Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar kring iTunes och video/filformat. VOB-filer?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte fixa in lite videofiler i iTunes och stötte ju direkt på problemet att det inte godtog speciellt många format. Mpg-filer verkade dock ok att bara dra in.
Läste på diverse forum och många tipsar ju om att re-encode:a filerna till m4a med HandBrake eller dylikt. Enda skälet till att göra det är väl om det ska passa iPhone, iPod etc. format, annars finns det väl inte många fördelar med att re-enc en fil, som från början redan ser halvtaskig ut.

Jag testade att öppna en fil i QT och spara i en MOV-container. På detta sätt kunde jag dra in alla filer. Funkade ju bra med YouTube flv's också, även om det skulle vara drygt att göra så med 100 filer. Jag vet inte om detta är "något alla vet", men det är en jäkla uppmaning om att re-enc alla filer.
Dock verkade inte iTunes kunna spela upp 16 bit/48KHz, eller vad nu VOB-filerna jag testade hade för upplösning på ljudet.

Vad jag förstår så byter QT bara container för filen och påverkar inte ljud eller bild på något sätt. Men som sagt, vill man ha in dem på sin iPhone, så krävs re-enc.
Det är ju imho ett jäkla pill att re-enc filer, jag kan aldrig hitta en setting som jag är nöjd med haha.. filstorlek kontra kvalitet.

Helst vill jag ju dra in VOB-filerna, utan att göra något, men det är kört va? Finns inget schyst "iTunes-style"-program att ha den samlingen på, eller vet ni något?

Några reflektioner kring detta?

Senast redigerat 2008-11-14 16:12

Men, nån måste ju ha koll på detta...

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-29 18:58
Ursprungligen av paperscratcher:

Funkade ju bra med YouTube flv's också, även om det skulle vara drygt att göra så med 100 filer.

Det blir lite smidigare med movie2itunes
Freeware > Movie2iTunes 1.2

Ursprungligen av bolle:

Det blir lite smidigare med movie2itunes
Freeware > Movie2iTunes 1.2

Ah, ser ut att vara precis vad jag söker! Tackar, tackar!

Eller, inte... Den skapade referensfiler, det var inte riktigt det jag tänkt. Synd att man inte kan välja mellan att spara som .mov eller att skapa referensfil.

1
Bevaka tråden