag för för Telia, när de kan släppa Swirly till hela världen och få bort ytterligare en dealbreaker för de som inte vill hacka?

...och till de som säger "Men MMS är ju meningslöst, det är ju bara att använda Mail på telefonen, MMS är onödigt och dyrt." så utgår jag ifrån att ni aldrig använder SMS istället för att mejla textmeddelanden eftersom det är precis samma princip, eller hur?

Blir ju hyckleri att ena stunden såga MMS och andra sekunden använda SMS. Båda går att ersätta med mejl och båda kostar pengar. Men ändå har de sina fördelar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-19 10:57

OT: Jag hade mer cencur på YMCA i NY tidigare i månaden än jag hade på hostels i Beijing eller Lhasa. När det gäller wifi är det ju fullt tillåtet på laptops så varför skulle det inte vara det på mobiler?

Då man får ett MMS till en SE-telefon som inte har MMS stöd så får man om man har Telia en URL till Telias webbsida där man kan logga in och se bilden i tio dagar.
Kanske blir nått i den stilen fast automatisk inloggning så bilden kan visas direkt i Safari snabbt.

Ang. att programmet kommer bryta mot Apples regler för program på iPhone, jag tror faktist att operatörerna har lite andra regler när det gäller program för sina användare, kanske en del av avtalet?

Den japanska operatören har ju gått ut med att dom ska släppa en extern TV-mottagare för iPhone, och programmet ska man kunna ladda ner från App Store, och det känns som att det krävs lite mer funktionalitet än ett vanligt program för att kunna fungera ordentligt.

Jag säger inte att det är så som jag skriver, utan det är vad jag tror. Operatörerna kan nog säkert sätta mer press på Apple än vad vanliga utvecklare kan.

Aha. Från länk nr 2 ovan:

For the end-user, MMS on iPhone enables easy, convenient and cost-effective communication with colleagues, friends and family. Users can easily create a new MMS and attach a picture from an album on the phone or simply take a new snapshot with the camera. The application is integrated with the iPhone's contacts for easy access. Some of the key features for end-users include the ability to easily send and receive messages from iPhone to any phone with a native and intuitive user interface. The application also offers the ability to capture a picture via the iPhone camera or the option to select from existing photos.

Så det är en riktig applikation trots allt... Men hur fungerar den rent tekniskt om Apple inte lanserat push-tekniken och inte tillåter bakgrundsprogram? Eller måste man starta programmet manuellt? Eller använder dom SMS eller mejl för att meddela till telefonen? Många frågor...

Undrar vad killarna bakom SwirlyMMS tycker om att lösningen kallas "the world’s first true Multimedia Messaging (MMS) for iPhone."?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-21 00:15
Ursprungligen av Adrian B:

Aha. Från länk nr 2 ovan:

Så det är en riktig applikation trots allt...

eller så är det just så det är!!!

Om någon skickar ett MMS till mig får jag idag ett SMS meddelande att gå in på en sida hos Telia samt en kod.

Om MMS:et ligger hos Telia på någon server borde dom kunna skapa en tjänst som sänder detta vidare. Kanske som föregående säger att det skickas ett sms att man fått ett mms - då kan man starta programmet.

Men Telia borde då kunna göra det enklare genom att köra detta genom mailprogrammet eftersom jag hellre ser att man begränsar antal program.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-20 15:44

MMS bygger på att ett "vanligt" SMS skickas ut med adressen till MMS innehållet.
Så det räcker ju att man kan fånga upp det meddelandet på något sätt...

Se t.ex.: Multimedia Messaging Service - Wikipedia, the free encyclopedia

"If the receiver is on another carrier, the relay forwards the message to the recipient's carrier using the Internet."

Det var som fn...det hade jag ingen aning om! Så mobiloperatörerna snyltar på internet - och snor en massa bandbredd - i sin guldtäljande verksamhet Det är mycket man inte vet...

Ursprungligen av flojon:

MMS bygger på att ett "vanligt" SMS skickas ut med adressen till MMS innehållet.
Så det räcker ju att man kan fånga upp det meddelandet på något sätt...

Se t.ex.: Multimedia Messaging Service - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av Zimmerman:

"If the receiver is on another carrier, the relay forwards the message to the recipient's carrier using the Internet."

Det var som fn...det hade jag ingen aning om! Så mobiloperatörerna snyltar på internet - och snor en massa bandbredd - i sin guldtäljande verksamhet Det är mycket man inte vet...

Ärligt talat, vilket nät trodde du mediainnehållet i ett MMS skickades på?

Mobilnätet så klart...som används första och sista ledet.

Ursprungligen av theplague:

Ärligt talat, vilket nät trodde du mediainnehållet i ett MMS skickades på?

Ursprungligen av Zimmerman:

Mobilnätet så klart...som används första och sista ledet.

Trodde det var allmänt känt att det krävdes GPRS/WAP för att få MMS att fungera.

Är inte GPRS/WAP ett mobilnät? Jezez.

Ursprungligen av theplague:

Trodde det var allmänt känt att det krävdes GPRS/WAP för att få MMS att fungera.

Ursprungligen av Zimmerman:

Är inte GPRS/WAP ett mobilnät? Jezez.

Okej, sanning med modifikation:

WAP - Wikipedia
General Packet Radio Services - Wikipedia
Multimedia Messaging Service - Wikipedia

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-22 01:38
Ursprungligen av theplague:

Trodde det var allmänt känt att det krävdes GPRS/WAP för att få MMS att fungera.

Ursäkta?

Ursprungligen av zappee:

Ursäkta?

Hur skickar du annars ett MMS?
Via GSM? Nja...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-21 20:08

MMS programmet kan vara precis som Facebook programmet (där den kopplar upp sig mot facebook genom deras API). Telia kan göra likadant där MMS ligger på deras server och man kopplar upp sig med deras MMS program. Men programmet körs inte i bakgrunden som Apples SMS program. Får man MMS får man lov att öppna MMS program och då visas meddelandet. Samt man kan skicka egna MMS direkt från iPhonen. Det är väl så det kommer fungera antar jag.

//Rob

Men...hur vet man att man fått ett MMS då? Det är ju det det handlar om. Alltså: Hur får man MMS så att man vet att man ska öppna programmet för att se detta MMS?

Ursprungligen av Robo-X:

Får man MMS får man lov att öppna MMS program och då visas meddelandet.

//Rob

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-11-21 21:21
Ursprungligen av Zimmerman:

Men...hur vet man att man fått ett MMS då? Det är ju det det handlar om. Alltså: Hur får man MMS så att man vet att man ska öppna programmet för att se detta MMS?

Den temporära lösningen skulle kunna vara att man får ett SMS med en länk (genväg i systemet) till MMS-programmet. Precis som det fungerar på mobiltelefoner utan MMS-tjänst idag. Med skillnaden att de får en länk till en webbsida.

Måhända inte, men alla har inte sådan koll på sådana saker.

So - where is it? Telia - where is the fucking app?!

Ursprungligen av Zimmerman:

So - where is it? Telia - where is the fucking app?!

Men det har väl inte gått två månader (?) ännu?

Ursprungligen av kalkoman:

Men det har väl inte gått två månader (?) ännu?

Inom två månader var info som kom.
Det betyder inte om två månader.
Något du undrar?

Bevaka tråden